PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1 IM. JĘDRZEJA ŚNIADECKIEGO W EŁKU
Wstęp
Etap edukacji ponadpodstawowej to dla młodego człowieka czas wchodzenia w dorastanie, podczas którego kształtuje się jego poczucie tożsamości, poszukiwanie sensu życia oraz osiąganie dojrzałości do przyszłych ról i zadań. Zmiany te zachodzą w kontekście relacji rówieśniczych, przy czym nadal rola dorosłego, przede wszystkim rodzica, pozostaje gwarantem wychowania do wartości.
Późna faza dorastania ucznia charakteryzuje się również dążeniem do stabilizacji natury biologicznej – psychicznej i cielesnej, czyli wzrostu fizycznego, dojrzałości płciowej mężczyzny i kobiety oraz samoregulacji emocjonalnej. Wyzwania dla młodego człowieka na drodze ku dorosłości są trudnym zadaniem a pomyślny przebieg tego procesu wymaga ze strony szkoły przemyślanych działań wychowawczych, edukacyjnych i profilaktycznych oraz pomocy i opieki ze strony rodziców. Kluczowe jest mądre asystowanie młodemu człowiekowi w budowaniu wizji przyszłości oraz pomaganie mu w trudnych początkach jej realizowania.
Trudności, z którymi spotyka się młody człowiek w okresie adolescencji, presja otoczenia i mediów, mogą wywołać zachowania ryzykowne w postaci m.in. lęku społecznego i zadaniowy – syndromu bezradności, skłonności do nałogów, demoralizacji, zaburzenia tożsamości i kryzys ról społecznych, częstych zaburzeń zdrowia psychicznego i fizycznego.
Opracowany Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest zbiorem działań, które mają za zadanie wspomagać i kształtować prawidłowy rozwój młodzieży w wieku późnego dorastania. Ich celem jest zapobieganie pojawieniu się i rozwojowi niekorzystnych zjawisk w konkretnej sytuacji i grupie społecznej oraz wspieranie wszechstronnego rozwoju, stwarzanie możliwości rozwoju dla każdego ucznia w sferze: psychicznej, fizycznej, społecznej, intelektualnej i aksjologicznej.
Uczniowie w Zespole Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego charakteryzują się dużą różnorodnością społeczną, ze zróżnicowanym potencjałem intelektualnym. Większość pochodzi z rodzin niepełnych, o nieustabilizowanej sytuacji rodzinnej, społecznej i materialnej. Do najpoważniejszych, ale zarazem najłatwiej zauważalnych wskaźników występujących wśród uczniów należą:
- problemy w nauce, brak motywacji do przyswajania nowej wiedzy, niskie potrzeby i aspiracje edukacyjne,
- opuszczanie godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, wagary oraz spóźnienia na zajęcia lekcyjne,
- demoralizacja środowiskowa,
- kłopoty w samodyscyplinie,
- powiększająca się liczba uczniów z deficytami rozwojowymi, trudnościami dydaktycznymi,
- zaburzenia emocjonalne, zachowania autoagresywne,
- powiększająca się liczba uczniów z problemami rodzinnymi (tj. alkoholizm, zażywanie niedozwolonych substancji, hazard, bezrobocie bezrobocie, bieda) bądź tych, którzy funkcjonują w rodzinach zaburzonych (tj. rodziny niepełne, rodziny rozbite, sieroctwo, trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, przemoc w rodzinie)
- problemy zdrowotne uczniów.
Poza już wskazanymi czynnikami indywidualnymi i społecznymi na jakość życia oraz sukces edukacyjny szkoły mają wpływ poszczególne czynniki ryzyka tj.:
- kryzys autorytetów,
- nauka zdalna, izolacja społeczna i okres pandemii,
- dostępność środków psychoaktywnych,
- moda na spożywanie substancji zabronionych – narkotyki, dopalacze, leki, alkohol, nikotyna, itp.,
- niska świadomość szkodliwości zażywania substancji zakazanych oraz skutków ich przyjmowania,\
- deficyt właściwych wzorców rodzinnych,
- naciski środowiska rówieśniczego na zachowania społecznie nieakceptowane,
- konflikty rówieśnicze,
- brak wsparcia, zainteresowania w rodzinie lub istnienie niewłaściwych wzorców rodzinnych,
- niekontrolowane przyswajanie wzorców czerpanych z mediów tj. telewizja, Internet, stres i niepowodzenia edukacyjne,
- nieumiejętność samoregulacji emocjonalnej, brak nawyku aktywnego odpoczynku,
- nieprzestrzeganie norm dotyczących higieny pracy i higieny osobistej, itp.
Cele Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Cel główny: Wyrównywanie szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego wychowanka w wymiarze intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym, społecznym i duchowym.
Cele szczegółowe:
- Stworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Stworzenie warunków do optymalnego rozwoju uczniów z trudnościami w nauce.
- Rozwijanie kompetencji informatycznych - ochrona przed wpływem świata wirtualnego i mediów.
- Kształtowanie postaw dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej, życia bez używek i substancji odurzających.
- Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich.
- Wykształcenie postaw patriotycznych i budowanie szacunku dla kultury.
- Integrowanie zespołów klasowych i całej społeczności szkolnej.
- Stworzenie warunków do rozwoju samorządności szkolnej.
- Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia.
- Wykształcenie postaw obywatelskich, patriotycznych, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej.
- Wyposażenie uczniów i rodziców w informacje o mechanizmach i następstwach sięgania po używki w młodym wieku.
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych.
- Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole.
- Kształtowanie postaw wrażliwości na innego człowieka.
- Wypracowanie hierarchii wartości i poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z Internetu, mediów społecznościowych.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny obejmuje:
- działalność wychowawczą
- działalność profilaktyczną.
Działalność wychowawcza – ma na celu kształtowanie osobowości młodego człowieka, jego postaw, zachowań oraz cech niezbędnych w życiu społecznym. Naszym celem jest przygotowanie ucznia do samodzielnego, poprawnego nawiązywania stosunków międzyludzkich, kształtowania długoterminowych relacji z innymi ludźmi, zachowania etycznego, moralnego i akceptowanego przez społeczność, w której żyje. Ważna jest świadomość oraz istnienie głębokich, skłaniających do refleksji wartości młodego człowieka.
Działalność wychowawcza polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności, pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
- intelektualna – ukierunkowanej na dążenie do samorozwoju, zdobywania wiedzy, rozwijaniu zainteresowań i promowanie ich, uczestnictwo w konkursach wiedzy i umiejętności.
Działalność profilaktyczna – celem profilaktyki jest podjęcie szybkich i skutecznych działań niwelujących czynniki ryzyka. Działania profilaktyczne pozwalają stworzyć odpowiedni wzór zachowań społecznych, które przyczyniają się do obniżenia prawdopodobieństwa pojawienia się danego zjawiska. Naszym zadaniem jest dostarczanie silnych pozytywnych wzorców i przeżyć, wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie posiadanych przez nich zdolności oraz wspieranie ambitnych postaw.
Działania szkoły obejmują trzy poziomy profilaktyki:
- Profilaktyka uniwersalna – pierwszy poziom – skierowana do wszystkich uczniów i nauczycieli. Jej celem jest budowanie zdrowych i trwałych relacji w obrębie szkolnej społeczności, m.in. poprzez szkolenie nauczycieli i innych pracowników w zakresie pedagogiczno-wychowawczym, ustalenie określonych zasad postępowania, niezgodę na przemoc, dbanie o dobre relacje, wzmacnianie odporności uczniów (np. poprzez warsztaty radzenia sobie ze stresem) i podnoszenie ich samooceny czy wyraźne wskazanie osoby, do której można udać się po pomoc;
- Profilaktyka selektywna – drugi poziom – działania skupione są na osobach z grupy zwiększonego ryzyka (np. uczniach z problemami zdrowotnymi, ekonomicznymi, rodzinnymi, z trudnościami w nauce). Zadaniem szkoły i pracowników jest określenie potrzeb i trudności uczniów z grupy ryzyka oraz wsparciu ich w przezwyciężeniu trudności, m.in. poprzez działania włączające ich do grupy rówieśniczej czy pomagające w nauce. Ważnym czynnikiem jest włączenie rodziców / opiekunów uczniów do pracy oraz wspólne rozwiązywanie napotykanych trudności;
1. Misja i wizja szkoły
Misja szkoły: Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych uczniów i zadowolenie rodziców, a wskaźnikiem tego jest ich satysfakcja i prestiż naszej szkoły w środowisku. Priorytetem w naszej szkole jest wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji, zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.
Wizja szkoły: Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.
Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego.
Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.
2. Model absolwenta
Absolwent Zespołu Szkół nr 1 w Ełku jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie oraz:
- Jest przygotowany do podjęcia nauki na wyższym szczeblu edukacji;
- Czerpie radość z nauki;
- Przestrzega ogólnie przyjętych wartości moralnych;
- Potrafi samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje;
- Potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie;
- Zgodnie współpracuje z innymi;
- Jest ciekawy świata i wrażliwy na drugiego człowieka;
- Jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka;
- Rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju;
- Dba o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz o bezpieczeństwo własne i innych;
- Potrafi wykorzystać wiedzę w sytuacjach życiowych.
Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, póź. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1798);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1309)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla technikum (Dz. U. z 2018 r. poz. 467).
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich DZ.U 2022 poz 1700.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. poz. 645, z późn. zm.)
Dokumenty wewnątrzszkolne:
- Statut Szkoły Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku.
- Standardy Ochrony Małoletnich
Inne dokumenty:
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Konwencja Praw Dziecka
Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku został zmodyfikowany na rok szkolny 2024/2025 na podstawie diagnozy zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły, jednocześnie z określeniem w niej i środowisku ucznia czynników ryzyka i czynników chroniących.
1. Cele pomiaru: Celem pomiaru jest uzyskanie informacji na temat czynników chroniących i ryzyka w biopsychofizycznym funkcjonowaniu ucznia. Ze szczególny zwróceniem uwagi na zachowania ryzykowne, ale też zachowania konstruktywne ucznia, które wiążą się z wychowawczą i profilaktyczną rolą rodziny i środowiska szkoły.
2. Identyfikacja odbiorców badań: Badania diagnostyczne skierowane zostały do trzech grup adresatów: uczniów technikum i szkoły branżowej, rodziców, nauczycieli, dyrekcji, pracowników szkoły.
3. Metody i narzędzia diagnostyczne: ankieta online (formularze Google), rozmowy problemowe, rozmowy kierowane, obserwacja połączona z wywiadem środowiskowym i analiza dokumentacji (librus, sprawozdań wychowawców, pedagogów i psychologa)
4. Analiza dotychczasowych działań edukacyjnych, wychowawczych i profilaktycznych oraz wyniki diagnozy pozwoliły na zidentyfikowanie obszarów, które wymagają szczególnej uwagi i wsparcia:
Czynniki ryzyka, zachowania i postawy problemowe:
- dysfunkcja rodziny, rodzina niepełna - ponad 30% uczniów ma rodziców rozwiedzionych lub w separacji;
- niekonstruktywny sposób radzenia sobie z emocjami i sytuacją problemową – około 1/3 uczniów w sytuacji trudnej gra w gry, złości się i kłóci z najbliższymi;
- problem nadużywania technologii cyfrowej;
- spośród środków psychoaktywnych u to alkohol jest najczęstszym środkiem spożywanym przez 1/4 uczniów; większość deklaruje, że nie zażywa innych środków odurzających – leków, dopalaczy, marihuany i innego narkotyku;
- środowisko rówieśnicze nie jest wspierającym społeczne wzorce i wartości , a najczęstszymi problemi środowiska rówieśniczego są: nałogi (hazard, problemowe używanie środków odurzajacych – 60%), zaburzenia psychiczne (anoreksja, lęki, myśli samobójcze i okaleczanie - 58%) , alienacja rówieśnicza – odrzucenie przez grupę (47%), trudna sytuacja rodzinna (40%)
- hierarchia osobistych problemów ucznia wskazana przez niego: trudności w nauce (ponad 50%), obniżony nastrój, zaburzenia emocjonalne, lęk społeczny (30%), uzależnienie od nikotyny (ponad 20%), trudności w relacjach rówieśniczych (ponad 20%), problemy rodzinne i finansowe w rodzinie (ponad 30%), picie alkoholu (11%), samookaleczenia (10%), przemoc domowa i rówieśnicza (4%), zażywanie narkotyków (4%);
- szkoła i nauka dla 10% jest potrzebna, by lepiej zrozumieć świat, a dla 40% raczej i zdecydowanie jest to nieprawdziwe;
- istotnym problemem jest nieuzasadniona absencja, która prowadzi do podejmowania zachowań ryzykownych oraz obniżenia poziomu przyswojenia przez uczniów wiedzy i umiejętności zawodowych.
Czynniki chroniące, zachowania i postawy konstruktywne:
- obowiązki szkolne dla ponad 30% uczniów są ważna, a ponad połowa uważa, że dobre wyniki w nauce pomogą osiągnąć sukces zawodowy;
- ponad 1/3 uczniów szuka rozwiązania trudności w rozmowie;
- rodzic i wychowawca są pomocą w problemach ucznia;
- współpraca pracowników szkoły, nauczyciel, wychowawców ze specjalistami – efektywna komunikacja i reagowanie na problemy uczniowskie.
Wnioski:
Trudna sytuacja wychowawcza i środowiskowa ucznia z powodu funkcjonowania w rodzinie niepełnej oraz środowisku rówieśniczym zagrożonym ryzykiem nałogu skutkuje zaburzeniami zachowania ucznia i podatnością na uzależnienia.
- Alkohol jest najpopularniejszą substancją psychoaktywną wśród młodzieży.
- Uczniowie potrzebują funkcjonowania w środowisku szkolnym opartym na wartościach, jasno wyznaczonych i konsekwentnie przestrzeganych zasadach bezpiecznego i kulturalnego życia społecznego.
- Wzmacniać w uczniu poczucie jego wartości, uczyć konstruktywnego rozwiązywania problemów behawioralnych i emocjonalnych
5. Rekomendacja działań wychowawczo-profilaktycznych na rok szkolny 2024/2025.
Podsumowując wyniki i wnioski diagnozy Programu Wychowawczo-Profilaktycznego oraz podstawowe kierunki rozwoju polityki oświatowej państwa na rok 2024/2025, ustalono następujące rekomendacje działań wychowawczo-profilaktycznych w Zespole Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku:
Budowanie szkoły jako środowiska bezpiecznego, gdzie uczeń nabywa wzorców zdrowego, wolnego od nałogów życia; uczy się norm społecznych i konstruktywnego rozwiązywania problemów.
6. Uzasadnienie
Bezpieczny i zdrowy rozwój człowieka polega na harmonii funkcjonowania fizycznego, psychicznego i intelektualnego człowieka. Szkoła jest miejscem realizacji tych trzech obszarów rozwoju. Uczeń Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego często wychowany jest w niepełnej rodzinie, co może skutkować utratą więzów, wzorców osobowościowych i społecznych. Do tego zagrożenia cywilizacyjne, zarówno w cyberprzestrzeni, jak i oddziaływaniu środowiskowym sprzyjają zagubieniu, utracie sensu i wartości życia oraz wchodzeniem w ryzykowne relacje. Szkoła ponadpodstawowa jest ostatnim etapem edukacji i wychowania przed dorosłością ucznia, nie może nadrobić dysfunkcji przeszłych oddziaływań, lecz koncentruje się stworzeniu bezpiecznych i przyjaznych warunków kształtowania dorosłego człowieka.
Realizacja zadań wychowawczo-profilaktycznych szkoły w roku szkolnym 2024/2025
SFERA SPOŁECZNA
Cele:
- Utrzymanie i kontrolowanie bezpieczeństwa na terenie szkoły.
- Diagnozowanie zachowań nieakceptowanych społecznie, wdrażanie działań profilaktycznych i interwencyjnych.
- Profilaktyka zachowań ryzykownych.
- Organizowanie działań wychowawczo-profilaktycznych wspólnie z rodzicami uczniów.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania i radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
- Budowanie i kultywowanie tradycji oraz więzi ze szkołą.
- Ustalenie i stosowanie procedur w sytuacjach kryzysowych.
- Przedstawienie i przypomnienie panujących w szkole zasad i norm postępowania.
- Kształtowanie w uczniach postaw szacunku do samego siebie i innych
- Edukacja medialna, wdrażanie profilaktyki bezpieczeństwa cyfrowego uczniów
- Rozwijanie umiejętności krytycznego odbierania informacji publicznych, w Internecie oraz racjonalnego korzystania ze sztucznej inteligencji.
Zadania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Organizacja systemu działań szkoły skierowanych na bezpieczeństwo, prawidłowe i odpowiedzialne zachowania społeczne |
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. |
Zapoznanie ze Statutem szkoły, obowiązującymi regulaminami, prawami i obowiązkami ucznia. |
Wychowawcy, nauczyciele, pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni szkoły |
wrzesień, na bieżąco |
Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna (spotkania grupowe uczniów klas I z pedagogami i psychologiem) |
Pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny |
6 września 2024 |
||
Zajęcia diagnostyczno-edukacyjno-integracyjne dla wszystkich uczniów szkoły |
Wychowawcy, nauczyciele |
3 września 2024 |
||
Tydzień Wdrożeniowy dla klas pierwszych – diagnoza edukacyjna, sportowa, psychologiczno-pedagogiczna |
wychowawcy klas pierwszych, nauczyciele języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, wychowania fizycznego, pedagodzy, psycholog |
03- 06.09. 2024 |
||
Organizowanie spotkań prewencyjnych oraz interwencyjnych dotyczących monitorowania zachowań społecznych i zgodnych z prawem, wolnych od przemocy i używania środków psychoaktywnych |
Pedagog szkolny, wychowawca, specjaliści z KPP |
raz w półroczu, w ramach potrzeb |
||
Organizowanie zajęć dotyczących udzielania pierwszej pomocy. Lekcje edb z zakresu bezpieczeństwa obronnego i obywatelskiego; zajęcia na strzelnicy |
Nauczyciel edb, wychowawcy |
wg harmonogramu spotkań |
||
Przestrzeganie, monitorowanie i ewaluowanie wdrażania zasad, procedur określonych w Standardach ochrony małoletnich. |
Wszyscy pracownicy szkoły, uczniowie |
na bieżąco |
||
Wspomaganie ucznia w realizacji obowiązku szkolnego, identyfikacji problemu niskiej frekwencji i uświadamianie jej skutków, wdrażanie działań naprawczych |
Monitorowanie frekwencji. Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności. Konsekwentne weryfikowanie nieobecności uczniów na zajęciach lekcyjnych. Sporządzanie kontraktów z pedagogiem w obecności rodzica i wychowawcy. Indywidualne rozmowy z uczniami z niską frekwencją i ich rodzicami. Zapoznanie uczniów i rodziców z procedurą postępowania w przypadku niespełnienia obowiązku nauki. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, rodzice |
na bieżąco |
|
Lekcje wychowawcze nt. motywacji, zasad, norm społecznych oraz wartości nauki i pracy w życiu ucznia i przyszłego pracownika. |
Wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, pracownicy szkoły |
od września, na bieżąco |
||
Działania uwzględniające podmiotowość ucznia, indywidualizacja pracy z uczniem, zapewnienie bieżącego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego ucznia.
|
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego |
Prowadzenie interwencji kryzysowej - obserwacja, diagnoza, poradnictwo (dla uczniów i ich rodziców). Przekazywanie informacji i telefonów do instytucji specjalistycznych |
Pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, wychowawcy |
na bieżąco |
Bieżąca konsultacja z instytucjami dotycząca funkcjonalnej diagnozy uczniów i planowania działań edukacyjno-wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów: PPP, MOPS, PCPR, kuratorem sądowy, terapeutami środowiskowymi, ośrodkiem opiekuńczo-wychowawczym, domem dziecka, bursą szkolną |
Pedagog szkolny, psycholog, wychowawca |
na bieżąco |
||
Rozmowy diagnozujące funkcjonowanie ucznia w klasie, w szkole i poza nią oraz rozmowy wspierające ucznia ze SPE, przybyłego z zagranicy i w trudnej sytuacji życiowej. Konsultacje z rodzicami, poradnia PPP, kuratorami sądowymi i środowiskowymi |
Pedagog szkolny, psycholog, wychowawca |
na bieżąco |
||
Angażowanie uczniów w życie społeczne, budowanie tożsamości ze szkołą, rozwijanie kompetencji osobistych, społecznych i kultury zachowania |
Tydzień Różnorodności Edukacyjnej |
Wszyscy nauczyciele, Dyrekcja, pracownicy szkoły, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny |
kwiecień |
|
Dzień Otwartej szkoły |
Wszyscy nauczyciele, Dyrekcja, pracownicy szkoły, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, uczniowie |
kwiecień |
||
Dzień Patrona Szkoły J. Śniadeckiego |
Wszyscy nauczyciele, Dyrekcja, pracownicy szkoły, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, uczniowie |
listopad 2024 |
||
Ślubowanie uczniów klas pierwszych |
Wszyscy nauczyciele, Dyrekcja, pracownicy szkoły, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, uczniowie |
wrzesień 2024 |
||
Festiwal Chleba |
Małgorzata Wiszniewska, Kamila Nawrot |
16 października 2024 |
||
Realizacja projektu Dama i Dżentelmen Śniadeckiego |
Komisja do spraw kultury i wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
||
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów, budowania prawidłowych relacji społecznych, samoprezentacji i przygotowania do zawodu |
Lekcje wychowawcze, lekcje z doradztwa zawodowego, warsztaty edukacyjno-profilaktyczne dotyczące kulturalnej i skutecznej komunikacji, samoprezentacji, rozmowy kwalifikacyjnej, budowanie portfolio |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, pedagog specjalny, psycholog, Dyrekcja, pracownicy szkoły |
cały rok szkolny i wg planu pracy wychowawcy, szkolnego Programu Doradztwa Zawodowego |
|
Trening rozwiązywania konfliktów rówieśniczych na lekcjach wychowawczych i spotkaniach mediacyjnych z uczniami u pedagoga szkolnego i psychologa |
Pedagog szkolny psycholog |
na bieżąco, wg potrzeb |
||
Udział w Miasteczku Zawodów w Olsztynie |
Dyrektor szkoły, nauczyciele przedmiotów zawodowych |
19.09.2024 |
||
W-M Tydzień Kariery |
Doradca zawodowy |
21-27.09.3024 |
||
Dzień zawodowca- naukowca |
Komisja przedmiotów zawodowych |
II półrocze |
||
Konkurs Uczeń w akcji (promocja zawodu) |
Komisja przedmiotów zawodowych |
II półrocze |
||
Konkurs szkolny Mam Talent |
nauczyciele języka angielskiego |
I półrocze |
||
Promowanie bezpiecznego korzystania z Internetu. Współpraca z rodzicami/ opiekunami prawnymi uczniów w celu wyeliminowania zachowań przemocowych |
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej |
Lekcje o odpowiedzialności cyfrowej z wykorzystaniem zasobów internetowych, sztucznej inteligencji |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, psycholog |
cały rok szkolny |
Egzekwowanie przestrzegania zasad korzystania z urządzeń elektronicznych w szkole, informowanie rodziców o zasadach na zebraniach z rodzicami |
pracownicy szkoły, wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, psycholog, rodzice |
cały rok szkolny |
||
Webinary dla rodziców i uczniów z Fundacji „Dbam o mój zasięg” w ramach projektu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo |
Pedagog, psycholog |
wg terminarza szkoleń |
SFERA FIZYCZNA
Cele:
- Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychoaktywnych i środków zastępczych przez uczniów.
- Zapobieganie łamaniu przyjętych dla danego wieku zwyczajowych norm i wymagań.
- Uświadomienie znaczenia aktywności fizycznej i dbałości o zdrowie dla prawidłowego funkcjonowania.
- Poszerzanie wiedzy na temat prawidłowego odżywiania się.
- Kształtowanie właściwych postaw związanych z prowadzeniem zdrowego stylu życia.
Zadania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Propagowanie aktywnego wypoczynku i zdrowego stylu życia |
Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. |
Wykłady, warsztaty na temat organizacji czasu wolnego, aktywnego wypoczynku oraz korzyści z uprawiania sportu na świeżym powietrzu, także w kontekście ochrony przed uzależnieniami |
nauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy, pedagog, psycholog |
cały rok szkolny |
Realizacja programu “Szkoła promująca zdrowie” - organizacja “Aktywnych przerw” - zachęcanie uczniów do zabaw ruchowych podczas przerw śródlekcyjnych |
nauczyciele w-f wychowawcy pedagog szkolny |
cały rok szkolny |
||
Realizacja ministerialnego programu” Sportowe Talenty” - zdiagnozowanie poziomu kondycji fizycznej uczniów w polskich szkołach oraz wyszukiwanie najbardziej utalentowanych sportowo uczniów za pomocą przeprowadzonych na lekcjach w-f badań sprawnościowych |
Nauczyciele wychowania fizycznego |
marzec - kwiecień 2024 |
||
Realizacja programu “Aktywna Szkoła” - pozalekcyjne, ogólnodostępne (dla wszystkich zainteresowanych, nie tylko dla uczniów) zajęcia sportowe realizowane w oparciu o bazę sportową szkoły |
Nauczyciele wychowania fizycznego |
cały rok szkolny |
||
Organizacja lekkoatletycznych zawodów sportowych( Memoriał im. Janusza Paziewskiego, Mały Memoriał im. Kamili Skolimowskiej) |
Nauczyciele wychowania fizycznego |
30.09.2024 29.05.2025 |
||
Organizacja zajęć diagnostyczno - sportowych dla klas I. Organizacja zajęć sportowych podczas Tygodnia Różnorodności Edukacyjnej |
Nauczyciele wychowania fizycznego |
05.09.2024 17-21.03.2025 |
||
Przygotowanie turnieju piłki siatkowej o puchar Dyrektora Szkoły |
Nauczyciele wychowania fizycznego, opiekun SU |
listopad |
||
Uświadamianie uczniom konsekwencji nieprzestrzegania higieny cyfrowej – wady postawy, zagrożenie zdrowia psychicznego i fizycznego |
Wychowawcy, nauczyciele |
na bieżąco |
||
Profilaktyka zachowań ryzykownych uczniów i wzmacnianie funkcjonowania biosfery ucznia. |
Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. |
Program profilaktyczny „Młodzież na rozdrożu” |
nauczyciel religii |
pierwsze półrocze |
- Konkurs na plakat o szkodliwości palenia tytoniu. |
nauczyciel biologii |
maj |
||
Prelekcje na temat profilaktyki zachorowań na AIDS i inne choroby przenoszone drogą płciową. |
pielęgniarka szkolna nauczyciel biologii |
grudzień |
||
Współpraca z instytucjami odpowiedzialnymi za profilaktykę zdrowia fizycznego i psychicznego |
Pielęgniarka szkolna, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, rodzice |
na bieżąco |
||
Działania z zakresu profilaktyki zdrowia i kształtowania postaw ekologicznych. Zdrowie fizyczne i psychiczne zależne od odżywiania. |
1.Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. |
Akademia czerniaka – "Znamię – znam je’" |
nauczyciel biologii i pielęgniarka szkolna, przedstawicie Powiatowej Stacji Sanitarnej |
październik- luty |
Spotkanie z pielęgniarką – nauka samobadania piersi - program,,Różowa wstążka.’’ ; wykład o higienie menstruacyjnej |
||||
Objęcie programem klas I -Wybierz Życie . Pierwszy krok – wykłady realizujące program edukacyjny obejmujący tematykę profilaktyki raka szyjki macicy (HPV) |
||||
Spotkanie z psychologiem nt. zaburzeń odżywiania –Zasady prawidłowego żywienia – jak pomóc osobom z bulimią i anoreksją? |
psycholog nauczyciele wf |
pierwsze półrocze |
||
Lekcje wychowawcze realizujące scenariusze programu profilaktycznego „Wektory życia” w ramach realizacji Programu kompleksowego wsparcia rodzin „Za życiem” na lata 2022-2026 |
pedagog szkolny-realizator programu |
cały rok szkolny |
SFERA PSYCHICZNA
Cel:
- Dbanie o bezpieczeństwo uczniów
- Diagnozowanie funkcjonalne ucznia i podejmowanie działań profilaktycznych Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Zapobiegania zachowań ryzykownych poprzez edukację, profilaktykę i interwencję Budowanie pewności siebie i odkrywanie własnej osobowości.
- Budowanie zaradności życiowej.
Działania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
|
Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i szkole. |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. |
Wzmacnianie więzi klasowych i wewnątrzszkolnych poprzez organizowanie: wycieczek, wyjść integracyjnych, kuligów, ognisk, zawodów sportowych, imprez okolicznościowych, wigilii klasowych studniówek. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, psycholog |
cały rok szkolny |
|
Integracja klas, sporządzanie kontraktów, diagnoza funkcjonowania zespołu klasowego, dostosowanie form i metod pracy z klasą |
Nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkoły, pedagog specjalny, psycholog |
cały rok szkolny |
|||
Współpraca nauczycieli, uczniów, rodziców w realizacji Programu „Szkoła Promująca Zdrowie”, podejmowanie działań w celu zdobycia certyfikatu. |
Koordynatorzy szkolni – pedagog, psycholog szkoły, realizatorzy – wszyscy pracownicy, nauczyciel, uczniowie i rodzice |
cały rok szkolny |
|||
Motywowanie uczniów do |
Dyrekcja, nauczyciel, |
listopad 2024 |
udziału w szkolnym konkursie „Mam Talent”. Wsparcie psychologicznie. |
wychowawcy, SU, pedagog, psycholog szkoły |
|||
Udostępnianie informacji na temat miejsc pomocowych dla uczniów w sytuacjach trudnych krótkich broszur na temat depresji i zaburzeń emocjonalnych oraz treści samopomocowych. |
psycholog |
cały rok szkolny |
||
Organizacja Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego pod hasłem: ,,Zdrowie psychiczne powszechnym prawem człowieka” |
psycholog, SU |
10 października |
||
Odkrywanie siebie, własnych zdolności oraz aspiracji życiowych w kontekście wybranego zawodu. |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. |
Realizacja zajęć profilaktycznych, psychoedukacyjnych z zakresu kształtowania poczucia własnej wartości, samooceny, samoprezentacji |
Nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkoły, pedagog specjalny, psycholog |
cały rok szkolny |
Realizacja działań w ramach Tygodnia Kariery. |
Doradca zawodowy, pedagog szkolny, psycholog, specjaliści spoza szkoły |
wrzesień-październik |
||
Tworzenie indywidualnych planów działania |
doradca zawodowy (uczniowie kl..III - IV |
wg harmonogramu doradztwa zawodowego |
dotyczących kariery edukacyjno-zawodowej. |
technikum oraz II - III BS |
|||
Diagnozowanie preferencji i zainteresowań zawodowych uczniów. Testy diagnozujące. Udział w uroczystościach szkolnych, przedstawieniach okolicznościowych, projektach przedmiotowych, kołach zainteresowań. |
doradca zawodowy (uczniowie kl. III - IV technikum oraz II - III BS), pedagog szkoły, psycholog nauczyciele |
wg harmonogramu doradztwa zawodowego oraz planu uroczystości szkolnych cały rok szkolny |
||
Rozmowy indywidualne z uczniami na temat wybranego kierunku kształcenia i możliwości zawodowych, kompetencji osobistych ucznia i ich wykorzystania w pracy i szkole. |
Wychowawcy, nauczyciele, doradca zawodowy, pedagog szkolny, psycholog |
cały rok szkolny |
||
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Kształtowanie poczucia własnej wartości ucznia. |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby |
Przeprowadzanie warsztatów z zakresu psychologii pozytywnej (budowanie otwartości, tolerancji, poznawanie swoich mocnych stron i możliwości ich |
Psycholog |
cały rok szkolny |
innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. |
wykorzystania). |
|||
Prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniem z wykorzystaniem Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach w edukacji. |
Pedagog szkolny |
cały rok szkolny |
||
Warsztaty, wykłady psychoedukacyjne na lekcjach wychowawczych dotyczących dbania o równowagę psychiczną ucznia; bio psychofizyczne funkcjonowanie nastolatka; korzystne dla organizmu wykorzystanie czasu wolnego. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej uczniów; umiejętność dostrzegania, nazywania i konstruktywnego radzenia sobie z emocjami |
Wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog |
cały rok szkolny |
||
Zapobieganie zachowaniom ryzykownym oraz profilaktyka uzależnień. |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i |
Realizacja treści programów profilaktyki selektywnej |
Pedagog szkolny, psycholog |
Wg harmonogramu szkoleń, kursów |
Diagnozowanie funkcjonalne uczniów poprzez rozmowy, |
Pedagog szkolny, psycholog, wychowawca |
cały rok szkolny |
wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. |
obserwacje, badania fokusowe, rozmowy z rodzicami i specjalistami. Rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami – wsparcie w sytuacji trudnej życiowo, problemach szkolnych, w kontekście ryzyka zagrożenia nałogiem. Udostępnianie wiedzy specjalistycznej i kontaktów do konsultacji ze specjalistami poza szkołą. |
|||
Zajęcia profilaktyczne, warsztaty z zakresu uzależnień i zachowań ryzykownych z klasami. |
psycholog szkolny |
cały rok szkolny |
||
Współpraca z rodzicami w kontekście zdrowia i funkcjonowania psychicznego dzieci i młodzieży. |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji |
Warsztaty, wykłady edukacyjno-profilaktyczne dla rodziców. |
pedagog szkolny |
minimum raz w półroczu |
Wzmacnianie roli wychowawczej rodziców podczas szkolnych wywiadówek. |
wychowawcy |
wg harmonogramu |
||
Cykliczne zajęcia szkoleniowe dla rodziców pt. |
Nauczyciel – realizator programu |
drugie półrocze |
włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. |
"Mosty zamiast murów: skuteczna komunikacja z nastolatkiem" – realizacji rekomendowanego programu „Szkoła dla rodziców” |
|||
Konsultacje indywidualne z rodzicami, spotkania trójstronne rodzic-dzieckopedagog/psycholog/wychowa wca w celach interwencji, profilaktyki, budowania strategii wychowawczej, dbania o zdrowie i bezpieczeństwo ucznia. |
Pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, wychowawcy, rodzice |
cały rok szkolny |
||
Współpraca z instytucjami w celu diagnozowania, interwencji i wspierania rozwoju ucznia i rodziny: poradnia psychologicznopedagogiczna,PCPR, MOPS, GOPS, Sąd Rejonowy, KPP Dom Samotnej Matki Caritas w Ełku, bursa, internat, dom dziecka |
Pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, wychowawcy, rodzice |
cały rok szkolny |
||
Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. |
Dostosowywanie metod pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – organizacja |
Wychowawca, nauczyciele, pedagog specjalny |
cały rok szkolny |
zróżnicowanym. |
Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego |
toku nauczania, metod i narzędzi pracy, konsultacje z rodzicem |
||
Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym. Przełamywanie bariery językowej i komunikacyjnej, zapoznanie z zasadami, obyczajami i normami społecznymi; konsultacje dla rodziców |
Wychowawca, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, nauczyciele |
cały rok szkolny |
SFERA INTELEKTUALNA
Cele:
- Kształtowanie dojrzałości intelektualnej i moralnej
- Nauka odpowiedzialności uczenia się przez całe życie
- Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna
- Świadomość nabywania i wykorzystywania wiedzy, umiejętności w życiu zawodowym ucznia
- Nabywanie i rozwijanie kompetencji przyszłości
- Identyfikacja sposobów i stylów uczenia się z wykorzystaniem indywidualnego potencjału ucznia
- Odpowiedzialne, uczciwe korzystanie ze źródeł wiedzy i dzielenie się wiedzą i umiejętnościami
- Ponoszenie odpowiedzialności intelektualnej w życiu lokalnym, obywatelskim, zawodowym i osobistym
zadanie |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Dojrzałość ukierunkowana na zdobywanie wiedzy i umiejętności, rozwijanie kompetencji przyszłości oraz wiedzy i umiejętności zawodowych; propagowanie uczenia się przez całe życie |
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi |
Realizacja Programu Erasmus + „ Kompetencje przyszłości” |
Dyrekcja, koordynator Programu, nauczyciel – uczestnicy |
cały rok szkolny |
Uczestnictwo w konferencjach, debatach, targach edukacyjnych, wyjściach i wycieczkach edukacyjnych |
Nauczyciele, wychowawcy, doradcy zawodowi, dyrekcja szkoły |
cały rok szkolny |
||
Sesja popularnonaukowa dotycząca popularyzacji zawodu – wykłady uczniów, nauczycieli i prelegentów |
Iwona Piaścik,Justyna Kułakowska, Paula Kalińska |
spoza szkoły. |
||||
Wycieczki edukacyjne do kina, teatru, muzeów, opery, na wystawy, spotkania autorskie |
Wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz |
cały rok szkolny |
||
Realizacja projektów: „Noc bibliotek” oraz „Bookcrossing” oraz innych projektów edukacyjnych np. Edukacja filmowa „ Nowe Horyzonty” |
Wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarki |
od października, wg harmonogramu wydarzeń |
||
Uczestnictwo w konkursach, w tym konkursach W-M KO i MEiN |
nauczyciele |
wg harmonogramu konkursów |
||
Koła zainteresowań, koła przedmiotowe |
Nauczyciele przedmiotów |
cały rok szkolny |
||
Zindywidualizowana praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i monitorowanie efektów nauki, opracowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno- Terapeutycznych; konsultacje dla rodziców |
Wychowawca, nauczyciel, doradca zawodowy, pedagog, psycholog |
Cały rok szkolny |
||
Podnoszenie kompetencji cyfrowych uczniów; |
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych |
Realizacja Programu „Laboratoria Przyszłości” |
Nauczyciel informatyki, matematyki, nauczyciel |
cały rok szkolny |
bezpiecznego, krytycznego i twórczego korzystania ze źródeł cyfrowych w ramach przyswajania wiedzy i umiejętności |
uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej |
dla szkół ponadpodstawowych; wykorzystanie gogle VR w nabywaniu wiedzy i umiejętności |
przedmiotów zawodowych i ogólnokształcących |
|
Warsztaty, lekcje otwarte, wykłady podczas obchodów W-M Tygodnia Kariery |
Nauczyciele, pedagog szkolny, doradcy zawodowi, specjaliści |
od 22 września do 22 października |
||
Wykorzystanie w edukacji i wychowaniu platform cyfrowych, ZPE, ZRK, korzystanie z cyfrowych narzędzi do monitorowania wiedzy i umiejętności, także w przygotowaniu do egzaminów zewnętrznych |
nauczyciele |
Cały rok szkolny |
||
Kształtowanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, wnioskowania, argumentacji; rozwijanie kompetencji językowych, odpowiedzialności za słowo, nauka samoprezentacji Rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i możliwości uczniów. |
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym . |
„Myśleć jak Śniadecki” – szkolny konkurs matematyczny |
Nauczyciel matematyki |
drugie półrocze |
Projekt edukacyjny Lektury odczytane zawodowo |
nauczyciele języka polskiego, przedmiotów zawodowych i wychowawcy klas czwartych |
drugie półrocze |
||
Prowadzenie Debaty Oxfordzkiej z uczestnictwem uczniów i nauczycieli |
Dyrekcja, nauczyciele, uczniowie |
od października 2024 r |
||
Sesja popularno-naukowa z |
Nauczyciele biologii, |
kwiecień 2025 |
okazji Dnia Ziemi. |
nauczyciel zawodów |
|||
Prowadzenie koła szachowego i uczestnictwo w rozgrywkach szachowych, szkolnej ligi scrabblowej |
Nauczyciele opowiedzialni za koło zainteresowań |
cały rok szkolny, wg terminarza rozgrywek |
||
Szkolny konkurs savoirvivru w ramach Projektu „Dama i Dżentelmen Śniadeckiego” |
Komisja ds. kultury, wychowawcy |
drugie półrocze |
||
Dobór indywidualnych metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia, identyfikacja ucznia zdolnego i planowanie zindywidualizowanej pracy z nim, organizacja: imprez szkolnych, wycieczek, plenerów, zajęć fakultatywnych i dodatkowych rozwijających zainteresowania. Zachęcanie do podejmowania wyzwań i udziału w różnych konkursach i przeglądach. |
nauczyciele przedmiotu, zajęć dodatkowych, pedagog szkolny, psycholog, rodzice |
cały rok szkolny |
||
Nauka efektywnego uczenia się, rozpoznawanie stylów uczenia, organizacja nauki i motywowanie do pracy własnej; rozpoznawanie predyspozycji i planowanie ścieżki rozwoju |
Wychowawca, nauczyciel, pedagog, psycholog, doradca zawodowy |
na bieżąco |
SFERA AKSJOLOGICZNA
Cele:
- Wychowanie młodzieży wg kanonu wartości i tradycji narodowej.
- Przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych, obywatelskich i w oparciu o zasady wartości klasycznych Kształtowanie gotowości do świadomego i odpowiedzialnego wybierania wartości i wierności im.
- Kształtowanie umiejętności kierowania się etyką w podejmowaniu decyzji i w relacjach z innymi. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi oraz umiejętności niesienia im pomocy.
- Budowanie klimatu bezpiecznej i przyjaznej szkoły przy współudziale uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów).
- Rozumienie roli rodziny w życiu osobistym człowieka, poczucie odpowiedzialności za siebie i innych. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.
- Rozwijanie postaw dojrzałych, odpowiedzialnych i aktywnych ludzi zachowujących jedną i tę samą moralność w życiu indywidualnym i publicznym.
- Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
zadania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Wzbogacenie uczniowskiej wiedzy na temat wartości oraz określenie ich znaczenia w życiu codziennym. Rozwijanie kompetencji osobistych ucznia. Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych. |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. |
Lekcje wychowawcze - wychowanie do wartości, odpowiedzialności osobistej i obywatelskiej; kształtowanie postaw klasycznych – piękna, prawdy |
wychowawca, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny |
cały rok |
Podejmowanie tematyki wartości rodzinnych na godzinie wychowawczej, religii oraz przedmiotach humanistycznych. |
wychowawcy, nauczyciele religii, języka polskiego |
Cały rok szkolny |
||
Lekcje dotyczące zdrowia płciowego, konsekwencji wczesnego współżycia i metod naturalnej regulacji poczęć w ramach lekcji wychowawczych i lekcji biologii i religii |
wychowawcy, nauczyciel biologii i religii, pedagog |
na bieżąco |
Pielęgnowanie wartości chrześcijańskich i religijnych tradycji. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny. Stymulowanie młodzieży do poszukiwania własnej drogi rozwoju. |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. |
Realizacja wychowania katolickiego w szkole przez: - obecność znaków, czasopism religijnych, dostępność do Pisma Świętego - udział w uroczystościach religijnych - organizowanie szkolnych spotkań opłatkowych - udział w rekolekcjach, pielgrzymkach i innych formach duchowego przeżywania i kształtowania wiary Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny. Ukierunkowanie młodzieży do poszukiwania własnej drogi rozwoju. |
nauczyciele religii wychowawcy, pedagodzy psycholog. |
cały rok szkolny cały rok szkolny. |
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny. Ukierunkowanie młodzieży |
Wychowawca, nauczyciele, pedagog,psycholog, pracownicy szkoły |
Cały rok szkolny |
Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. |
do poszukiwania własnej drogi rozwoju. |
|||
Działania Szkolnego Koła Caritas i Samorządu Uczniowskiego: udział w akcjach charytatywnych. Współpraca z organizacjami charytatywnymi. Obchody Międzynarodowego Dnia Wolontariatu; organizacja szkolnych kiermaszy, przedsięwzięć charytatywnych |
opiekun Szkolnego Koła Caritas i Samorządu Szkolnego |
wg planu pracy SU i Szkolnego Koła Caritas |
||
Edukacja ekologiczna mająca na celu kształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec środowiska naturalnego. |
Lekcje wychowawcze i lekcje biologii na temat dbałości o klimat i środowisko naturalne, na temat zrównoważonego rozwoju |
wychowawcy, nauczyciele biologii, nauczyciel fizyki |
cały rok szkolny, wg planu wychowawczego i planu wynikowego |
|
Udział w akcjach: „Sprzątanie Świata” oraz |
wychowawcy, opiekun SU, |
wrzesień, kwiecień |
„Wiosenne sprzątanie Warmii i Mazur” oraz ogólnopolskich i miejskich akcjach związanych z ekologią i ochroną środowiska. |
nauczyciel biologii |
zgodnie z kalendarzem wydarzeń |
||
Uświadomienie istoty przynależności do narodu. Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Budowanie bezpieczeństwa ucznia. |
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. |
Lekcje tematyczne, przedsięwzięcia kulturalne i konkursy związane z tematem rozumienia przynależności do narodu, kultywowaniem wartości narodowych, patriotyzm w życiu codziennym, dbanie o poczucie bezpieczeństwa lokalnego i narodowego; propagowanie wartości języka i kultury polskiej, tożsamości lokalnej – obchody świąt narodowych, akcje patriotyczne, uroczystości lokalne |
Nauczyciele historii, języka polskiego, wychowawcy, nauczyciele |
cały rok szkolny |
Współpraca z instytucjami kultury m.in. z Muzeum Historycznym w Ełku, Miejską Biblioteką Publiczną, biblioteką pedagogiczną . Ełckim |
nauczyciel, wychowawcy |
cały rok szkolny, wg planu wydarzeń |
||
Centrum Kultury, Mazurskim Zespołem Pieśni i Tańca, Muzeum Polin |
||||
Propagowanie wartości język kultury ojczystej – Narodow Czytanie „Kordiana” w MBP |
Nauczyciel bibliotekarz e |
Wrzesień 2024 |
||
Udział przedstawicieli szkoły w lokalnych uroczystościach oraz wystawienie pocztu sztandarowego z okazji rocznic narodowych i uroczystości szkolnych; prezentowanie szkoły i kultywowanie wartości narodowych, tożsamości ze szkołą i regionem |
opiekun pocztu sztandarowego – Grażyna Abratkiewicz |
zgodnie z kalendarzem imprez |
Plan ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja działań wskazanych w rekomendacji na rok szkolny 2024/2025 zostanie przeprowadzona w czerwcu 2025 r. przez zespół ds. szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego za pomocą ankiet, wywiadów, rozmów kierowanych, dyskusjach w zespole zadaniowym i wychowawczym, analizie dokumentacji (e-dziennik, sprawozdania wychowawców, pedagogów, psychologa). Wyniki zostaną przedstawione radzie pedagogicznej.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku został uchwalony przez Radę Rodziców 10 września 2024 r. w porozumieniu z Radą Pedagogiczną szkoły.