I. UCZENIE SIĘ I NAUCZANIE
1. Bezpieczne i racjonalne wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie edukacji i komunikacji
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
wykorzystanie cyfrowych platform edukacyjnych w procesie nauczania i uczenia się |
nauczyciele, wychowawcy |
1,3,4,5,6 |
2) |
realizacja programów, projektów dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu |
nauczyciele, wychowawcy |
1,3,4,5,6 |
3) |
kształtowanie umiejętności wykorzystywania programów do tworzenia prezentacji |
nauczyciele, wychowawcy, uczniowie |
1,3,4,5,6 |
4) |
wdrażanie do przestrzegania praw, w tym prawa autorskiego |
nauczyciele, wychowawcy, rodzice, uczniowie |
1,2,3,4,5,6 |
5) |
doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie nowoczesnych metod nauczania z wykorzystaniem IT |
nauczyciele, dyrektorzy |
5 |
2. Kształtowanie kompetencje kluczowych i zawodowych
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
tworzenie w szkołach przestrzeni do nabywania umiejętności praktycznych |
nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, wychowawcy |
4,5 |
2) |
przygotowanie do uczestnictwa w życiu społecznym poprzez poznawanie zadań instytucji i kontakt z instytucjami, urzędami, procedurami |
nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, wychowawcy |
1,3,4,5,6 |
3) |
wykorzystywanie różnorodnych metod aktywizujących z zastosowaniem pomocy dydaktycznych, kształtujących kompetencje kluczowe |
nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, |
1,3,4,5,6, |
4) |
kształtowanie umiejętności wykorzystywania specjalistycznych programów w kształceniu zawodowym i przyszłej pracy zawodowej |
nauczyciele przedmiotów zawodowych |
4,5 |
5) |
współpraca z pracodawcami w zakresie organizacji praktyk, staży, wycieczek rozwijających umiejętności zawodowe |
nauczyciele przedmiotów zawodowych, wychowawcy |
1,3,4,5,6, |
6) |
współpraca z ekspertami i specjalistami z różnych dziedzin w celu podnoszenia kompetencji zawodowych |
nauczyciele przedmiotów zawodowych, dyrektorzy |
4,5 |
7) |
organizowanie edukacji w zakresie kultury i sztuki (akcje, wystawy, wydarzenia kulturalne w szkołach) |
nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, wychowawcy, dyrektorzy |
1,2,3,4, |
3. Kształcenie umiejętności językowych i zawodowych - wymiana międzynarodowa
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
realizacja programów międzynarodowych: wymiany, wizyty, e-lerning, etwinning, wspólne projekty, staże i praktyki zawodowe |
nauczyciele języków obcych, nauczyciele przedmiotów zawodowych |
4, 5 |
2) |
zdobywanie certyfikatów EUROPASS MOBILITY |
opiekunowie staży, uczniowie |
4,5 |
3) |
organizowanie festiwali językowych, biwaków językowych oraz klubów filmowych |
nauczyciele języków obcych, |
4 |
4) |
doskonalenie umiejętności metodycznych nauczycieli j. obcych oraz przedmiotów zawodowych i podnoszenie kompetencji językowych pozostałych nauczycieli |
nauczyciele języków obcych, nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych |
4 |
4. Stosowanie innowacyjnych, aktywnych metod uczenia się i nauczania
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
wykorzystanie przestrzeni wokół szkoły do realizacji zajęć edukacyjnych |
nauczyciele, wychowawcy |
4,5,6 |
2) |
organizowanie konkursów na najciekawsze innowacyjne zajęcia |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
4,5,6, |
3) |
organizowanie lekcji w instytucjach pozaszkolnych i zapraszanie ciekawych ludzi (przedsiębiorcy, urzędnicy, wykładowcy uczelni wyższych, ludzie sukcesu) |
nauczyciele, wychowawcy |
1,3,4,5,6 |
4) |
organizowanie międzyszkolnych lekcji otwartych w ramach doskonalenia nauczycieli |
nauczyciele, wychowawcy |
1,3,4,5,6 |
5) |
opracowywanie i wdrażanie innowacji edukacyjnych w szkołach |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
1,3,4,5,6 |
6) |
wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania i motywowania uczniów do pracy |
nauczyciele, wychowawcy |
1,3,4,5,6 |
7) |
doskonalenie nauczycieli w zakresie innowacji pedagogicznych |
nauczyciele, dyrektorzy |
3,4,5,6 |
II. SZKOŁA PO LEKCJACH
1. Prowadzenie zajęć pozaszkolnych / zajęć pozalekcyjnych
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
rozpoznawanie zainteresowań uczniów |
nauczyciele, wychowawcy |
1,3,4,6 |
2) |
realizowanie grantów edukacyjnych |
nauczyciele, wychowawcy |
1,3,4,5,6 |
3) |
organizowanie różnorodnych wyjść i wyjazdów, zajęć pozalekcyjnych rozwijających pasje i zainteresowania |
nauczyciele, wychowawcy, dyrektorzy |
3,6 |
4) |
współpraca między szkołami w zakresie organizacji różnych form aktywności (m.in. konkursów, zawodów sportowych, konferencji, debat, itp.) |
nauczyciele, dyrektorzy |
1,3,4,5,6 |
5) |
współpraca z organizacjami pozarządowymi w realizacji zajęć pozalekcyjnych |
nauczyciele, wychowawcy |
2,3,4,6 |
6) |
udział rodziców i ekspertów w rozwijaniu pasji i zainteresowań uczniów |
nauczyciele, wychowawcy |
1,2,3,4,6 |
7) |
organizowanie biwaków, pikników i festiwali pasji uczniowskich |
nauczyciele, wychowawcy |
3,6 |
2. Rozwijanie samorządności uczniowskiej
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
wspieranie samorządności w szkole |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
1,2,3,4,5,6 |
2) |
podejmowanie różnorodnych działań i akcji przez samorządy szkolne |
wychowawcy, uczniowie, samorząd uczniowski, opiekun samorządu |
1,2,3 |
3) |
organizacja pomocy koleżeńskiej |
wychowawcy, uczniowie |
1,2,3 |
4) |
udział uczniów w wolontariacie, w promocji szkoły, w dniach otwartych, targach edukacyjnych |
wychowawcy, uczniowie, samorząd uczniowski, opiekun samorządu |
1,2,3 |
3. Organizacja Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej i doradztwa zawodowego
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
analiza potrzeb w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
1,2,3 |
2) |
organizowanie zajęć i spotkań ze specjalistami (psychologiem, logopedą, socjoterapeutą) |
dyrektorzy, pedagog |
1,2,3,4 |
3) |
dostosowywanie wymagań do potrzeb edukacyjnych i możliwości uczniów |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
3,6 |
4) |
prowadzenie doradztwa zawodowego |
dyrektorzy, doradca zawodowy, pedagog |
5 |
5) |
realizacja programów wspierających uczniów i rodziców (pedagogizacja) |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
1,2,3 |
4. Organizowanie sportu w szkole
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
diagnozowanie potrzeb uczniów w zakresie organizowania zajęć sportowych |
dyrektorzy, wychowawcy, nauczyciele wf, uczniowie |
1,3,6 |
2) |
organizowanie międzyklasowych i międzyszkolnych zajęć i wyjazdów sportowych |
dyrektorzy, wychowawcy, nauczyciele wf, |
1,3,6 |
3) |
współpraca szkół z koordynatorem sportu w zakresie organizowanie powiatowych konkursów i imprez sportowych |
dyrektorzy, nauczyciele wf, koordynator |
1,3,6 |
4) |
współpraca szkół z klubami sportowymi |
dyrektorzy, koordynator, n-le wf |
1,3,6 |
5) |
wspieranie doskonalenia zawodowego instruktorów, trenerów |
dyrektorzy |
1,3,6 |
6) |
integrowanie społeczności szkolnej poprzez sport |
dyrektorzy, nauczyciele, n-le wf wychowawcy, uczniowie |
1,3,6 |
III. PRZESTRZEŃ SZKOŁY
1. Wprowadzanie nowych technologii do szkół
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
doposażenie szkół w sprzęt multimedialny i modernizacja pracowni komputerowych (zakup sprzętu, położenie nowej sieci światłowodowej) |
Powiat Ełcki, dyrektorzy szkół |
3,4, 5 i 6 |
2) |
zorganizowanie biblioteki jako centrum informacji oraz miejsca spotkań i rozwoju kulturalnego uczniów |
dyrektorzy, nauczyciele bibliotekarze, wychowawcy |
4,5 |
3) |
zapewnienie pomocy fachowej do obsługi sprzętu komputerowego |
dyrektorzy, Powiat Ełcki |
4 |
4) |
doskonalenie umiejętności informatycznych nauczycieli w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii i programów |
nauczyciele, wychowawcy |
5 |
3. Wyposażenie szkół (w pracownie, pomoce)
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
doposażenie pracowni przedmiotowych, zawodowych i specjalistycznych |
dyrektorzy, Powiat Ełcki, nauczyciele |
3,4,5,6 |
2) |
modernizacja i doposażenie pracowni językowych |
dyrektorzy, Powiat Ełcki, nauczyciele |
4,5 |
3) |
doskonalenie nauczycieli w zakresie korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych |
dyrektorzy, Powiat Ełcki |
4 |
4) |
tworzenie w szkołach audioprzestrzeni edukacyjnej |
dyrektorzy, Powiat Ełcki |
3,4,6 |
5) |
wspieranie rozwoju mediów szkolnych |
dyrektorzy, nauczyciele |
4,5 |
6) |
zorganizowanie szkolnych kącików pasji uczniowskich w czasie przerw |
dyrektorzy, nauczyciele |
3,4,6 |
7) |
usuwanie barier architektonicznych |
dyrektorzy, Powiat Ełcki |
IV. RELACJE
1. Kształtowanie postaw obywatelskich w szkole
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
współpraca z instytucjami wspomagającymi szkoły i placówki w procesie edukacji i wychowania |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
1,2,3,4,5,6 |
2) |
współpraca szkół i placówek z organizacjami instytucjami społecznymi i kulturalno-naukowymi (tj. m.in. PAH, Amnesty International, Filmoteka Szkolna, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Polin itp.). |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, |
2,3,6 |
3) |
włączanie organizacji pozarządowych, działających poza szkołą w działania przygotowujące dzieci i młodzież do pełnienia funkcji społecznych |
dyrektorzy, wychowawcy, uczniowie |
2,3,6 |
4) |
wspieranie wolontariatu |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, uczniowie |
2,3,6 |
5) |
udział młodzieży w akcjach, programach i projektach lokalnych i ogólnopolskich kształtujących postawy patriotyczne, obywatelskie, proekologiczne i prozdrowotne... |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, uczniowie |
1,2,3,4,5,6 |
6) |
współpraca z instytucjami działającymi na rzecz rozwoju osobowego uczniów (CEE, PCPPP, ECK, Biblioteka, MOS, MOSiR, Muzeum Historyczne i inne) |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
1,2,3,6 |
7) |
promowanie aktywności społecznej uczniów (m.in. nagrody, wyróżnienia...) |
Powiat Ełcki, dyrektorzy, wychowawcy) |
2,3,4,6 |
2. Budowanie relacji i umiejętności komunikacji
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
wspieranie różnych form integracji społeczności szkolnej |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, samorząd uczniowski, uczniowie |
2,3,6 |
2) |
wdrażanie nowoczesnych form komunikowania się i dbałość o bezpieczeństwo korzystania z nich |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, uczniowie |
2,3,6 |
3) |
rozwijanie integracja międzypokoleniowa |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, uczniowie, rodzice, dziadkowie |
2,3,6 |
4) |
organizowanie debat szkolnych będących sposobem na kształtowanie umiejętności społecznych |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, uczniowie |
2,3,6 |
5) |
podejmowanie inicjatyw międzyszkolnych |
dyrektorzy, szkoły, nauczyciele, wychowawcy, uczniowie |
2,3,6 |
6) |
kształtowanie właściwych postaw wobec osób niepełnosprawnych |
nauczyciele, wychowawcy, rodzice, uczniowie |
2,3,6 |
3. Współpraca z rodzicami /opiekunami prawnymi w szkole
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
udział rodziców w dniach otwartych szkoły |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, uczniowie, rodzice |
2 |
2) |
diagnozowanie potrzeb rodziców zakresie ich oczekiwań wobec szkoły i współpracy ze szkołą |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, |
2 |
3) |
włączanie rodziców w życie szkoły |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, samorząd uczniowski |
2,3 |
5) |
budowanie świadomości rodziców/opiekunów wobec wyzwań i problemów współczesnej szkoły (osoby niepełnosprawne w szkole, integracja i inne) |
dyrektorzy, szkoły, nauczyciele, wychowawcy, rodzice, uczniowie |
2,3,6 |
4. Wdrażanie do aktywności zawodowej
Lp. |
Zadanie |
Wykonawca |
Cel, który jest realizowany |
1) |
diagnozowanie preferencji i zainteresowań zawodowych uczniów |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
5 |
2) |
rozbudzanie świadomości wartości pracy i rozwoju poprzez pracę |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
5 |
3) |
wykorzystanie w procesie edukacji gier dydaktycznych i logicznych |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
3,4,5,6 |
4) |
nauczanie z zastosowaniem metody projektów |
dyrektorzy, nauczyciele, |
3,4,5,6 |
5) |
dzielenie się przykładami dobrych praktyk w zakresie współpracy szkół z pracodawcami – konferencje, debaty |
dyrektorzy, nauczyciele, pracodawcy |
3,4,5,6 |
6) |
kształtowanie umiejętności preferowanych przez pracodawców |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
3,4,5,6 |
7) |
aktywizowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach zawodowych |
dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy |
3,4,5,6 |
8) |
współpraca z pracodawcami w zakresie realizacji programu nauczania, dotyczącego zajęć praktycznych, w oparciu o nowoczesne technologie oraz w zakresie modyfikacji programów nauczania pod potrzeby rynku pracy (klasy patronackie, wizyty studyjne itp.) |
dyrektorzy, nauczyciele |
3,4,5,6 |