Wstęp
Okres szkolny to dla młodego człowieka istotny czas, podczas którego kształtuje się jego poczucie tożsamości oraz osobowości. Zmiany zachodzą na drodze zdobywania nowego doświadczenia, uzyskiwania umiejętności i wiedzy. Poza zmianami poznawczymi, intelektualnymi, obserwuje się również szereg zmian natury biologicznej, które pojawiają się wraz z oddziaływaniem hormonów i związanych z tym zmianami emocjonalności człowieka.

Przed dorastającymi uczniami stoją również zadania związane z socjalizacją, czyli nawiązywanie relacji interpersonalnych ze swoim otoczeniem, umiejętności wyznaczania własnych i respektowania granic innych ludzi, zdolności zaspokajania potrzeb akceptacji oraz odkrywania i rozwijania własnych pasji i zainteresowań. Jest to czas, kiedy uczniowie kształtują swój światopogląd, formułują postawy moralne a także określają swój aktualny styl i sposób na życie.

Trudności, z którymi spotyka się młody człowiek w okresie dojrzewania, mogą przyczynić się do pojawiania się zachowań ryzykownych. Z powodu wielości zachodzących w tym samym czasie zmian, młody człowiek może czuć się zagubiony czy osamotniony i dlatego będzie szukać wsparcia i akceptacji innych ludzi. Tutaj zadaniem rodziców i nauczycieli dzieci jest wspieranie ich podczas tego okresu. Nie należy dopuścić do sytuacji, w której młody człowiek zostaje zmuszony do szukania aprobaty i zrozumienia w grupach zewnętrznych, których pobudki do działania mogą okazać się dalekie od oczekiwanych. Pozytywne, prawidłowo ukierunkowane wsparcie w procesie dojrzewania, ułatwia zdobywanie optymalnych doświadczeń i wiedzy o świecie w kontrolowanych, najkorzystniejszych warunkach.

Opracowany Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest zbiorem działań, które mają za zadanie wspomagać i kształtować prawidłowy rozwój młodzieży w wieku szkolnym. Ich celem jest zapobieganie pojawieniu się i rozwojowi niekorzystnych zjawisk w konkretnej sytuacji i grupie społecznej, jak też promowanie alternatywnych, pozytywnych zjawisk, form spędzania czasu w stosunku do tych, które usiłuje się wyeliminować.

W społeczności szkolnej należy wyróżnić wiele symptomów, które mogą wskazywać na istnienie problemów. Do najpoważniejszych, ale zarazem najłatwiej zauważalnych wskaźników występujących wśród uczniów należą:

  • problemy w nauce, brak motywacji do przyswajania nowej wiedzy, niskie potrzeby i aspiracje edukacyjne,
  • opuszczanie godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, wagary oraz spóźnienia na zajęcia lekcyjne,
  • kłopoty w samodyscyplinie,
  • powiększająca się liczba uczniów z deficytami rozwojowymi, trudnościami dydaktycznymi,
  • zaburzenia emocjonalne, zachowania autoagresywne,
  • powiększająca się liczba uczniów z problemami rodzinnymi (tj. alkoholizm, zażywanie niedozwolonych substancji, hazard, bezrobocie, bieda) bądź tych, którzy funkcjonują w rodzinach zaburzonych (tj. rodziny niepełne, rodziny rozbite, rodziny wielodzietne, eurosieroctwo, sieroctwo, trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, przemoc w rodzinie)
  • problemy zdrowotne uczniów.

Zadaniem szkoły jest prowadzenie cyklicznej diagnozy i ewaluacji wskazanych zjawisk poprzez gromadzenie i przetrzymywanie dokumentacji badawczej, wywiadów wychowawczych oraz informacji na temat warunków społecznych i materialnych danej rodziny.

Poza już wskazanymi czynnikami indywidualnymi i społecznymi na jakość życia oraz sukces edukacyjny szkoły mają wpływ poszczególne czynniki ryzyka tj.:

  • kryzys autorytetów,
  • nauka zdalna, izolacja społeczna i okres pandemii,
  • dostępność środków psychoaktywnych,
  • moda na spożywanie substancji zabronionych – narkotyki, dopalacze, leki, alkohol, nikotyna, itp.,
  • niska świadomość szkodliwości zażywania substancji zakazanych oraz skutków ich przyjmowania,\
  • deficyt właściwych wzorców rodzinnych,
  • naciski środowiska rówieśniczego na zachowania społecznie nieakceptowane,
  • konflikty rówieśnicze,
  • brak wsparcia, zainteresowania w rodzinie lub istnienie niewłaściwych wzorców rodzinnych,
  • niekontrolowane przyswajanie wzorców czerpanych z mediów tj. telewizja, Internet,
  • stres i niepowodzenia edukacyjne,
  • nieumiejętność kompensowania stresu,
  • brak nawyku aktywnego odpoczynku,
  • nieprzestrzeganie norm dotyczących higieny pracy i higieny osobistej, itp.

Cele Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

Cel główny: Wyrównywanie szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego wychowanka w wymiarze intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym, społecznym i duchowym.

Cele szczegółowe:

  1. Stworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów.
  2. Stworzenie warunków do optymalnego rozwoju uczniów z trudnościami w nauce.
  3. Rozwijanie kompetencji informatycznych - ochrona przed wpływem świata wirtualnego i mediów.
  4. Kształtowanie postaw dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  5. Kształtowanie postawy prozdrowotnej, życia bez używek i substancji odurzających.
  6. Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich.
  7. Wykształcenie postaw patriotycznych i budowanie szacunku dla kultury.
  8. Integrowanie zespołów klasowych i całej społeczności szkolnej.
  9. Stworzenie warunków do rozwoju samorządności szkolnej.
  10. Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia.
  11. Wykształcenie postaw obywatelskich, patriotycznych, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej.
  12. Wyposażenie uczniów i rodziców w informacje o mechanizmach i następstwach sięgania po używki w młodym wieku.
  13. Rozwijanie kompetencji czytelniczych.
  14. Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole.
  15. Kształtowanie postaw wrażliwości na innego człowieka.
  16. Wypracowanie hierarchii wartości i poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
  17. Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z Internetu, mediów społecznościowych.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny obejmuje:

  • działalność wychowawczą
  • działalność profilaktyczną.

Działalność wychowawcza – ma na celu kształtowanie osobowości młodego człowieka, jego postaw, zachowań oraz cech niezbędnych w życiu społecznym. Naszym celem jest przygotowanie ucznia do samodzielnego, poprawnego nawiązywania stosunków międzyludzkich, kształtowania długoterminowych relacji z innymi ludźmi, zachowania etycznego, moralnego i akceptowanego przez społeczność, w której żyje. Ważna jest świadomość oraz istnienie głębokich, skłaniających do refleksji wartości młodego człowieka.

Działalność wychowawcza polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności, pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
  2. psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
  3. społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
  4. aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

Działalność profilaktyczna – celem profilaktyki jest podjęcie szybkich i skutecznych działań niwelujących czynniki ryzyka. Działania profilaktyczne pozwalają stworzyć odpowiedni wzór zachowań społecznych, które przyczyniają się do obniżenia prawdopodobieństwa pojawienia się danego zjawiska. Naszym zadaniem jest dostarczanie silnych pozytywnych wzorców i przeżyć, wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie posiadanych przez nich zdolności oraz wspieranie ambitnych postaw.

Działania szkoły obejmują trzy poziomy profilaktyki:

  1. profilaktyka uniwersalna – pierwszy poziom – skierowana do wszystkich uczniów i nauczycieli. Jej celem jest budowanie zdrowych i trwałych relacji w obrębie szkolnej społeczności, m.in. poprzez szkolenie nauczycieli i innych pracowników w zakresie pedagogiczno-wychowawczym, ustalenie określonych zasad postępowania, niezgodę na przemoc, dbanie o dobre relacje, wzmacnianie odporności uczniów (np. poprzez warsztaty radzenia sobie ze stresem) i podnoszenie ich samooceny czy wyraźne wskazanie osoby, do której można udać się po pomoc;
  2. profilaktyka selektywna – drugi poziom – działania skupione są na osobach z grupy zwiększonego ryzyka (np. uczniach z problemami zdrowotnymi, ekonomicznymi, rodzinnymi, z trudnościami w nauce). Zadaniem szkoły i pracowników jest określenie potrzeb i trudności uczniów z grupy ryzyka oraz wsparciu ich w przezwyciężeniu trudności, m.in. poprzez działania włączające ich do grupy rówieśniczej czy pomagające w nauce. Ważnym czynnikiem jest włączenie rodziców / opiekunów uczniów do pracy oraz wspólne rozwiązywanie napotykanych trudności;

Misja i wizja szkoły

  1. Misja szkoły:
    Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych uczniów i zadowolenie rodziców, a wskaźnikiem tego jest ich satysfakcja i prestiż naszej szkoły w środowisku. Priorytetem w naszej szkole jest wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji, zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.

    2. Wizja szkoły:
    Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.
    Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego.
    Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.

Model absolwenta: Absolwent Zespołu Szkół nr 1 w Ełku jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie oraz:

  1. Jest przygotowany do podjęcia nauki na wyższym szczeblu edukacji;
  2. Czerpie radość z nauki;
  3. Przestrzega ogólnie przyjętych wartości moralnych;
  4. Potrafi samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje;
  5. Potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie;
  6. Zgodnie współpracuje z innymi;
  7. Jest ciekawy świata i wrażliwy na drugiego człowieka;
  8. Jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka;
  9. Rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju;
  10. Dba o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz o bezpieczeństwo własne i innych;
  11. Potrafi wykorzystać wiedzę w sytuacjach życiowych.

PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483);
  2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, póź. zm.);
  3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996);
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla technikum (Dz. U. z 2018 r. poz. 467).
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. 2017 poz. 1580);
  8. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 6 sierpnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (U. 2020 poz. 1449).
  9. Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526).
  10. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich DZ.U 2022 poz 1700.
  11. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 .
  12. Statut Szkoły Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku.

Stan prawny z dnia 01.09.2022 r.

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany z uwzględnieniem:

  1. Kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
    • Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
    • Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
    • Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
    • Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
    • Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
    • Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
    • Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
    • Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
    • Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. 
  1. Ewaluacji programu wychowawczo- profilaktycznego realizowanego w szkole w roku 2021/2022

    Ewaluacja programu pozwoliła na wskazanie następujących efektów wynikających z realizacji treści programowych:
    • Pozyskiwanie wiedzy o bieżących zagrożeniach pojawiających się w zespole klasowym lub w szkole.
    • Poprawa wzajemnego szacunku
    • Doskonalenie umiejętność zarządzania emocjami, dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne
    • Refleksja i próba zmierzenia się z uzależnieniami uczniów
    • Nawiązywanie właściwych relacji interpersonalnych, przeciwdziałanie sytuacjom ryzykownym
    • Wzrost świadomości uczniów na temat depresji
    • Budowanie coraz lepszej współpracy uczniów z wychowawcą-
    • Wzrost poczucia komfortu w szkole w zakresie relacji z innymi
    • Wzrost zainteresowania uczniów udziałem w konkursach szkolnych i przedsięwzięciach
    • Zwiększenie świadomości uczniów na temat cyberprzemocy, bezpieczeństwa w sieci, profilaktyki zdrowia
    • Budowa poprawnych relacji rówieśniczych, pomoc w akceptacji siebie i drugiego człowieka,
    • Zapewnienie uczniom prawidłowego rozwoju psychospołecznego, wskazanie właściwych zachowań, promocja systemu wartości moralnych i wychowawczych
    • poprawę frekwencji, poszerzenie wiedzy uczniów na temat zagrożeń, większa obowiązkowość uczniów
    • Zwiększenie zainteresowania tematami o podłożu psychologicznym
    • Poprawa zachowania uczniów

Ankieta przeprowadzona wśród nauczycieli wykazała, że w programie na rok 2022/2023 powinny znaleźć się następujące zagadnienia:

  1. Pomoc psychologiczna
  2. Walka z wulgarnym słownictwem
  3. Podstawowe zasady kultury osobistej
  4. Uzależnienie od mediów społecznościowych kształtujących patologiczne postawy kulturowe
  5. Spotkania z psychologiem, depresja, budowania prawdziwego wizerunku samych siebie, umiejętności tworzenia i podtrzymywania relacji oraz radzenia w sytuacjach trudnych
  6. Profilaktyka chorób nowotworowych
  7. Ochrona przed cyberprzemocą, uczestniczeniem w świecie social mediów
  8. Tematy z zakresu ekologii.
  9. Zagadnienia dotyczące sfery intymności, seksualności oraz procesów związanych z dojrzewaniem
  10. Profilaktyka uzależnień i stosowania używek
  11. Budowa poprawnych relacji rówieśniczych
  12. Zagadnienia związane z zdrowym stylem życia, ochronę planety
  13. Aktualne problemy młodzieży
  14. Tematy z doradztwa zawodowego - poznanie zawodu w którym uczniowie się kształcą, planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej
  15. Spotkania wszystkich uczniów ze specjalistami w celu przeciwdziałania nałogom.
  16. Wady i zalety podejmowania pracy za granicą
  17. Zagadnienia związane z wiedzą na temat zmian zachodzących w psychice młodych ludzi pod wpływem otoczenia, umiejętność pracy nad swoimi słabościami Umiejętność radzenia sobie z trudnościami sfery psychicznej
  18. Zagadnienia dotyczące rozpoznawania problemów uczniów obcokrajowców w tym uczniów z Ukrainy, ich potrzeb wychowawczych i profilaktycznych oraz czynników ryzyka, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań problemowych ( bariera językowa, różnice kulturowe, trauma związana z przymusowym przesiedleniem, brak poczucia więzi, poczucie obcości)

3. Wnioski wynikające z diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych, czynników chroniących i czynników ryzyka

Czynniki chroniące:

    • pozytywny stosunek do siebie i do najbliższego otoczenia, duża grupa uczniów nie ma problemu w nawiązywaniu przyjaznych i pozytywnych relacji
    • większość uczniów czuje się bezpiecznie w środowisku szkolnym,
    • brak przemocy w domach większości uczniów,
    • uczniowie są mało konfliktowi, a jeśli już w takiej sytuacji się znajdą potrafią ją pozytywnie rozwiązać,
    • wychowawca cieszący się dużym zaufaniem oraz wsparcie ze strony rodziców,
    • duża grupa zadeklarowała, że nie zażywa środków psychoaktywnych.

Czynniki ryzyka:

    • część uczniów ma niską samoocenę,
    • jest grupa uczniów, która uważa, że rówieśnicy im dokuczają oraz stosują przemoc,
    • grupa uczniów, która często popada w konflikty,
    • palenie papierosów/e-papierosów, spożywanie alkoholu i zażywanie narkotyków,
    • aktywność na portalach społecznościowych oraz zjawisko cyberprzemocy,
    • niska świadomość zdrowego stylu życia

Rekomendacje:

    • budowanie poczucia własnej wartości wśród uczniów,
    • integracja zespołu klasowego,
    • baczna obserwacja relacji między uczniami,
    • lekcje wychowawcze z zakresu profilaktyki uzależnień, zagrożeń płynących z nieumiejętnego korzystania z portali społecznościowych oraz niebezpieczeństwo płynące z hejtu.
    • promowanie zdrowego stylu życia

Realizacja zadań wychowawczo-profilaktycznych szkoły w roku szkolnym 2022/2023

SFERA SPOŁECZNA

1. OBSZAR: BUDOWANIE POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE I POZA SZKOŁĄ

Cele:

  • Poprawa stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły, w jej obrębie i poza nią.
  • Prowadzenie analizy i działań profilaktycznych w stosunku do zachowań społecznie nieakceptowanych.
  • Profilaktyka zachowań ryzykownych.
  • Intensyfikacja wspólnych (przy współpracy rodziców i nauczycieli) działań wychowawczych.
  • Kształtowanie umiejętności bezpiecznych zachowań i radzenie sobie w sytuacjach skomplikowanych i trudnych.
  • Tworzenie tradycji i więzi ze szkołą.
  • Budowanie schematów reagowania w sytuacjach kryzysowych.
  • Uświadomienie rodzicom i nauczycielom istoty problemu alienowania uczniów.
  • Przedstawienie bądź przypomnienie panujących w szkole zasad i norm postępowania.
  • Budowanie szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły.

Zadania

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 oraz wnioski
z diagnozy wewnątrzszkolnej

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin/
częstotliwość realizacji

Organizacja

systemu

działań

szkoły skierowanych na bezpieczeństwo, prawidłowe zachowania społeczne i odpowiedzialne postawy społeczne uczniów.

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi

Rozwijanie kompetencji komunikowania się uczniów oraz praktycznego zastosowania narzędzi komunikacyjnych

Zapoznanie z obowiązującymi regulaminami, prawami i obowiązkami ucznia.

wychowawcy

pedagog, psycholog

wrzesień

 Warsztaty diagnostyczno-integracyjne dla klas pierwszych.

Diagnozowanie funkcjonowania klasy, ucznia na tle klasy, diagnoza sytuacji zagrożenia.

Przypomnienie procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa.

Wspomaganie ucznia w identyfikacji problemu wagarowania i ukazywanie skutków wagarowania.

Zapoznanie uczniów z zasadami rozliczania i usprawiedliwiania nieobecności.

Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach lekcyjnych.

Sporządzanie kontraktów z pedagogiem.

 Indywidualne rozmowy z uczniami wagarującymi i ich rodzicami.

Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów.

 Zapoznanie uczniów z procedurą postępowania w przypadku niespełnienia obowiązku nauki.

wychowawcy

wszyscy nauczyciele, pedagog

cały rok szkolny

Edukacja w zakresie elementów prawa cywilnego i mediacji.

Spotkanie z przedstawicielem Policji- edukacja prawna -,,Prawne uwarunkowania demoralizacji i przestępczości nieletnich’’.

Pracownicy KPP

w trakcie 1 i 2 półrocza roku szkolnego

 Przeciwdziałanie postawom agresji - rozwijanie postawy tolerancji, współpracy, gotowości do dialogu i negocjacji.

wychowawcy, wszyscy nauczyciele, pracownicy szkoły

Warsztaty z mediacji rówieśniczych.

pedagog szkolny

Pogadanki o podstawach prawa na zajęciach z wychowawcą prowadzone przez prawnika lub z wykorzystaniem ministerialnego poradnika internetowego „ Przychodzi uczeń do prawnika…”: korzyści wynikające ze znajomości prawa w życiu codziennym, gdzie można otrzymać pomoc prawną, prawa ucznia, prawa konsumenta, zawieranie umów, najważniejsze akty prawne, postępowania administracyjne, cywilne, karne.

radca prawny, wychowawca

Edukacja rodziców z zakresu problematyki wychowawczej oraz profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci.

2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

Wsparcie uczniów przybyłych z zagranicy, w tym z Ukrainy.

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych

 Warsztaty dla rodziców - elementy Programu “Szkoła dla Rodziców”

pedagog szkolny

październik, cały rok szkolny

Szkolenia online dla rodziców - “Budowanie odporności psychicznej dziecka”

pedagog szkolny

listopad 2022

Konsultacje indywidualne z rodzicami wspierające indywidualizację i rozwój ucznia oraz wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla rodziców uczniów z zagranicy, w tym z Ukrainy.

wychowawcy, wszyscy nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny,

cały rok szkolny

Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów.

Kształtowanie właściwych postaw społecznych.

 

Zajęcia wychowawcze poświęcone mowie ciała i intonacji głosu - samoprezentacja.

wychowawcy

pedagog specjalny

psycholog

cały rok szkolny

 Zajęcia wychowawcze z wychowawcą lub pedagogiem specjalnym, psychologiem na temat blokad komunikacyjnych

wychowawcy

pedagog specjalny

psycholog

cały rok szkolny

Narzędzia skutecznej komunikacji (parafraza, komunikat “ja”, dowartościowanie) - warsztaty, lekcje wychowawcze.

pedagog szkolny

drugie półrocze roku szkolnego

Pomoc i postępowanie w sytuacjach kryzysowych.

Działania uwzględniające podmiotowość ucznia, zapewnienie bieżącego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego ucznia.

Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi

Przeprowadzenie lekcji nt. procedur postępowania w przypadku zachowań ryzykownych, przemocowych, agresywnych oraz innego rodzaju sytuacjach kryzysowych.

wychowawcy

rok szkolny (zgodnie z planem wychowawczym)

 Profilaktyka agresji rówieśniczej, rola świadka. Kształtowanie postawy zrozumienia i życzliwości wobec innych i odpowiedzialności za siebie i innych - lekcje wychowawcze, konsultacje ze specjalistami.

wychowawcy,

pedagog szkolny

w trakcie roku szkolnego

Udostępnienie spisu instytucji, telefonów zaufania, gdzie można uzyskać pomoc w przypadku, kiedy jest się ofiarą lub świadkiem przemocy i podanie informacji na lekcji wychowawczej oraz wyeksponowanie informacji w gablocie.

wychowawcy,

pedagog szkolny, psycholog

1 półrocze roku szkolnego

Wzmocnienie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej

Prowadzenie zajęć edukacyjnych/warsztatów z zakresu radzenia sobie z własnymi emocjami.

Psycholog, pedagog szkolny, wychowawcy

cały rok szkolny, w ramach bieżącej interwencji

Prowadzenie interwencji kryzysowej - obserwacja, diagnoza, poradnictwo (dla uczniów i ich rodziców).

Psycholog, pedagog szkolny, pedagog specjalny, wychowawcy

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i socjalnej. Przeciwdziałanie traumie wojennej. Konsultacje z uczniami i rodzicami, diagnoza potrzeb.

 

Lekcje wychowawcze w temacie: „Samookaleczenia i zachowania samobójcze. Młodzieżowa moda czy wołanie o pomoc?”

Psycholog, pedagog szkolny, wychowawcy, specjaliści spoza szkoły

2. OBSZAR: BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI OCHRONY PRZED CYBERPRZEMOCĄ

OBSZAR: CYBERPRZEMOC

Cele:

  • Ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie zachowań agresywnych i przemocowych, realizowanych przy użyciu nowej technologii komunikacyjnej na terenie szkoły lub poza nią.
  • Uświadomienie młodym ludziom, ich opiekunom oraz nauczycielom czym jest przemoc elektroniczna i jak należy się przed nią chronić.
  • Wskazanie młodzieży źródeł pomocy i wsparcia oraz konsekwencji, jakie ponosi osoba dopuszczająca się przemocy elektronicznej.
  • Kształtowanie umiejętności reagowania w przypadku doświadczania przemocy od innych osób oraz w sytuacji bycia świadkiem stosowania przemocy wobec innego człowieka.
  • Kształtowanie postawy absolutnej niezgody na widoczne przejawy agresji w najbliższym otoczeniu i odważnego reagowania na nie.

Zadania

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin/
częstotliwość realizacji

Uświadomienie uczniom konsekwencji stosowania cyberprzemocy (cyberbullingu), dla sprawcy i dla ofiary, podkreślanie roli koleżeństwa i współpracy w zespole klasowym

8. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.

Krótki wykład uświadamiający zarówno konsekwencje stosowania cyberprzemocy (cyberbullingu) wobec innych, jak i bycia bierną ofiarą tego typu agresji

wychowawcy

wrzesień, jedna z pierwszych lekcji z wychowawcą

(klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia)

Wskazanie na konieczność przestrzegania tzw. higieny cyfrowej przy korzystaniu z urządzeń elektronicznych typu smartfon

Krótki wykład zachęcający do stosowania higieny cyfrowej (Digital Wellbeing) opartej o dane ze statystyk użycia urządzenia elektronicznego, zapobiegającej nadmiernemu uzależnieniu korzystającego. Wskazanie na konieczność przestrzegania określonych zasad korzystania ze smartfonu w szkole

wychowawcy

wrzesień, jedna z pierwszych lekcji z wychowawcą

(klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia)

Zaznajomienie uczniów z zagrożeniami wynikającymi z użytkowania komunikatorów internetowych

Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca: - nierozsądnego korzystania z Facebooka, Twittera, itd., w tym umieszczania własnych zdjęć mogących prowokować np. do szantażu, hejtingu, stalkingu

wychowawcy

październik (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia

Przeprowadzenie zajęć dotyczących sposobów obrony przed niebezpiecznymi treściami z Internetu

Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca: - niebezpieczeństw związanych z pornografią (szczególnie ukazującą przemoc, wykorzystywanie dzieci i zwierząt),

- materiałów zawierających m.in. treści faszystowskie, rasistowskie i nawołujących do nienawiści

 

listopad, (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia

Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z lekkomyślnego użytkowania Internetu

Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca:

- konsekwencji finansowych lekkomyślnego korzystania z tzw. dialerów, tj. połączeń z nr 0-700,

- korzystania z tzw. „okazji cenowych” za którymi może kryć się oszustwo lub towar pochodzący z kradzieży,

- lekkomyślnego podawania danych wrażliwych, np. numerów kont, haseł, pinów, adresów, itd.

 

grudzień, (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia)

Zwiększanie wiedzy rodziców i opiekunów na temat cyberprzemocy (cyberbullingu), prewencji oraz reagowania w przypadku pojawienia się zagrożenia oraz skutków dla psychiki młodego człowieka

Prezentacja, mini wykład dla rodziców, rozmowy konsultacyjne.

Wychowawcy,

Pedagog szkolny, psycholog

Podczas zebrań z rodzicami i spotkań indywidualnych

Zapoznanie uczniów z rodzajami przestępczości internetowej i sposobami ochrony przed nią

Spotkanie przedstawiciela policji z uczniami klas pierwszych w auli szkolnej

Wychowawcy, pedagog szkolny

2 półrocze roku szkolnego, w ramach bieżącej interwencji

SFERA FIZYCZNA

OBSZAR: ZDROWIE I WOLNOŚĆ OD UZALEŻNIEŃ

Cele:

  • Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychoaktywnych i środków zastępczych przez uczniów.
  • Zapobieganie łamaniu przyjętych dla danego wieku zwyczajowych norm i wymagań.
  • Uświadomienie znaczenia aktywności fizycznej i dbałości o zdrowie dla prawidłowego funkcjonowania.
  • Poszerzanie wiedzy na temat prawidłowego odżywiania się.
  • Kształtowanie właściwych postaw związanych z prowadzeniem zdrowego stylu życia.

Zadania

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin/
częstotliwość realizacji

Propagowanie aktywnego wypoczynku i zdrowego stylu życia.

3.      Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży

Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej.

Nauka strategii uczenia się

Pogadanki/warsztaty na temat organizacji czasu wolnego oraz zalet aktywnego wypoczynku

Wychowawcy

Nauczyciel w-f

1 i 2 półrocze roku szkolnego

 Lekcje wf: Korzyści z uprawiania sportu na świeżym powietrzu.

Nauczyciel w-f, wychowawcy, nauczyciele

1 i 2 półrocze roku szkolnego

Spotkanie z trenerem personalnym typu cross. Różnica w treningach z trenerem i bez.

Maria Bogdzio

Cały rok szkolny 

Organizacja lekkoatletycznych zawodów sportowych( II Memoriał im. Janusza Paziewskiego, Memoriał Kamili Skolimowskiej )

Komisja wychowania fizycznego odpowiedzialna za przebieg rozgrywek sportowych 

opiekun SU - Beata Czaplicka

30 maja

Przygotowanie młodzieży i udział w zawodach powiatowych (sztafetowe biegi przełajowe, piłka siatkowa, piłka nożna, piłka koszykowa, tenis stołowy)

Nauczyciele w-f

Cały rok szkolny

Profilaktyka zachowań ryzykownych uczniów i wzmacnianie funkcjonowania biosfery ucznia.

Dostarczenie uczniom wiedzy na temat konsekwencji

palenia papierosów i nabywanie umiejętności porzucenia nałogu.

Wychowanie do wartości – warsztaty, lekcje wychowawcze

Pedagog szkolny, wychowawcy

1 i 2 półrocze

Elementy neurodydaktyki - techniki uczenia się. Lekcje wychowawcze, wykład dla rodziców.

Pedagog szkolny, wychowawcy

1 półrocze roku szkolnego

 Program profilaktyczny „Młodzież na rozdrożu”

Beata Czaplicka

Cały rok szkolny

.Zorganizowanie akcji:

- Dzień bez papierosa;

- Konkurs na plakat o szkodliwości palenia tytoniu.

Nauczyciele

Nauczyciel biologii, pielęgniarka szkolna, wychowawcy

1 i 2 półrocze roku szkolnego

Maj, listopad

 Lekcja wychowawcza dotycząca kształtowania postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.

Ćwiczenie odmowy palenia papierosów podczas zajęć z wychowawcą.

 Lekcja wychowawcza- „E – papierosy – szkodliwy nałóg czy zdrowa alternatywa dla palenia?"

Działania z zakresu profilaktyki zdrowia

 

Akademia czerniaka – "Znamię – znam je’"

nauczyciel biologii

i pielęgniarka szkolna, wychowawcy

październik- luty

Spotkanie z pielęgniarką – nauka samobadania piersi - program ,,Różowa wstążeczka.’’

Objęcie programem klasy I Wybierz Życie . Pierwszy krok 

Zdrowie fizyczne i psychiczne zależne od odżywiania.

 

Spotkanie z dietetykiem nt. zaburzeń odżywiania – Zasady prawidłowego żywienia – jak pomóc osobom z bulimią i anoreksją?

wychowawcy

psycholog

nauczyciele w-f

maj

Nawyki żywieniowe a otyłość

Lekcje w-f: Choroby cywilizacyjne uwarunkowane niedostatkiem ruchu, nieodpowiednim odżywianiem.

SFERA PSYCHICZNA

OBSZAR: BUDOWANIE PEWNOŚCI SIEBIE I KSZTAŁTOWANIE ZARADNOŚCI ŻYCIOWEJ.

Cel:

  • Budowanie świadomości samego siebie i realnych aspiracji życiowych.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  • Budowanie pewności siebie i odkrywanie własnej osobowości.
  • Budowanie zaradności życiowej.
  • Tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i szkole.
  • Poznawanie swoich predyspozycji oraz ich rozwijanie.

Zadania

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin/
częstotliwość realizacji

Integracja klasy. Kształtowanie pozytywnych relacji 
z rówieśnikami. Nabywanie umiejętności porozumiewania się z innymi.

Tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i szkole.

1.Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej.

Rozwijanie kompetencji komunikowania się uczniów oraz praktycznego zastosowania narzędzi komunikacyjnych

 

Wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog

Wrzesień, cały rok szkolny

Wzmacnianie więzi w społeczności klasowej i szkolnej poprzez organizowanie:

  • wycieczek, wyjść,
  • kuligów,
  • ognisk,
  • zawodów sportowych,
  • imprez okolicznościowych,
  • wigilii klasowych
  • studniówek.

Wychowawcy, nauczyciele

 

Przeprowadzenie zajęć nt. komunikacji, sposobów rozwiązywania konfliktów, dobrych relacji koleżeńskich

Wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog

Cały rok szkolny

Odkrywanie siebie, własnych zdolności oraz aspiracji życiowych

Zajęcia z uczniami nt.

  • Moje zainteresowania
  • Poznaję siebie
  • Moje zdolności
  • Moje mocne i słabe strony
  • Temperament a wybór zawodu
  • Moja osobowość zawodowa

wychowawcy

doradca zawodowy

Cały rok szkolny

Tworzenie indywidualnych planów działania dotyczących kariery edukacyjno-zawodowej.

doradca zawodowy (uczniowie kl..III - IV technikum oraz II - III BS)

wg harmonogramu doradztwa zawodowego

Diagnozowanie preferencji i zainteresowań zawodowych uczniów. Testy diagnozujące.

doradca zawodowy (uczniowie kl..III - IV technikum oraz II - III BS),

pedagog szkoły, psycholog

wg harmonogramu doradztwa zawodowego

Udział w uroczystościach szkolnych, przedstawieniach okolicznościowych, projektach przedmiotowych, kołach zainteresowań.

nauczyciele

cały rok szkolny

Kształtowanie poczucia własnej wartości ucznia

Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej.

Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi.

Przeprowadzanie warsztatów z zakresu psychologii pozytywnej (budowanie otwartości, tolerancji, poznawanie swoich mocnych stron i możliwości ich wykorzystania)

psycholog

cały rok szkolny

Propagowanie i promowanie osiągnięć uczniów (naukowych, sportowych, artystycznych) na stronie internetowej szkoły, w kronice szkoły, na Facebooku, w mediach lokalnych.

wychowawca/pedagog, nauczyciele bibliotekarze

cały rok szkolny

Budowanie poczucia własnej wartości – godziny wychowawcze.

nauczyciel, wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny, pedagog specjalny

cały rok szkolny

Bieżące przekazywanie informacji zwrotnej uczniom na temat postępów w rozwoju edukacyjnym i osobistym

nauczyciel, wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny, pedagog specjalny

cały rok szkolny

Budowanie postaw szacunku do siebie i innych

Lekcje wychowawcze dotyczące kształtowania umiejętności wyrażania własnego zdania w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych, np Czy rozumiesz co do ciebie mówię, Zrozum mnie.

wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog

cały rok szkolny

Kształtowanie właściwej postawy
w społeczności lokalnej.

Zasady savoir vivre – warsztaty.

Podejmowanie tematyki dotyczącej zasad zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach oraz stosownego ubioru.

wszyscy nauczyciele

cały rok szkolny

Lekcja pt. Nauka pozytywnego myślenia

psycholog, wychowawcy

cały rok szkolny, wg planu wychoawczego

Rozwijanie inteligencji emocjonalnej uczniów (rozumienie różnic między empatią a syntonią, altruizmem, litością i miłością)

psycholog, wychowawcy

Cały rok szkolny, wg planu wychoawczego

   

Kształtowanie postawy wdzięczności lekcja nt Co daje mi poczucie wdzięczności?

psycholog, wychowawcy

Budowanie zaradności życiowej.

Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej.

Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji

Zajęcia z doradztwa zawodowego – planowanie kariery zawodowej.

doradca zawodowy, wychowawca

cały rok szkolny

Nauka opanowania stresu bądź wykorzystania sytuacji stresowych na swoją korzyść.

- zapoznawanie uczniów z metodami radzenia sobie ze stresem;

- zapoznanie uczniów z technikami relaksacyjnymi;

wychowawca, pedagog szkolny, psycholog

Umiejętne rozwiązywanie konfliktów i reagowanie w sytuacjach trudnych.

wychowawca, pedagog szkolny, psycholog

Warsztat “Zarządzaj swoim czasem”

wychowawca, pedagog szkolny, psycholog

Prowadzenie zajęć uczniami na temat skutecznych metod i technik uczenia się.

wychowawca, pedagog szkolny, psycholog

Budowanie świadomości finansowej.

Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.

Pogadanka (wskazana z udziałem eksperta finansowego) , która podniesie poziom wiedzy na temat produktów finansowych, znajomości funkcjonowania pieniądza, zakładania kont bankowych, zaciągania kredytów, kart kredytowych i sposobu ich wykorzystania.

doradza zawodowy, wychowawcy

cały rok szkolny

Umiejętne zarządzanie pieniądzem, przemyślany sposób wydawania oszczędności.

 Instrumenty oszczędzania na rynku finansowym.

Zadłużenie z głową- jak nie wpaść w spiralę zadłużenia.

Elementy Programu „Ekonomia na co dzień”

Nauka samodzielnego podejmowania aktywności/ inicjatywy.

1.Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji

Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi.

Współpraca samorządów klasowych z Samorządem Uczniowskim.

wychowawcy,

opiekun Samorządu Uczniowskiego

cały rok szkolny

Udział i organizowanie szkolnych akcji i przedsięwzięć.

OBSZAR: BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI I PRZYNALEŻNOŚCI NARODOWEJ

Cele:

  • Kształtowanie świadomości obywatelskiej.
  • Kształtowanie patriotyzmu lokalnego.
  • Pielęgnowanie tradycji narodowych.
  • Kształtowanie samorządności.
  • Dbałość o używanie poprawnej polszczyzny.
  • Rozwijanie postaw prospołecznych oraz dbanie o wspólne dobro.
  • Wskazywanie szacunku do symboli narodowych i lokalnych.
  • Wskazywanie właściwej postawy podczas obchodów świąt państwowych i szkolnych.
  • Poszerzanie wiedzy o historii miasta, regionu, jego kulturze i sztuce.
  • Zachęcanie do aktywnego udziału w życiu rodzinnym, społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej.

Zadania

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin/częstotliwość

Uświadomienie istoty przynależności do narodu.

Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.

Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy

Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej.

Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi.

Prelekcje na zajęciach z wychowawcą na temat:

1) kim jest współczesny patriota, jak się zmienił obraz postrzegania patriotyzmu na przestrzeni lat?

2) polskie symbole narodowe - aktualne czy przestarzałe?

3) za co cenimy nasz kraj i Polaków?

4 )miejsce Polski w Europie i Unii Europejskiej.

wychowawcy,

nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie, nauczyciel języka polskiego, bibliotekarze

cały rok, zgodnie z planami wychowawczymi klasy

Współpraca z Muzeum Historycznym w Ełku. Wyjście do Muzeum Historycznego.

Realizacja projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej

Akcja: “ Pamiętamy”- sprzątanie grobów żołnierzy.

Pogadanki na zajęciach z wychowawcą, na języku polskim, historii dotyczące sylwetek wielkich Polaków, w tym: Aleksandry Piłsudskiej, Jadwigi Zamoyskiej, Wojciecha Korfantego, Jerzego Nowosielskiego, Maurycego Mochnackiego

Mikołaja Kopernika

Akcja Muzeum Polin Żonkile

 

kwiecień

Wycieczki do muzeów, galerii, teatru i kina.

cały rok szkolny

Popularyzacja życia i działalności Patrona szkoły - Jędrzeja Śniadeckiego.

Zajęcia wychowawcze poświęcone Patronowi szkoły,

wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły

maj

Dzień Patrona szkoły.

Budowanie więzi narodowo – kulturowej.

Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy

1.Organizowanie w szkole uroczystości narodowych, ceremoniał szkoły.

osoby odpowiedzialne za organizację uroczystości, wychowawcy, bibliotekarze

wg planu pracy szkoły

Przygotowanie uczniów

do aktywnego uczestnictwa

w konkursach lokalnych, wojewódzkich i krajowych

 związanych z poprawną polszczyzną oraz historią naszego kraju, konkursach krasomówczych

i recytatorskich

nauczyciele

j. polskiego i historii, nauczyciel bibliotekarz, wychowawcy

zgodnie z planem pracy szkoły oraz bieżącą ofertą innych szkół i instytucji

Udział przedstawicieli szkoły w lokalnych uroczystościach oraz wystawienie pocztu sztandarowego z okazji rocznic narodowych i uroczystości szkolnych.

opiekun pocztu sztandarowego

zgodnie z kalendarzem uroczystości

Promowanie działań w społeczności lokalnej.

1.Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji

Odwiedzanie lokalnych miejsc pamięci narodowej.

nauczyciel, wychowawcy, bibliotekarze

cały rok szkolny, zgodnie z kalendarzem uroczystości

Promowanie przez nauczycieli aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i społeczności lokalnej.

nauczyciel, wychowawcy, bibliotekarze

Kultywowanie pamięci o patronie szkoły – J. Śniadeckiego i patronce stadionu lekkoatletycznego – K. Skolimowskiej.

Dostarczanie wiedzy o życiu patronów roku 2023 ustanowionych przez Sejm RP.

nauczyciel, wychowawcy, bibliotekarze

Organizowanie promocji szkoły, udział uczniów w Dniu Otwartej Szkoły oraz promocja szkoły w środowisku lokalnym.

Spotkanie z rzecznikiem praw konsumenta, przedstawicielem policji, straży miejskiej, wojskowej komendy uzupełnień.

nauczyciele edb i przedsiębiorczości

Wspieranie samorządności uczniów.

1.Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji

Zorganizowanie wyborów

do Samorządu Uczniowskiego. Prowadzenie kampanii wyborczej.

opiekun SU

cały rok szkolny

Zaangażowanie w prace SU.

Prowadzenie przez uczniów strony internetowej szkoły na portalu Facebook.

Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postaw tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii.

3.Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europ. 4.Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy

Konkursy językowe i przedmiotowe.

nauczyciele, wychowawcy

cały rok szkolny

Lekcje wielokulturowe.

·                     Pogadanki na temat tolerancji wobec innych kultur np. kultury narodu ukraińskiego, uświadomienie różnic i cech wspólnych, przełamywania barier językowych, a także tworzenia przyjaznej atmosfery sprzyjającej niwelowaniu traumy związanej z przymusowym przesiedleniem i brakiem poczucia bezpieczeństwa .

SFERA AKSJOLOGICZNA

OBSZAR: WYCHOWANIE DO WARTOŚCI

Cele:

  • Wychowanie młodzieży w duchu systemu wartości pielęgnowanego przez wiele pokoleń Polaków.
  • Przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
  • Kształtowanie gotowości do świadomego i odpowiedzialnego wybierania wartości i odpowiadania za nie.
  • Kształtowanie umiejętności kierowania się etyką w podejmowaniu decyzji i w relacjach z innymi. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi oraz umiejętności niesienia im pomocy.
  • Budowanie klimatu bezpiecznej i przyjaznej szkoły przy współudziale uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów).
  • Rozumienie roli rodziny w życiu osobistym człowieka, poczucie odpowiedzialności za siebie i innych. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.
  • Rozwijanie postaw dojrzałych, odpowiedzialnych i aktywnych ludzi zachowujących jedną i tę samą moralność w życiu indywidualnym i publicznym.
  • Ugruntowanie wiedzy na temat ochrony klimatu oraz podniesienie świadomości, jak bardzo konsumpcyjny tryb życia wpływa na zmiany klimatyczne. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Zadania

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialni

Termin/częstotliwość

Diagnoza preferowanych przez uczniów wartości.

Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji

Warsztaty diagnostyczne klas i uczniów.

Rozmowy indywidualne. Lekcje wychowawcze nt. wartości.

pedagog szkolny, psycholog, wychowawcy.

wrzesień

cały rok szkolny

Podnoszenie kompetencji rady pedagogicznej z zakresu wychowania i profilaktyki

Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych

Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej.

Szkolenie kadry pedagogicznej z zakresu wartości oraz metod ich pielęgnowania w młodym człowieku.

dyrektor szkoły, koordynator WDN

zgodnie z kalendarzem WDN

Zwiększenie świadomości w temacie wychowania do wartości przez rodzinę. Uświadomienie rodzicom ich kluczowego znaczenia w edukacji.

Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie

Działania edukacyjne dla rodziców zwiększające ich kompetencje wychowawcze np. warsztaty, webinary, zebrania z rodzicami

wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, specjaliści

cały rok szkolny, zgodnie z planami wychowawczymi klas

Wzbogacenie uczniowskiej wiedzy na temat wartości oraz określenie ich znaczenia w życiu codziennym. Rozwijanie kompetencji osobistych ucznia.

Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji

Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej.

Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi.

Przeprowadzenie godzin wychowawczych na temat:

Szacunku, uczciwości, odpowiedzialności, sprawiedliwości, tolerancji, mądrości.

kształtowania postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno a uzdalniających do podjęcia odpowiedzialnych decyzji

wychowawca, pedagog szkolny, psycholog

cały rok szkolny, wg planu wychowawczego klasy i kalendarza przedsięwzięć kulturalnych

Zajęcia z psychologiem lub pedagogiem szkolnym

(ćwiczenie w uczniach umiejętności refleksyjnego podejścia do własnych zachowań,

wychowawca, pedagog szkolny, psycholog

Wyjścia do kina, na przedstawienia teatralne, koncerty, wystawy, spotkania z pisarzami.

wychowawcy, nauczyciele

Realizacja projektów:

„ Noc bibliotek” oraz „Bookcrossing” oraz innych projektów edukacyjnych

nauczyciele bibliotekarze

Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.

Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie

Podejmowanie tematyki rodziny na godzinie wychowawczej, wdż, religii oraz przedmiotach humanistycznych.

wychowawcy, nauczyciele religii, wdż, języka polskiego

zgodnie z planami wychowawczymi klas i planami wynikowymi

Prelekcje na temat profilaktyki zachorowań na AIDS i inne choroby przenoszone drogą płciową.

pielęgniarka szkolna

nauczyciel biologii

grudzień

Szkolny Konkurs Wiedzy o AIDS.

pielęgniarka szkolna

nauczyciel biologii

grudzień

Lekcje dotyczące

konsekwencji wczesnego współżycia i metod regulacji poczęć w ramach lekcji wychowawczych, wdż i lekcji

biologii.

wychowawcy,

nauczyciel biologii,

pielęgniarka

zgodnie z planem dydaktycznym z biologii oraz planami wychowawczymi

Pielęgnowanie

wartości

chrześcijańskich

 i religijnych

tradycji.

Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji

Realizacja wychowania katolickiego w szkole przez:

- obecność znaków, czasopism religijnych, dostępność do Pisma Świętego

- udział w uroczystościach religijnych

- organizowanie spotkań opłatkowych

- możliwość modlitwy wspólnotowej

- udział w rekolekcjach, pielgrzymkach i innych formach duchowego przeżywania i kształtowania wiary

nauczyciele religii

cały rok szkolny

Udział w olimpiadach o tematyce religijnej.

Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny.

Stymulowanie młodzieży do poszukiwania własnej drogi rozwoju.

Prelekcje dotyczące zależności między stylem życia i prawidłowym funkcjonowaniem organizmu a zdolnością uczenia się.

wychowawcy, pedagog szkolny

wrzesień, cały rok szkolny wg planu wychowawczego klasy

Lekcje wychowawcze na temat technik skutecznego uczenia się (np. e-lekcja pt. „Pamięć doskonała- mnemotechniki”).

Przeprowadzenie diagnozy pod kątem indywidualnych stylów uczenia się.

Spotkania z doradcą zawodowym dotyczące rozwijania własnego potencjału.

Kształtowanie aktywnej, altruistycznej postawy i otwartości na potrzeby innych (wolontariat).

Organizowanie zajęć dotyczących udzielania pierwszej pomocy.

opiekun Szkolnego Koła Caritas

opiekun Samorządu Szkolnego

nauczyciel przedmiotów zawodowych architektury krajobrazu

zgodnie z planem pracy SKC oraz SU

Działania Szkolnego Koła Caritas i Samorządu Uczniowskiego. Udział w akcjach:

Szlachetna paczka,

zbiórki żywności,

akcje pomocy dla zwierząt.

Współpraca z organizacjami charytatywnymi

Organizowanie kiermaszy świątecznych na cele charytatywne.

Edukacja ekologiczna mająca na celu kształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec środowiska naturalnego.

Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji

Lekcje wychowawcze i lekcje biologii na temat dbałości o klimat i środowisko naturalne,

segregowania śmieci, oszczędzania wody, zmniejszenia konsumpcji, alternatywnych źródeł energii, gatunków zagrożonych wyginięciem itp.

wychowawcy, nauczyciele biologii

cały rok szkolny, wg planów wychowawczych klas i planów dydaktycznych

Zbiórka surowców wtórnych:

baterii, makulatury, nakrętek

wychowawcy

cały rok szkolny

Udział w akcjach: „Sprzątanie Świata” oraz „Wiosenne sprzątanie Warmii i Mazur”

wychowawcy,

opiekun SU,

nauczyciel biologii

wrzesień, kwiecień

Udział w ogólnopolskich i miejskich akcjach związanych z ekologią i ochroną środowiska.

nauczyciel biologii, geografii

wychowawcy

cały rok szkolny, zgodnie z kalendarzem wydarzeń

Realizacja programu CEO “Ekologiczna szkoła”

Izabella Kasprzak

Cały rok szkolny

Udział w akcji - “Śmieci oddajesz - drzewko dostajesz”

K.Maciaszek

Beata Czaplicka

październik

Obchody Dnia Ziemi

nauczyciel biologii, geografii,

kwiecień

Obchody Tygodnia Edukacji Globalnej

 

Katarzyna Mentel-Dąbrowska

Joanna Gaworska

Beata Bednarowicz

 

 listopad