PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1 IM. JĘDRZEJA ŚNIADECKIEGO W EŁKU

Wstęp

Etap edukacji ponadpodstawowej to dla młodego człowieka czas wchodzenia w dorastanie, podczas którego kształtuje się jego poczucie tożsamości, poszukiwanie sensu życia oraz osiąganie dojrzałości do przyszłych ról i zadań. Zmiany te zachodzą w kontekście relacji rówieśniczych, przy czym nadal rola dorosłego, przede wszystkim rodzica, pozostaje gwarantem wychowania do wartości.

Późna faza dorastania ucznia charakteryzuje się również dążeniem do stabilizacji natury biologicznej – psychicznej i cielesnej, czyli wzrostu fizycznego, dojrzałości płciowej mężczyzny i kobiety oraz samoregulacji emocjonalnej. Wyzwania dla młodego człowieka na drodze ku dorosłości są trudnym zadaniem a pomyślny przebieg tego procesu wymaga ze strony szkoły przemyślanych działań wychowawczych, edukacyjnych i profilaktycznych oraz pomocy i opieki ze strony rodziców. Kluczowe jest mądre asystowanie młodemu człowiekowi w budowaniu wizji przyszłości oraz pomaganie mu w trudnych początkach jej realizowania.

Trudności, z którymi spotyka się młody człowiek w okresie adolescencji, presja otoczenia i mediów, mogą wywołać zachowania ryzykowne w postaci m.in. lęku społecznego i zadaniowy – syndromu bezradności, skłonności do nałogów, demoralizacji, zaburzenia tożsamości i kryzys ról społecznych, częstych zaburzeń zdrowia psychicznego i fizycznego.

Opracowany Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest zbiorem działań, które mają za zadanie wspomagać i kształtować prawidłowy rozwój młodzieży w wieku późnego dorastania. Ich celem jest zapobieganie pojawieniu się i rozwojowi niekorzystnych zjawisk w konkretnej sytuacji i grupie społecznej oraz wspieranie wszechstronnego rozwoju, stwarzanie możliwości rozwoju dla każdego ucznia w sferze: psychicznej, fizycznej, społecznej, intelektualnej i aksjologicznej.

Uczniowie w Zespole Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego charakteryzują się dużą różnorodnością społeczną, ze zróżnicowanym potencjałem intelektualnym. Większość pochodzi z rodzin niepełnych, o nieustabilizowanej sytuacji rodzinnej, społecznej i materialnej. Do najpoważniejszych, ale zarazem najłatwiej zauważalnych wskaźników występujących wśród uczniów należą:

  • problemy w nauce, brak motywacji do przyswajania nowej wiedzy, niskie potrzeby i aspiracje edukacyjne,
  • opuszczanie godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, wagary oraz spóźnienia na zajęcia lekcyjne,
  • demoralizacja środowiskowa,
  • kłopoty w samodyscyplinie,
  • powiększająca się liczba uczniów z deficytami rozwojowymi, trudnościami dydaktycznymi,
  • zaburzenia emocjonalne, zachowania autoagresywne,
  • powiększająca się liczba uczniów z problemami rodzinnymi (tj. alkoholizm, zażywanie niedozwolonych substancji, hazard, bezrobocie bezrobocie, bieda) bądź tych, którzy funkcjonują w rodzinach zaburzonych (tj. rodziny niepełne, rodziny rozbite, sieroctwo, trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, przemoc w rodzinie)
  • problemy zdrowotne uczniów.

Poza już wskazanymi czynnikami indywidualnymi i społecznymi na jakość życia oraz sukces edukacyjny szkoły mają wpływ poszczególne czynniki ryzyka tj.:

  • kryzys autorytetów,
  • nauka zdalna, izolacja społeczna i okres pandemii,
  • dostępność środków psychoaktywnych,
  • moda na spożywanie substancji zabronionych – narkotyki, dopalacze, leki, alkohol, nikotyna, itp.,
  • niska świadomość szkodliwości zażywania substancji zakazanych oraz skutków ich przyjmowania,\
  • deficyt właściwych wzorców rodzinnych,
  • naciski środowiska rówieśniczego na zachowania społecznie nieakceptowane,
  • konflikty rówieśnicze,
  • brak wsparcia, zainteresowania w rodzinie lub istnienie niewłaściwych wzorców rodzinnych,
  • niekontrolowane przyswajanie wzorców czerpanych z mediów tj. telewizja, Internet, • stres i niepowodzenia edukacyjne,
  • nieumiejętność samoregulacji emocjonalnej, • brak nawyku aktywnego odpoczynku,
  • nieprzestrzeganie norm dotyczących higieny pracy i higieny osobistej, itp.

Cele Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

Cel główny: Wyrównywanie szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego wychowanka w wymiarze intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym, społecznym i duchowym.

Cele szczegółowe:

  1. Stworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów.
  2. Stworzenie warunków do optymalnego rozwoju uczniów z trudnościami w nauce.
  3. Rozwijanie kompetencji informatycznych - ochrona przed wpływem świata wirtualnego i mediów.
  4. Kształtowanie postaw dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  5. Kształtowanie postawy prozdrowotnej, życia bez używek i substancji odurzających.
  6. Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich.
  7. Wykształcenie postaw patriotycznych i budowanie szacunku dla kultury.
  8. Integrowanie zespołów klasowych i całej społeczności szkolnej.
  9. Stworzenie warunków do rozwoju samorządności szkolnej.
  10. Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia.
  11. Wykształcenie postaw obywatelskich, patriotycznych, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej.
  12. Wyposażenie uczniów i rodziców w informacje o mechanizmach i następstwach sięgania po używki w młodym wieku.
  13. Rozwijanie kompetencji czytelniczych.
  14. Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole.
  15. Kształtowanie postaw wrażliwości na innego człowieka.
  16. Wypracowanie hierarchii wartości i poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
  17. Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z Internetu, mediów społecznościowych.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny obejmuje:

  • działalność wychowawczą
  • działalność profilaktyczną.

Działalność wychowawcza – ma na celu kształtowanie osobowości młodego człowieka, jego postaw, zachowań oraz cech niezbędnych w życiu społecznym. Naszym celem jest przygotowanie ucznia do samodzielnego, poprawnego nawiązywania stosunków międzyludzkich, kształtowania długoterminowych relacji z innymi ludźmi, zachowania etycznego, moralnego i akceptowanego przez społeczność, w której żyje. Ważna jest świadomość oraz istnienie głębokich, skłaniających do refleksji wartości młodego człowieka.

Działalność wychowawcza polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności, pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
  2. psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
  3. społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
  4. aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
  5. intelektualna – ukierunkowanej na dążenie do samorozwoju, zdobywania wiedzy, rozwijaniu zainteresowań i promowanie ich, uczestnictwo w konkursach wiedzy i umiejętności.

Działalność profilaktyczna – celem profilaktyki jest podjęcie szybkich i skutecznych działań niwelujących czynniki ryzyka. Działania profilaktyczne pozwalają stworzyć odpowiedni wzór zachowań społecznych, które przyczyniają się do obniżenia prawdopodobieństwa pojawienia się danego zjawiska. Naszym zadaniem jest dostarczanie silnych pozytywnych wzorców i przeżyć, wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie posiadanych przez nich zdolności oraz wspieranie ambitnych postaw.

Działania szkoły obejmują trzy poziomy profilaktyki:

  1. Profilaktyka uniwersalna – pierwszy poziom – skierowana do wszystkich uczniów i nauczycieli. Jej celem jest budowanie zdrowych i trwałych relacji w obrębie szkolnej społeczności, m.in. poprzez szkolenie nauczycieli i innych pracowników w zakresie pedagogiczno-wychowawczym, ustalenie określonych zasad postępowania, niezgodę na przemoc, dbanie o dobre relacje, wzmacnianie odporności uczniów (np. poprzez warsztaty radzenia sobie ze stresem) i podnoszenie ich samooceny czy wyraźne wskazanie osoby, do której można udać się po pomoc;
  2. Profilaktyka selektywna – drugi poziom – działania skupione są na osobach z grupy zwiększonego ryzyka (np. uczniach z problemami zdrowotnymi, ekonomicznymi, rodzinnymi, z trudnościami w nauce). Zadaniem szkoły i pracowników jest określenie potrzeb i trudności uczniów z grupy ryzyka oraz wsparciu ich w przezwyciężeniu trudności, m.in. poprzez działania włączające ich do grupy rówieśniczej czy pomagające w nauce. Ważnym czynnikiem jest włączenie rodziców / opiekunów uczniów do pracy oraz wspólne rozwiązywanie napotykanych trudności;

1. Misja i wizja szkoły

Misja szkoły: Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych uczniów i zadowolenie rodziców, a wskaźnikiem tego jest ich satysfakcja i prestiż naszej szkoły w środowisku. Priorytetem w naszej szkole jest wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji, zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.

Wizja szkoły: Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.

Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego.

Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.

2. Model absolwenta

Absolwent Zespołu Szkół nr 1 w Ełku jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie oraz:

  1. Jest przygotowany do podjęcia nauki na wyższym szczeblu edukacji;
  2. Czerpie radość z nauki;
  3. Przestrzega ogólnie przyjętych wartości moralnych;
  4. Potrafi samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje;
  5. Potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie;
  6. Zgodnie współpracuje z innymi;
  7. Jest ciekawy świata i wrażliwy na drugiego człowieka;
  8. Jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka;
  9. Rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju;
  10. Dba o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz o bezpieczeństwo własne i innych;
  11. Potrafi wykorzystać wiedzę w sytuacjach życiowych.

Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996)
  2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, póź. zm.);
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1798);
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1309)
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla technikum (Dz. U. z 2018 r. poz. 467).
  8. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich DZ.U 2022 poz 1700.
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. poz. 645, z późn. zm.)

Dokumenty wewnątrzszkolne:

  1. Statut Szkoły Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku.
  2. Standardy Ochrony Małoletnich

Inne dokumenty:

  1. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
  2. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
  3. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
  4. Konwencja Praw Dziecka

Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku został zmodyfikowany na rok szkolny 2024/2025 na podstawie diagnozy zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły, jednocześnie z określeniem w niej i środowisku ucznia czynników ryzyka i czynników chroniących.

1. Cele pomiaru: Celem pomiaru jest uzyskanie informacji na temat czynników chroniących i ryzyka w biopsychofizycznym funkcjonowaniu ucznia. Ze szczególny zwróceniem uwagi na zachowania ryzykowne, ale też zachowania konstruktywne ucznia, które wiążą się z wychowawczą i profilaktyczną rolą rodziny i środowiska szkoły.

2. Identyfikacja odbiorców badań: Badania diagnostyczne skierowane zostały do trzech grup adresatów: uczniów technikum i szkoły branżowej, rodziców, nauczycieli, dyrekcji, pracowników szkoły.

3. Metody i narzędzia diagnostyczne: ankieta online (formularze Google), rozmowy problemowe, rozmowy kierowane, obserwacja połączona z wywiadem środowiskowym i analiza dokumentacji (librus, sprawozdań wychowawców, pedagogów i psychologa)

4. Analiza dotychczasowych działań edukacyjnych, wychowawczych i profilaktycznych oraz wyniki diagnozy pozwoliły na zidentyfikowanie obszarów, które wymagają szczególnej uwagi i wsparcia:

Czynniki ryzyka, zachowania i postawy problemowe:

  • dysfunkcja rodziny, rodzina niepełna - ponad 30% uczniów ma rodziców rozwiedzionych lub w separacji;
  • niekonstruktywny sposób radzenia sobie z emocjami i sytuacją problemową – około 1/3 uczniów w sytuacji trudnej gra w gry, złości się i kłóci z najbliższymi;
  • problem nadużywania technologii cyfrowej;
  • spośród środków psychoaktywnych u to alkohol jest najczęstszym środkiem spożywanym przez 1/4 uczniów; większość deklaruje, że nie zażywa innych środków odurzających – leków, dopalaczy, marihuany i innego narkotyku;
  • środowisko rówieśnicze nie jest wspierającym społeczne wzorce i wartości , a najczęstszymi problemi środowiska rówieśniczego są: nałogi (hazard, problemowe używanie środków odurzajacych – 60%), zaburzenia psychiczne (anoreksja, lęki, myśli samobójcze i okaleczanie - 58%) , alienacja rówieśnicza – odrzucenie przez grupę (47%), trudna sytuacja rodzinna (40%)
  • hierarchia osobistych problemów ucznia wskazana przez niego: trudności w nauce (ponad 50%), obniżony nastrój, zaburzenia emocjonalne, lęk społeczny (30%), uzależnienie od nikotyny (ponad 20%), trudności w relacjach rówieśniczych (ponad 20%), problemy rodzinne i finansowe w rodzinie (ponad 30%), picie alkoholu (11%), samookaleczenia (10%), przemoc domowa i rówieśnicza (4%), zażywanie narkotyków (4%);
  • szkoła i nauka dla 10% jest potrzebna, by lepiej zrozumieć świat, a dla 40% raczej i zdecydowanie jest to nieprawdziwe;
  • istotnym problemem jest nieuzasadniona absencja, która prowadzi do podejmowania zachowań ryzykownych oraz obniżenia poziomu przyswojenia przez uczniów wiedzy i umiejętności zawodowych.

Czynniki chroniące, zachowania i postawy konstruktywne:

  • obowiązki szkolne dla ponad 30% uczniów są ważna, a ponad połowa uważa, że dobre wyniki w nauce pomogą osiągnąć sukces zawodowy;
  • ponad 1/3 uczniów szuka rozwiązania trudności w rozmowie;
  • rodzic i wychowawca są pomocą w problemach ucznia;
  • współpraca pracowników szkoły, nauczyciel, wychowawców ze specjalistami – efektywna komunikacja i reagowanie na problemy uczniowskie.

Wnioski:

Trudna sytuacja wychowawcza i środowiskowa ucznia z powodu funkcjonowania w rodzinie niepełnej oraz środowisku rówieśniczym zagrożonym ryzykiem nałogu skutkuje zaburzeniami zachowania ucznia i podatnością na uzależnienia.

  • Alkohol jest najpopularniejszą substancją psychoaktywną wśród młodzieży.
  • Uczniowie potrzebują funkcjonowania w środowisku szkolnym opartym na wartościach, jasno wyznaczonych i konsekwentnie przestrzeganych zasadach bezpiecznego i kulturalnego życia społecznego.
  • Wzmacniać w uczniu poczucie jego wartości, uczyć konstruktywnego rozwiązywania problemów behawioralnych i emocjonalnych

5. Rekomendacja działań wychowawczo-profilaktycznych na rok szkolny 2024/2025.

Podsumowując wyniki i wnioski diagnozy Programu Wychowawczo-Profilaktycznego oraz podstawowe kierunki rozwoju polityki oświatowej państwa na rok 2024/2025, ustalono następujące rekomendacje działań wychowawczo-profilaktycznych w Zespole Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku:

Budowanie szkoły jako środowiska bezpiecznego, gdzie uczeń nabywa wzorców zdrowego, wolnego od nałogów życia; uczy się norm społecznych i konstruktywnego rozwiązywania problemów.

6. Uzasadnienie

Bezpieczny i zdrowy rozwój człowieka polega na harmonii funkcjonowania fizycznego, psychicznego i intelektualnego człowieka. Szkoła jest miejscem realizacji tych trzech obszarów rozwoju. Uczeń Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego często wychowany jest w niepełnej rodzinie, co może skutkować utratą więzów, wzorców osobowościowych i społecznych. Do tego zagrożenia cywilizacyjne, zarówno w cyberprzestrzeni, jak i oddziaływaniu środowiskowym sprzyjają zagubieniu, utracie sensu i wartości życia oraz wchodzeniem w ryzykowne relacje. Szkoła ponadpodstawowa jest ostatnim etapem edukacji i wychowania przed dorosłością ucznia, nie może nadrobić dysfunkcji przeszłych oddziaływań, lecz koncentruje się stworzeniu bezpiecznych i przyjaznych warunków kształtowania dorosłego człowieka.

Realizacja zadań wychowawczo-profilaktycznych szkoły w roku szkolnym 2024/2025

SFERA SPOŁECZNA

Cele:

  • Utrzymanie i kontrolowanie bezpieczeństwa na terenie szkoły.
  • Diagnozowanie zachowań nieakceptowanych społecznie, wdrażanie działań profilaktycznych i interwencyjnych.
  • Profilaktyka zachowań ryzykownych.
  • Organizowanie działań wychowawczo-profilaktycznych wspólnie z rodzicami uczniów.
  • Kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania i radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
  • Budowanie i kultywowanie tradycji oraz więzi ze szkołą.
  • Ustalenie i stosowanie procedur w sytuacjach kryzysowych.
  • Przedstawienie i przypomnienie panujących w szkole zasad i norm postępowania.
  • Kształtowanie w uczniach postaw szacunku do samego siebie i innych
  • Edukacja medialna, wdrażanie profilaktyki bezpieczeństwa cyfrowego uczniów
  • Rozwijanie umiejętności krytycznego odbierania informacji publicznych, w Internecie oraz racjonalnego korzystania ze sztucznej inteligencji.

Zadania

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin

Organizacja systemu działań szkoły skierowanych na bezpieczeństwo, prawidłowe i odpowiedzialne zachowania społeczne

Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

Zapoznanie ze Statutem szkoły, obowiązującymi regulaminami, prawami i obowiązkami ucznia.

Wychowawcy, nauczyciele, pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni szkoły

wrzesień, na bieżąco

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna (spotkania grupowe uczniów klas I z pedagogami i psychologiem)

Pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny

6 września 2024

Zajęcia diagnostyczno-edukacyjno-integracyjne dla wszystkich uczniów szkoły

Wychowawcy, nauczyciele

3 września 2024

Tydzień Wdrożeniowy dla klas pierwszych – diagnoza edukacyjna, sportowa, psychologiczno-pedagogiczna

wychowawcy klas pierwszych, nauczyciele języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, wychowania fizycznego, pedagodzy, psycholog

03- 06.09. 2024

Organizowanie spotkań prewencyjnych oraz interwencyjnych dotyczących monitorowania  zachowań społecznych i zgodnych z prawem, wolnych od przemocy i używania środków psychoaktywnych

Pedagog szkolny, wychowawca, specjaliści z KPP

raz w półroczu, w ramach potrzeb

Organizowanie zajęć dotyczących udzielania pierwszej pomocy. Lekcje edb z zakresu bezpieczeństwa obronnego i obywatelskiego; zajęcia na strzelnicy

Nauczyciel edb, wychowawcy

wg harmonogramu spotkań

Przestrzeganie, monitorowanie i ewaluowanie wdrażania zasad, procedur określonych w Standardach ochrony małoletnich.

Wszyscy pracownicy szkoły, uczniowie

na bieżąco

Wspomaganie ucznia w realizacji obowiązku szkolnego, identyfikacji problemu niskiej frekwencji i uświadamianie jej skutków, wdrażanie działań naprawczych

Monitorowanie frekwencji.

Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności.

Konsekwentne weryfikowanie nieobecności uczniów na zajęciach lekcyjnych.

Sporządzanie kontraktów z pedagogiem w obecności rodzica i wychowawcy.

Indywidualne rozmowy z uczniami z niską frekwencją i ich rodzicami.

Zapoznanie uczniów i rodziców z procedurą postępowania w przypadku niespełnienia obowiązku nauki.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, rodzice

na bieżąco

Lekcje wychowawcze nt. motywacji, zasad, norm społecznych oraz wartości nauki i pracy w życiu ucznia i przyszłego pracownika.

Wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, pracownicy szkoły

od września, na bieżąco

Działania uwzględniające podmiotowość ucznia, indywidualizacja pracy z uczniem,  zapewnienie bieżącego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego ucznia.

 

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego

Prowadzenie interwencji kryzysowej - obserwacja, diagnoza, poradnictwo (dla uczniów i ich rodziców). Przekazywanie informacji i telefonów do instytucji specjalistycznych

Pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, wychowawcy

na bieżąco

Bieżąca konsultacja z instytucjami dotycząca funkcjonalnej diagnozy uczniów i planowania działań edukacyjno-wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów: PPP, MOPS, PCPR, kuratorem sądowy, terapeutami środowiskowymi, ośrodkiem opiekuńczo-wychowawczym, domem dziecka, bursą szkolną

Pedagog szkolny, psycholog, wychowawca

na bieżąco

Rozmowy diagnozujące funkcjonowanie ucznia w klasie, w szkole i poza nią oraz rozmowy wspierające ucznia ze SPE, przybyłego z zagranicy i w trudnej sytuacji życiowej. Konsultacje z rodzicami, poradnia PPP, kuratorami sądowymi i środowiskowymi

Pedagog szkolny, psycholog, wychowawca

na bieżąco

Angażowanie uczniów w życie społeczne, budowanie tożsamości ze szkołą, rozwijanie kompetencji osobistych, społecznych i kultury zachowania

Tydzień Różnorodności Edukacyjnej

Wszyscy nauczyciele, Dyrekcja, pracownicy szkoły, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny

kwiecień

Dzień Otwartej szkoły

Wszyscy nauczyciele, Dyrekcja, pracownicy szkoły, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, uczniowie

kwiecień

Dzień Patrona Szkoły J. Śniadeckiego

Wszyscy nauczyciele, Dyrekcja, pracownicy szkoły, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, uczniowie

listopad 2024

Ślubowanie uczniów klas pierwszych

Wszyscy nauczyciele, Dyrekcja, pracownicy szkoły, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, uczniowie

wrzesień 2024

Festiwal Chleba

Małgorzata Wiszniewska, Kamila Nawrot

16 października 2024

Realizacja projektu Dama i Dżentelmen Śniadeckiego

Komisja do spraw kultury i wszyscy nauczyciele

cały rok szkolny

Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów, budowania prawidłowych relacji społecznych, samoprezentacji i przygotowania do zawodu

Lekcje wychowawcze, lekcje z doradztwa zawodowego, warsztaty edukacyjno-profilaktyczne dotyczące kulturalnej i skutecznej komunikacji, samoprezentacji,  rozmowy kwalifikacyjnej, budowanie portfolio

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, pedagog specjalny, psycholog, Dyrekcja, pracownicy szkoły

cały rok szkolny i wg planu pracy wychowawcy, szkolnego Programu Doradztwa Zawodowego

Trening rozwiązywania konfliktów rówieśniczych na lekcjach wychowawczych i spotkaniach mediacyjnych z uczniami u pedagoga szkolnego i psychologa

Pedagog szkolny psycholog

na bieżąco, wg potrzeb

Udział w Miasteczku Zawodów w Olsztynie

Dyrektor szkoły, nauczyciele przedmiotów zawodowych

19.09.2024

W-M Tydzień Kariery

Doradca zawodowy

21-27.09.3024

Dzień zawodowca- naukowca

Komisja przedmiotów zawodowych

II półrocze

Konkurs Uczeń w akcji (promocja zawodu)

Komisja przedmiotów zawodowych

II półrocze

Konkurs szkolny Mam Talent

nauczyciele języka angielskiego

I półrocze

Promowanie bezpiecznego korzystania z Internetu. Współpraca z rodzicami/ opiekunami prawnymi uczniów w celu wyeliminowania zachowań przemocowych

Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Lekcje o odpowiedzialności cyfrowej z wykorzystaniem zasobów internetowych, sztucznej inteligencji

Wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, psycholog

cały rok szkolny

Egzekwowanie przestrzegania zasad korzystania z urządzeń elektronicznych w szkole, informowanie rodziców o zasadach na zebraniach z rodzicami

pracownicy szkoły, wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, psycholog, rodzice

cały rok szkolny

Webinary dla rodziców i uczniów z Fundacji „Dbam o mój zasięg” w ramach projektu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo

Pedagog, psycholog

wg terminarza szkoleń

SFERA FIZYCZNA

Cele:

  • Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychoaktywnych i środków zastępczych przez uczniów.
  • Zapobieganie łamaniu przyjętych dla danego wieku zwyczajowych norm i wymagań.
  • Uświadomienie znaczenia aktywności fizycznej i dbałości o zdrowie dla prawidłowego funkcjonowania.
  • Poszerzanie wiedzy na temat prawidłowego odżywiania się.
  • Kształtowanie właściwych postaw związanych z prowadzeniem zdrowego stylu życia.

 

 

Zadania

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin

Propagowanie aktywnego wypoczynku i zdrowego stylu życia

Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

Wykłady, warsztaty na temat organizacji czasu wolnego, aktywnego wypoczynku oraz korzyści z uprawiania sportu na świeżym powietrzu, także w kontekście ochrony przed uzależnieniami

nauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy, pedagog, psycholog

cały rok szkolny

Realizacja programu “Szkoła promująca zdrowie” - organizacja “Aktywnych przerw” - zachęcanie uczniów do zabaw ruchowych podczas przerw śródlekcyjnych

nauczyciele w-f

wychowawcy

pedagog szkolny

cały rok szkolny

Realizacja ministerialnego programu” Sportowe Talenty” - zdiagnozowanie poziomu kondycji fizycznej uczniów w polskich szkołach oraz wyszukiwanie najbardziej utalentowanych sportowo uczniów za pomocą przeprowadzonych na lekcjach w-f badań sprawnościowych

Nauczyciele wychowania fizycznego

marzec - kwiecień 2024

Realizacja programu “Aktywna Szkoła”

- pozalekcyjne, ogólnodostępne (dla wszystkich zainteresowanych, nie tylko dla uczniów) zajęcia sportowe realizowane w oparciu o bazę sportową szkoły

Nauczyciele wychowania fizycznego

cały rok szkolny

Organizacja lekkoatletycznych zawodów sportowych( Memoriał im. Janusza Paziewskiego, Mały Memoriał im. Kamili Skolimowskiej)

Nauczyciele wychowania fizycznego

30.09.2024

29.05.2025

Organizacja zajęć diagnostyczno - sportowych dla klas I. Organizacja zajęć sportowych podczas Tygodnia Różnorodności Edukacyjnej

Nauczyciele wychowania fizycznego

05.09.2024

17-21.03.2025

Przygotowanie turnieju piłki siatkowej o puchar Dyrektora Szkoły

Nauczyciele wychowania fizycznego, opiekun SU

listopad

   

Uświadamianie uczniom konsekwencji nieprzestrzegania higieny cyfrowej – wady postawy, zagrożenie zdrowia psychicznego i fizycznego

Wychowawcy, nauczyciele

na bieżąco

Profilaktyka zachowań ryzykownych uczniów i wzmacnianie funkcjonowania biosfery ucznia.

Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

Program profilaktyczny „Młodzież na rozdrożu”

nauczyciel religii

pierwsze półrocze

- Konkurs na plakat o szkodliwości palenia tytoniu.

nauczyciel biologii

maj

Prelekcje na temat profilaktyki zachorowań na AIDS i inne choroby przenoszone drogą płciową.

pielęgniarka szkolna

nauczyciel biologii

grudzień

Współpraca z instytucjami odpowiedzialnymi za profilaktykę zdrowia fizycznego  i psychicznego

Pielęgniarka szkolna, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, rodzice

na bieżąco

Działania z zakresu profilaktyki zdrowia i kształtowania postaw ekologicznych.

Zdrowie fizyczne i psychiczne zależne od odżywiania.

1.Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

Akademia czerniaka – "Znamię – znam je’"

nauczyciel biologii

i pielęgniarka szkolna, przedstawicie Powiatowej Stacji Sanitarnej

październik- luty

Spotkanie z pielęgniarką – nauka samobadania piersi - program,,Różowa wstążka.’’ ; wykład o higienie menstruacyjnej

 

Objęcie programem klas I -Wybierz Życie . Pierwszy krok – wykłady realizujące program edukacyjny obejmujący tematykę profilaktyki raka szyjki macicy (HPV)

Spotkanie z psychologiem nt. zaburzeń odżywiania –Zasady prawidłowego żywienia – jak pomóc osobom z bulimią i anoreksją?

psycholog

nauczyciele wf

pierwsze półrocze

Lekcje wychowawcze realizujące scenariusze programu profilaktycznego „Wektory życia”  w ramach realizacji Programu kompleksowego wsparcia rodzin „Za życiem” na lata 2022-2026

pedagog szkolny-realizator programu

cały rok szkolny

 

SFERA PSYCHICZNA

Cel:

  • Dbanie o bezpieczeństwo uczniów
  • Diagnozowanie funkcjonalne ucznia i podejmowanie działań profilaktycznych  Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  • Zapobiegania zachowań ryzykownych poprzez edukację, profilaktykę i interwencję  Budowanie pewności siebie i odkrywanie własnej osobowości.
  • Budowanie zaradności życiowej.

Działania

Kierunki realizacji polityki

oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin

 

Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i szkole.

Wspieranie dobrostanu

dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.

Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych.

Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Wzmacnianie więzi klasowych i

wewnątrzszkolnych poprzez organizowanie: wycieczek, wyjść integracyjnych, kuligów, ognisk, zawodów sportowych, imprez okolicznościowych, wigilii klasowych studniówek.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, psycholog

cały rok szkolny

 

Integracja klas, sporządzanie kontraktów, diagnoza funkcjonowania zespołu klasowego, dostosowanie form i metod pracy z klasą

Nauczyciele, wychowawcy,

pedagog szkoły, pedagog specjalny, psycholog

cały rok szkolny

 

Współpraca nauczycieli, uczniów, rodziców w realizacji Programu „Szkoła Promująca Zdrowie”, podejmowanie działań w celu zdobycia certyfikatu.

Koordynatorzy szkolni – pedagog, psycholog szkoły, realizatorzy – wszyscy pracownicy, nauczyciel, uczniowie i rodzice

cały rok szkolny

 
 

Motywowanie uczniów do

Dyrekcja, nauczyciel,

listopad 2024

 
   

udziału w szkolnym konkursie „Mam Talent”.

Wsparcie psychologicznie.

wychowawcy, SU, pedagog, psycholog szkoły

 

Udostępnianie informacji na temat miejsc pomocowych dla uczniów w sytuacjach trudnych krótkich broszur na temat depresji i zaburzeń emocjonalnych oraz treści samopomocowych. 

psycholog

cały rok szkolny

Organizacja Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego

pod hasłem: ,,Zdrowie psychiczne powszechnym prawem człowieka”

psycholog, SU

10 października

Odkrywanie siebie, własnych zdolności  oraz aspiracji życiowych w kontekście wybranego zawodu.

Wspieranie dobrostanu

dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.

Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji

włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.

Realizacja zajęć profilaktycznych, psychoedukacyjnych  z zakresu kształtowania poczucia własnej wartości, samooceny, samoprezentacji  

Nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkoły, pedagog specjalny, psycholog

cały rok szkolny

Realizacja działań w ramach Tygodnia Kariery.

Doradca zawodowy, pedagog szkolny, psycholog, specjaliści spoza szkoły

wrzesień-październik

Tworzenie indywidualnych planów działania

doradca zawodowy

(uczniowie kl..III - IV

wg harmonogramu doradztwa zawodowego 

   

dotyczących kariery edukacyjno-zawodowej.

technikum oraz II - III BS

 

Diagnozowanie preferencji i zainteresowań zawodowych uczniów. Testy diagnozujące.

Udział w uroczystościach szkolnych, przedstawieniach

okolicznościowych, projektach przedmiotowych, kołach zainteresowań.

doradca zawodowy

(uczniowie kl. III - IV technikum oraz II - III BS),

pedagog szkoły, psycholog nauczyciele

wg harmonogramu doradztwa zawodowego oraz

planu uroczystości szkolnych

cały rok szkolny

Rozmowy indywidualne z uczniami na temat wybranego kierunku

kształcenia i możliwości zawodowych, kompetencji osobistych ucznia i ich wykorzystania w pracy i szkole.

Wychowawcy, nauczyciele, doradca zawodowy, pedagog szkolny, psycholog

cały rok szkolny

Wspieranie dobrostanu

dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.

Kształtowanie poczucia własnej wartości ucznia.

Wspieranie dobrostanu

dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.

Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby

Przeprowadzanie warsztatów z zakresu psychologii pozytywnej (budowanie

otwartości, tolerancji, poznawanie swoich mocnych stron i możliwości ich

Psycholog

cały rok szkolny

 

innych. Podnoszenie jakości edukacji

włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.

wykorzystania).

   

Prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniem z wykorzystaniem Terapii Skoncentrowanej na

Rozwiązaniach w edukacji.

Pedagog szkolny

cały rok szkolny

Warsztaty, wykłady psychoedukacyjne na lekcjach wychowawczych dotyczących dbania o równowagę psychiczną ucznia; bio psychofizyczne funkcjonowanie nastolatka; korzystne dla organizmu wykorzystanie czasu wolnego. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej

uczniów; umiejętność dostrzegania, nazywania i konstruktywnego radzenia sobie z emocjami

Wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog

cały rok szkolny

Zapobieganie zachowaniom ryzykownym oraz profilaktyka uzależnień.

Wspieranie dobrostanu

dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i

Realizacja treści programów profilaktyki selektywnej

Pedagog szkolny, psycholog

Wg harmonogramu szkoleń, kursów

Diagnozowanie funkcjonalne uczniów poprzez rozmowy,

Pedagog szkolny, psycholog, wychowawca

cały rok szkolny

 

wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji

włączającej  i  umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

obserwacje, badania fokusowe, rozmowy z rodzicami i specjalistami. Rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami – wsparcie w sytuacji trudnej życiowo, problemach szkolnych, w kontekście ryzyka zagrożenia nałogiem. Udostępnianie wiedzy specjalistycznej i kontaktów do konsultacji ze specjalistami poza szkołą.

   

Zajęcia profilaktyczne, warsztaty z zakresu

uzależnień i zachowań ryzykownych z klasami.

psycholog szkolny

cały rok szkolny

Współpraca z rodzicami w kontekście zdrowia i funkcjonowania psychicznego dzieci i młodzieży.

Wspieranie dobrostanu

dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.

Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji

Warsztaty, wykłady edukacyjno-profilaktyczne dla rodziców.

pedagog szkolny

minimum raz w półroczu

Wzmacnianie roli

wychowawczej rodziców podczas szkolnych wywiadówek.

wychowawcy

wg harmonogramu

Cykliczne zajęcia szkoleniowe dla rodziców pt.

Nauczyciel – realizator programu

drugie półrocze

 

włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.

"Mosty zamiast murów: skuteczna komunikacja z

nastolatkiem" – realizacji rekomendowanego programu

„Szkoła dla rodziców”

   

Konsultacje indywidualne z rodzicami, spotkania

trójstronne rodzic-dzieckopedagog/psycholog/wychowa wca w celach interwencji, profilaktyki, budowania strategii wychowawczej, dbania o zdrowie i bezpieczeństwo ucznia.

Pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, wychowawcy, rodzice

cały rok szkolny

Współpraca z instytucjami  w celu diagnozowania, interwencji i wspierania rozwoju ucznia i rodziny: poradnia psychologicznopedagogiczna,PCPR, MOPS,

GOPS, Sąd Rejonowy, KPP Dom Samotnej Matki Caritas

w Ełku, bursa, internat, dom dziecka

Pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, wychowawcy, rodzice

cały rok szkolny

Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem

Wspieranie dobrostanu

dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.

Dostosowywanie metod  pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – organizacja

Wychowawca, nauczyciele,  pedagog specjalny

cały rok szkolny

zróżnicowanym.

Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. Praca z uczniem z

doświadczeniem migracyjnym

 migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego

toku nauczania, metod i

narzędzi pracy, konsultacje z rodzicem

   
     

Praca z uczniem z

doświadczeniem migracyjnym.

Przełamywanie bariery językowej i komunikacyjnej, zapoznanie z zasadami, obyczajami i normami społecznymi; konsultacje dla rodziców

Wychowawca, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, nauczyciele

cały rok szkolny

 

 

 

 

SFERA INTELEKTUALNA

Cele:

  • Kształtowanie dojrzałości intelektualnej i moralnej
  • Nauka odpowiedzialności uczenia się przez całe życie
  • Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna
  • Świadomość nabywania i wykorzystywania wiedzy, umiejętności w życiu zawodowym ucznia
  • Nabywanie i rozwijanie kompetencji przyszłości
  • Identyfikacja sposobów i stylów uczenia się z wykorzystaniem indywidualnego potencjału ucznia
  • Odpowiedzialne, uczciwe korzystanie ze źródeł wiedzy i dzielenie się wiedzą i umiejętnościami
  • Ponoszenie odpowiedzialności intelektualnej w życiu lokalnym, obywatelskim, zawodowym i osobistym

zadanie

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin

Dojrzałość ukierunkowana na zdobywanie wiedzy i umiejętności, rozwijanie kompetencji przyszłości oraz wiedzy i umiejętności zawodowych;

propagowanie uczenia się przez całe życie

Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi

Realizacja Programu

Erasmus + „ Kompetencje przyszłości”

Dyrekcja, koordynator Programu, nauczyciel – uczestnicy

cały rok szkolny 

Uczestnictwo w konferencjach, debatach, targach edukacyjnych,

wyjściach i wycieczkach edukacyjnych

Nauczyciele, wychowawcy, doradcy zawodowi, dyrekcja

szkoły

cały rok szkolny

Sesja popularnonaukowa dotycząca  popularyzacji zawodu – wykłady uczniów, nauczycieli i prelegentów

Iwona Piaścik,Justyna

Kułakowska, Paula Kalińska

 
   

spoza szkoły.

   

Wycieczki edukacyjne  do

kina, teatru, muzeów, opery, na  wystawy, spotkania autorskie

Wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz

cały rok szkolny

Realizacja projektów:

„Noc bibliotek” oraz „Bookcrossing” oraz innych projektów edukacyjnych np.

Edukacja filmowa „ Nowe

Horyzonty”

Wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarki

od października, wg harmonogramu wydarzeń

Uczestnictwo w konkursach, w tym konkursach W-M KO i MEiN

nauczyciele

wg harmonogramu konkursów

Koła zainteresowań, koła przedmiotowe

Nauczyciele przedmiotów

cały rok szkolny

Zindywidualizowana praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i

monitorowanie efektów nauki, opracowanie

Indywidualnych Programów

Edukacyjno- Terapeutycznych; konsultacje dla rodziców

Wychowawca, nauczyciel, doradca zawodowy, pedagog, psycholog

Cały rok szkolny

Podnoszenie kompetencji

cyfrowych uczniów;

Wspieranie rozwoju

umiejętności cyfrowych

Realizacja Programu

„Laboratoria Przyszłości”

Nauczyciel informatyki, matematyki, nauczyciel

cały rok szkolny

bezpiecznego, krytycznego i twórczego korzystania ze źródeł cyfrowych w ramach przyswajania wiedzy i umiejętności

uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem

bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji

dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez

nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

dla szkół

ponadpodstawowych; wykorzystanie gogle VR w nabywaniu wiedzy i umiejętności

przedmiotów zawodowych i ogólnokształcących

 

Warsztaty, lekcje otwarte,

wykłady podczas obchodów W-M Tygodnia Kariery

Nauczyciele, pedagog szkolny, doradcy zawodowi, specjaliści

od 22 września do 22 października

Wykorzystanie  w edukacji i wychowaniu platform cyfrowych, ZPE, ZRK, korzystanie z cyfrowych narzędzi do monitorowania wiedzy i umiejętności, także w przygotowaniu do egzaminów zewnętrznych

nauczyciele

Cały rok szkolny

Kształtowanie umiejętności krytycznego i logicznego  myślenia, wnioskowania, argumentacji; rozwijanie kompetencji językowych, odpowiedzialności za słowo, nauka samoprezentacji Rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i możliwości uczniów.

Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w

kształceniu ogólnym

.

„Myśleć jak Śniadecki” – szkolny konkurs matematyczny

Nauczyciel matematyki

drugie półrocze

Projekt edukacyjny Lektury odczytane zawodowo

nauczyciele języka polskiego, przedmiotów zawodowych i wychowawcy

klas czwartych

drugie półrocze

Prowadzenie Debaty

Oxfordzkiej z uczestnictwem uczniów i nauczycieli

Dyrekcja, nauczyciele, uczniowie

od października 2024 r

Sesja popularno-naukowa z

Nauczyciele biologii,

kwiecień 2025

   

okazji Dnia Ziemi.

nauczyciel zawodów

 

Prowadzenie koła szachowego i uczestnictwo w rozgrywkach szachowych, szkolnej ligi scrabblowej

Nauczyciele opowiedzialni za koło zainteresowań

cały rok szkolny, wg terminarza rozgrywek

Szkolny konkurs savoirvivru w ramach Projektu

„Dama i Dżentelmen Śniadeckiego”

Komisja ds. kultury, wychowawcy

drugie półrocze

Dobór indywidualnych metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia, identyfikacja ucznia zdolnego i planowanie zindywidualizowanej pracy z nim, organizacja: imprez szkolnych, wycieczek, plenerów, zajęć fakultatywnych i  dodatkowych rozwijających zainteresowania.

Zachęcanie do podejmowania wyzwań i udziału w różnych konkursach i przeglądach.

nauczyciele przedmiotu,

zajęć dodatkowych, pedagog szkolny, psycholog, rodzice

cały rok szkolny

   

Nauka efektywnego uczenia się, rozpoznawanie stylów

uczenia, organizacja nauki i motywowanie do pracy własnej; rozpoznawanie predyspozycji i planowanie ścieżki rozwoju

Wychowawca, nauczyciel,

pedagog, psycholog, doradca zawodowy

na bieżąco

SFERA AKSJOLOGICZNA

Cele:

  • Wychowanie młodzieży wg kanonu wartości i tradycji narodowej.
  • Przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych, obywatelskich i w oparciu o zasady wartości klasycznych  Kształtowanie gotowości do świadomego i odpowiedzialnego wybierania wartości i wierności im.
  • Kształtowanie umiejętności kierowania się etyką w podejmowaniu decyzji i w relacjach z innymi. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi oraz umiejętności niesienia im pomocy.

  • Budowanie klimatu bezpiecznej i przyjaznej szkoły przy współudziale uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów).
  • Rozumienie roli rodziny w życiu osobistym człowieka, poczucie odpowiedzialności za siebie i innych. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.
  • Rozwijanie postaw dojrzałych, odpowiedzialnych i aktywnych ludzi zachowujących jedną i tę samą moralność w życiu indywidualnym i publicznym.
  • Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

zadania

Kierunki realizacji polityki

oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin

Wzbogacenie uczniowskiej wiedzy na temat wartości oraz określenie ich znaczenia w życiu codziennym. Rozwijanie kompetencji osobistych ucznia.

Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka. Kształtowanie poczucia

odpowiedzialności za siebie i innych.

Wspieranie dobrostanu dzieci

i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji

włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę.

Lekcje wychowawcze  - wychowanie do wartości, odpowiedzialności osobistej i obywatelskiej;

kształtowanie postaw klasycznych – piękna, prawdy

wychowawca, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny

cały rok

Podejmowanie tematyki

wartości rodzinnych na godzinie wychowawczej,  religii oraz przedmiotach humanistycznych.

wychowawcy, nauczyciele religii, języka polskiego

Cały rok szkolny

Lekcje dotyczące zdrowia płciowego, konsekwencji wczesnego współżycia i metod naturalnej regulacji poczęć w ramach lekcji wychowawczych i lekcji

biologii i religii

wychowawcy,

nauczyciel biologii i religii, pedagog

na bieżąco

Pielęgnowanie wartości chrześcijańskich i religijnych  tradycji.

Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny.

Stymulowanie młodzieży do poszukiwania własnej drogi rozwoju.

Wspieranie dobrostanu dzieci

i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Realizacja wychowania katolickiego w szkole przez:

-  obecność znaków, czasopism religijnych, dostępność do Pisma Świętego

-  udział w uroczystościach religijnych

-  organizowanie szkolnych

spotkań opłatkowych

-  udział w rekolekcjach, pielgrzymkach i innych formach duchowego

przeżywania i kształtowania wiary Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny.

Ukierunkowanie młodzieży do poszukiwania własnej drogi rozwoju.

nauczyciele religii

wychowawcy, pedagodzy  psycholog.

cały rok szkolny

cały rok szkolny.

Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny.

Ukierunkowanie młodzieży

Wychowawca,

nauczyciele, pedagog,psycholog, pracownicy szkoły

Cały rok szkolny

 

Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku

aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

do poszukiwania własnej drogi rozwoju.

   

Działania Szkolnego Koła

Caritas i Samorządu

Uczniowskiego: udział w akcjach charytatywnych.

Współpraca z organizacjami charytatywnymi. Obchody

Międzynarodowego Dnia Wolontariatu; organizacja szkolnych kiermaszy,

przedsięwzięć charytatywnych

opiekun Szkolnego Koła

Caritas i Samorządu

Szkolnego

wg planu pracy SU i Szkolnego Koła Caritas

Edukacja ekologiczna mająca na celu kształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy

wobec środowiska naturalnego.

Lekcje wychowawcze i lekcje biologii na temat dbałości o klimat i środowisko naturalne, na temat zrównoważonego rozwoju

wychowawcy, nauczyciele

biologii, nauczyciel fizyki

cały rok szkolny, wg planu wychowawczego i planu

wynikowego

Udział w akcjach:

„Sprzątanie Świata” oraz

wychowawcy, opiekun SU,

wrzesień, kwiecień

   

„Wiosenne sprzątanie Warmii i Mazur” oraz ogólnopolskich i miejskich akcjach związanych z ekologią i ochroną środowiska.

nauczyciel biologii

zgodnie z kalendarzem wydarzeń

Uświadomienie istoty przynależności do narodu. Wychowanie do wartości  i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Budowanie bezpieczeństwa  ucznia.

Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 

Lekcje tematyczne, przedsięwzięcia kulturalne i konkursy związane z tematem rozumienia przynależności do narodu, kultywowaniem wartości narodowych,  patriotyzm w

życiu codziennym, dbanie o poczucie bezpieczeństwa lokalnego i narodowego; propagowanie wartości języka i kultury polskiej, tożsamości lokalnej – obchody świąt narodowych, akcje

patriotyczne, uroczystości lokalne

Nauczyciele historii,

języka polskiego, wychowawcy, nauczyciele

cały rok szkolny

Współpraca z instytucjami kultury m.in. z Muzeum

Historycznym w Ełku,

Miejską Biblioteką Publiczną, biblioteką pedagogiczną . Ełckim

nauczyciel, wychowawcy

cały rok szkolny, wg planu wydarzeń

   

Centrum Kultury,

Mazurskim Zespołem

Pieśni i Tańca, Muzeum

Polin

   

Propagowanie wartości język kultury ojczystej – Narodow

 Czytanie „Kordiana” w MBP

Nauczyciel bibliotekarz e

Wrzesień 2024

Udział przedstawicieli szkoły w lokalnych uroczystościach oraz wystawienie pocztu sztandarowego z okazji rocznic narodowych i uroczystości szkolnych; prezentowanie szkoły i kultywowanie wartości narodowych, tożsamości ze szkołą i regionem

opiekun pocztu

sztandarowego – Grażyna

Abratkiewicz

zgodnie z kalendarzem imprez

Plan ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Ewaluacja działań wskazanych w rekomendacji na rok szkolny 2024/2025 zostanie przeprowadzona w czerwcu 2025 r. przez zespół ds. szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego za pomocą ankiet, wywiadów, rozmów kierowanych, dyskusjach w zespole zadaniowym i wychowawczym, analizie dokumentacji (e-dziennik, sprawozdania wychowawców, pedagogów, psychologa). Wyniki zostaną przedstawione radzie pedagogicznej.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku został uchwalony przez Radę Rodziców 10 września 2024 r. w porozumieniu z Radą Pedagogiczną szkoły.