Wstęp

Wstęp

Okres szkolny to dla młodego człowieka istotny czas, podczas którego kształtuje się jego poczucie tożsamości oraz osobowości. Zmiany zachodzą na drodze zdobywania nowego doświadczenia, uzyskiwania umiejętności i wiedzy. Poza zmianami poznawczymi, intelektualnymi, obserwuje się również szereg zmian natury biologicznej, które pojawiają się wraz z oddziaływaniem hormonów i związanych z tym zmianami emocjonalności człowieka.

Przed dorastającymi uczniami stoją również zadania związane z socjalizacją, czyli nawiązywanie relacji interpersonalnych ze swoim otoczeniem, umiejętności wyznaczania własnych i respektowania granic innych ludzi, zdolności zaspokajania potrzeb akceptacji oraz odkrywania i rozwijania własnych pasji i zainteresowań. Jest to czas, kiedy uczniowie kształtują swój światopogląd, formułują postawy moralne a także określają swój aktualny styl i sposób na życie.

Trudności, z którymi spotyka się młody człowiek w okresie dojrzewania, mogą przyczynić się do pojawiania się zachowań  ryzykownych. Z powodu wielości zachodzących w tym samym czasie zmian, młody człowiek może czuć się zagubiony czy osamotniony i dlatego będzie szukać wsparcia i akceptacji innych ludzi. Tutaj zadaniem rodziców i nauczycieli dzieci jest wspieranie ich podczas tego okresu. Nie należy dopuścić do sytuacji, w której młody człowiek zostaje zmuszony do szukania aprobaty i zrozumienia w grupach zewnętrznych, których pobudki do działania mogą okazać się dalekie od oczekiwanych. Pozytywne, prawidłowo ukierunkowane wsparcie w procesie dojrzewania, ułatwia zdobywanie optymalnych doświadczeń i wiedzy o świecie w kontrolowanych, najkorzystniejszych warunkach.

Opracowany Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest zbiorem działań, które mają za zadanie wspomagać i kształtować prawidłowy rozwój młodzieży w wieku szkolnym. Ich celem jest zapobieganie pojawieniu się i rozwojowi niekorzystnych zjawisk w konkretnej sytuacji i grupie społecznej, jak też promowanie alternatywnych, pozytywnych zjawisk, form spędzania czasu w stosunku do tych, które usiłuje się wyeliminować.

W społeczności szkolnej należy wyróżnić wiele symptomów, które mogą wskazywać na istnienie problemów. Do najpoważniejszych, ale zarazem najłatwiej zauważalnych wskaźników występujących wśród uczniów należą:

  • problemy w nauce, brak motywacji do przyswajania nowej wiedzy, niskie potrzeby i aspiracje edukacyjne,
  • opuszczanie godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, wagary oraz spóźnienia na zajęcia lekcyjne,
  • kłopoty w samodyscyplinie,
  • powiększająca się liczba uczniów z deficytami rozwojowymi, trudnościami dydaktycznymi,
  • powiększająca się liczba uczniów z problemami rodzinnymi (tj. alkoholizm, zażywanie niedozwolonych substancji, hazard, bezrobocie, bieda) bądź tych, którzy funkcjonują
    w rodzinach zaburzonych (tj. rodziny niepełne, rodziny rozbite, rodziny wielodzietne, eurosieroctwo, sieroctwo, trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, przemoc w rodzinie)
  • problemy zdrowotne uczniów

Zadaniem szkoły jest prowadzenie ciągłej ewaluacji wskazanych zjawisk poprzez gromadzenie i przetrzymywanie dokumentacji badawczej, wywiadów wychowawczych oraz informacji na temat warunków społecznych i materialnych danej rodziny.

Poza już wskazanymi czynnikami indywidualnymi i społecznymi na jakość życia oraz sukces edukacyjny szkoły mają wpływ poszczególne czynniki ryzyka tj.:

  • kryzys autorytetów,
  • dostępność środków psychoaktywnych,
  • moda na spożywanie substancji zabronionych – narkotyki, dopalacze, leki, alkohol, nikotyna, itp.,
  • brak wiedzy na temat szkodliwości zażywania substancji zakazanych oraz skutków ich przyjmowania,
  • brak właściwych wzorców rodzinnych,
  • naciski środowiska rówieśniczego na zachowania społecznie nieakceptowane,
  • konflikty rówieśnicze
  • brak wsparcia, zainteresowania w rodzinie lub istnienie niewłaściwych wzorców rodzinnych,
  • niekontrolowane przyswajanie wzorców czerpanych z mediów tj. telewizja, Internet,
  • stres i niepowodzenia edukacyjne,
  • brak zdolności do kompensowania stresu,
  • brak nawyku aktywnego odpoczynku,
  • nieprzestrzeganie norm dotyczących higieny pracy i higieny osobistej, itp.

Cele Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

Cel główny: Wyrównywanie szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego wychowanka w wymiarze intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym, społecznym i duchowym.

 Cele szczegółowe:

  1. Stworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów
  2. Stworzenie warunków do optymalnego rozwoju uczniów z trudnościami w nauce
  3. Rozwijanie kompetencji informatycznych- ochrona przed wpływem świata wirtualnego i mediów
  4. Kształtowanie postaw dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
  5. Kształtowanie postawy prozdrowotnej, życia bez używek i substancji odurzających
  6. Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich
  7. Wykształcenie postaw patriotycznych i budowanie szacunku dla kultury
  8. Zintegrowanie zespołów klasowych i całej społeczności szkolnej
  9. Stworzenie warunków do rozwoju samorządności szkolnej
  10. Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia
  11. Wykształcenie postaw obywatelskich, patriotycznych, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej
  12. Wyposażenie uczniów i rodziców w informacje o mechanizmach i następstwach sięgania po używki w młodym wieku
  13. Rozwijanie kompetencji czytelniczych
  14. Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole
  15. Wykształcanie postaw wrażliwości na innego człowieka
  16. Wypracowanie hierarchii wartości i poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
  17. Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z Internetu

Program Wychowawczo-Profilaktyczny obejmuje:

  • działalność wychowawczą
  • działalność profilaktyczną

Działalność wychowawcza - ma na celu kształtowanie osobowości młodego człowieka, jego postaw, zachowań oraz cech niezbędnych w życiu społecznym. Naszym celem jest przygotowanie ucznia do samodzielnego, poprawnego nawiązywania stosunków międzyludzkich, kształtowania długoterminowych relacji z innymi ludźmi, zachowania etycznego, moralnego i akceptowanego przez społeczność, w której żyje. Ważna jest świadomość oraz istnienie głębokich, skłaniających do refleksji wartości młodego człowieka.

Działalność wychowawcza polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności, pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
  2. psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
  3. społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
  4. aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

Działalność profilaktyczna – celem profilaktyki jest podjęcie szybkich i skutecznych działań niwelujących czynniki ryzyka. Działania profilaktyczne pozwalają stworzyć odpowiedni wzór zachowań społecznych, które przyczyniają się do obniżenia prawdopodobieństwa pojawienia się danego zjawiska. Naszym zadaniem jest dostarczanie silnych pozytywnych wzorców i przeżyć, wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie posiadanych przez nich zdolności oraz wspieranie ambitnych postaw.

Działania szkoły obejmują trzy poziomy profilaktyki:

  1. profilaktyka uniwersalna – pierwszy poziom – skierowana do wszystkich uczniów i nauczycieli. Jej celem jest budowanie zdrowych i trwałych relacji w obrębie szkolnej społeczności, m.in. poprzez szkolenie nauczycieli i innych pracowników w zakresie pedagogiczno-wychowawczym, ustalenie określonych zasad postępowania, niezgodę na przemoc, dbanie o dobre relacje, wzmacnianie odporności uczniów (np. poprzez warsztaty radzenia sobie ze stresem) i podnoszenie ich samooceny czy wyraźne wskazanie osoby, do której można udać się po pomoc;
  2. profilaktyka selektywna – drugi poziom – działania skupione są na osobach z grupy zwiększonego ryzyka (np. uczniach z problemami zdrowotnymi, ekonomicznymi, rodzinnymi, z trudnościami w nauce). Zadaniem szkoły i pracowników jest określenie potrzeb i trudności uczniów z grupy ryzyka oraz wsparciu ich w przezwyciężeniu trudności, m.in. poprzez działania włączające ich do grupy rówieśniczej czy pomagające w nauce. Ważnym czynnikiem jest włączenie rodziców / opiekunów uczniów do pracy oraz wspólne rozwiązywanie napotykanych trudności;

Misja i wizja szkoły 

  1. Misja szkoły:
    Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych uczniów i zadowolenie rodziców, a wskaźnikiem tego jest ich satysfakcja i prestiż naszej szkoły w środowisku. Priorytetem w naszej szkole jest wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji, zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.
  1. Wizja szkoły:
    Jesteśmy szkołą nowoczesną,  bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.

Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego.

Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę  i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.

Model absolwenta

Absolwent  Zespołu Szkół nr 1 w Ełku  jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie oraz:

  1. jest przygotowany do podjęcia nauki na wyższym szczeblu edukacji;
  2. czerpie radość z nauki;
  3. przestrzega ogólnie przyjętych wartości moralnych;
  4. potrafi samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje;
  5. potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie;
  6. zgodnie współpracuje z innymi;
  7. jest ciekawy świata i wrażliwy na drugiego człowieka;
  8. jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka;
  9. rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju;
  10. dba o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz o bezpieczeństwo własne i innych;
  11. potrafi wykorzystać wiedzę w sytuacjach życiowych.

PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO

PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483);
  2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1457);
  3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996);
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej (…) kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia (Dz.U. 2017 poz. 356);
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia (Dz.U. 2018 poz. 1679);
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. 2017 1580);
  8. Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526).
  9. Statut Szkoły

Stan prawny z dnia 1.09.2019 r.

SFERA SPOŁECZNA

SFERA SPOŁECZNA

  1. OBSZAR: BEZPIECZEŃSTWO W SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ I KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI WZAJEMNEGO SZACUNKU ORAZ NAWIĄZANIA  KONTAKTÓW RÓWIEŚNICZYCH

Cel:

  1. Poprawa stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły, w jej obrębie i poza nią.
  2. Prowadzenie analizy i działań profilaktycznych w stosunku do zachowań społecznie nieakceptowanych.
  3. Profilaktyka zachowań ryzykownych.
  4. Intensyfikacja wspólnych (przy współpracy rodziców i nauczycieli) działań wychowawczych.
  5. Kształtowanie umiejętności bezpiecznych zachowań i radzenie sobie w sytuacjach skomplikowanych i trudnych.
  6. Tworzenie tradycji i więzi ze szkołą.
  7. Budowanie schematów reagowania w sytuacjach kryzysowych.
  8. Uświadomienie rodzicom i nauczycielom istoty problemu alienowania uczniów.
  9. Przedstawienie bądź przypomnienie panujących w szkole zasad i norm postępowania.
  10. Budowanie szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły.
Zadanie Sposób i forma realizacji Odpowiedzialny Termin 
oraz
częstotliwość

Organizacja systemu 
działań szkoły 
ograniczających zjawiska
niepożądane.

  1. Zapoznanie z obowiązującymi regulaminami, prawami i obowiązkami.
  2. Sporządzenie kontraktu klasowego i jego ewaluacja.
  3. Przypomnienie procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa.
  4. Diagnozowanie  sytuacji zagrożenia.

wychowawcy

pedagog

wrzesień

Wspomaganie ucznia
w identyfikacji problemu wagarowania i ukazywanie skutków wagarowania.

  1. Zapoznanie uczniów z zasadami rozliczania i usprawiedliwiania nieobecności.
  2. Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach lekcyjnych.
  3. Sporządzanie kontraktów z pedagogiem.
  4. Indywidualne rozmowy z uczniami wagarującymi i ich rodzicami
  5. Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów.
  6. Zapoznanie uczniów z procedurą postępowania w przypadku niespełnienia obowiązku nauki.

wychowawcy

wszyscy nauczyciele,
pedagog

cały rok

Pedagogizacja rodziców
z zakresu problematyki wychowawczej.

  1. Edukacja rodziców –prelekcje na tematy:
    • „Komunikacja w rodzinie”
    • Role w rodzinie”
    • „Prawne uwarunkowania demoralizacji i przestępczości nieletnich”

przedstawiciel KPP

maj

Kreowanie zdrowego, bezpiecznego
i przyjaznego środowiska.

  1. Lekcje wychowawcze na temat  kultury, szacunku dla innych.
  2. Pogadanki na temat panujących w szkole zasad i norm postępowania.
  3. Pogadanki na temat budowania szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły
  4. Spotkanie z przedstawicielem Policji- edukacja prawna -,,Prawne uwarunkowania demoralizacji i przestępczości nieletnich’’

przedstawiciel KPP


wychowawcy

styczeń



cały rok

Budowanie schematów reagowania w sytuacjach kryzysowych.

  1. Przeprowadzenie lekcji nt. procedur postępowania w przypadku zachowań ryzykownych, przemocowych, agresywnych oraz innego rodzaju sytuacjach kryzysowych
  2. Pogadanki na temat przemocy na godzinie  z wychowawcą. Kształtowanie postawy zrozumienia i życzliwości wobec innych i odpowiedzialności za siebie i innych.
  3. Przygotowanie spisu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc w przypadku, kiedy jest się ofiarą lub świadkiem przemocy i wyeksponowanie informacji w gablocie szkolnej.
   

Poprawa poziomu
bezpieczeństwa
na terenie szkoły.

  1. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji. Ćwiczenie właściwych zachowań podczas alarmu przeciwpożarowego.

  2. Aktywne pełnienie dyżurów przez nauczycieli we wszystkich rejonach szkoły.

  3. Lekcje wychowawcze na temat bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza szkołą, przeciwdziałania przemocy i agresji oraz sposobów obrony przed stalkingiem?

nauczyciel edb, wszyscy nauczyciele, dyrektor, wicedyrektor, nauczyciele



wychowawcy

wrzesień


cały rok


cały rok

  1. OBSZAR: CYBERPRZEMOC

Cele:

  1. Ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie zachowań agresywnych i przemocowych, realizowanych przy użyciu nowej technologii komunikacyjnej na terenie szkoły lub poza nią.
  2. Uświadomienie młodym ludziom, ich opiekunom oraz nauczycielom czym jest przemoc elektroniczna i jak należy się przed nią chronić.
  1. Wskazanie młodzieży źródeł pomocy i wsparcia oraz konsekwencji jakie ponosi osoba dopuszczająca się przemocy elektronicznej.
  2. Kształtowanie umiejętności reagowania  w przypadku doświadczania przemocy od innych osób oraz w sytuacji bycia świadkiem stosowania przemocy wobec innego człowieka.
  3. Kształtowanie postawy absolutnej niezgody na widoczne przejawy agresji w najbliższym otoczeniu i odważnego reagowania na nie.

Zadanie

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialny

Termin
oraz
częstotliwość

Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z użytkowania komunikatorów internetowych.

  1. Zapoznanie uczniów z zagadnieniami ochrony danych osobowych, w tym z regulacjami prawnymi wynikającymi z Konstytucji RP i Ustawy o ochronie danych.

  2. Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca: - nierozsądnego korzystania z Facebooka, Twittera, itd., w tym umieszczania własnych zdjęć mogących prowokować np. do szantażu, hejtingu, stalkingu, wprowadzenie pojęcia pozornej anonimowości w Internecie

wychowawcy

zgodnie z terminarzem godzin
z wychowawcą

(klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia)

Uświadomienie  sposobów obrony przed niebezpiecznymi treściami z Internetu.

  1. Zainstalowanie bramek w komputerach, z których korzystają uczniowie, przed dostępem do treści niepożądanych.
  2. Wyposażenie stanowisk w programy antywirusowe
  3. Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca niebezpieczeństw związanych z pornografią (szczególnie ukazującą przemoc, wykorzystywanie dzieci i zwierząt).
  4. Zapoznanie na godzinach wychowawczych z  zagrożeniami wynikającymi z rozpowszechniania materiałów zawierających m.in. treści faszystowskie, rasistowskie i nawołujących do nienawiści.

administrator sieci internetowej w szkole

wychowawcy

zgodnie z planem pracy nauczyciela informatyki (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia)

Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z lekkomyślnego użytkowania Internetu.

  1. Pogadanki na godzinach z wychowawcą na temat korzystania z tzw. „okazji cenowych” za którymi może kryć się oszustwo lub towar pochodzący z kradzieży,
  2. Pogadanki na godzinach z wychowawcą na temat lekkomyślnego podawania danych wrażliwych, np. numerów kont, haseł, pinów, adresów, itd.

wychowawcy

Zgodnie z terminarzem godzin z wychowawcą (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia)

Zapoznanie uczniów z rodzajami przestępczości internetowej i sposobami ochrony przed nią.

  1. Spotkanie przedstawiciela policji z uczniami klas pierwszych w auli szkolnej dotyczące przestępczości internetowej.

  2. Współpraca z fundacją „Dbam o swój zasięg” - warsztaty

  3. Pogadanki na gzw na temat:
    - nielegalnego kopiowania, filmów, muzyki, obrazów, gier itd., lekceważąc prawa autorskie, wprowadzenie pojęcia własności intelektualnej.

  4. Przygotowanie gablotki z informacjami o zagrożeniach w Internecie i cyberprzemocy.

pedagog szkolny

 

wychowawcy

nauczyciel informatyki

Zgodnie z terminarzem godzin z wychowawcą

(klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia)

zgodnie z planami wychowawczym

Zwiększanie wiedzy rodziców i opiekunów na temat cyberprzemocy (cyberbullingu), prewencji oraz reagowania w przypadku pojawienia się zagrożenia oraz skutków dla psychiki młodego człowieka.

  1. Spotkanie psychologa z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub innego eksperta z rodzicami podczas wywiadówki ogólnoszkolnej na temat przemocy elektronicznej, jej rozpoznawania i postępowania w przypadku zagrożenia.
  2. Uświadomienie rodzicom potrzeby kontroli dostępu do Internetu ich dzieci oraz nośników multimedialnych używanych przez ich dzieci.

pedagog szkolny,

PPP

grudzień (przy okazji wywiadówki informującej
o zagrożeniach ocenami ndst na 1 półrocze)

SFERA FIZYCZNA

SFERA FIZYCZNA

  1. OBSZAR: ZDROWIE I WOLNOŚĆ OD UZALEŻNIEŃ

Cele:

  1. Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychoaktywnych i środków zastępczych przez uczniów.
  2. Zapobieganie łamaniu przyjętych dla danego wieku zwyczajowych norm i wymagań.
  3. Uświadomienie znaczenia aktywności fizycznej i dbałości o zdrowie dla prawidłowego funkcjonowania.
  4. Poszerzanie wiedzy na temat prawidłowego odżywiania się.
  5. Kształtowanie właściwych postaw związanych z prowadzeniem zdrowego stylu życia.

Zadanie

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialny

Termin
oraz
częstotliwość

Propagowanie
aktywnego
wypoczynku.

  1. Pogadanki na temat organizacji czasu wolnego oraz zalet aktywnego wypoczynku
  2. Promocja zdrowia i zdrowego stylu życia  - warsztaty dla uczniów.

wychowawcy
I-IV

nauczyciele wf

cały rok

Kształtowanie właściwych
przekonań 
normatywnych
dotyczących picia alkoholu.

  1. Realizacja programu „ARS – jak dbać o miłość?” podczas godzin wychowawczych. Omówienie zagadnień dotyczących:
    • szkodliwości działania alkoholu,
    • przyczyn sięgania po alkohol,
    • skutków nadużywania alkoholu,
    • wpływu alkoholu na życie emocjonalne,
    • sposobów odmawiania bez obawy przed odrzuceniem
    • pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom - instytucje wspierające.

wychowawcy

pedagog

listopad-grudzień

Pedagogizacja rodziców
w zakresie profilaktyki uzależnień.

  1. Warsztaty dla rodziców z profilaktyki  uzależnień
    Rozwój uzależnienia ucznia  i współuzależnienia rodziny”

pedagog

luty

Uświadomienie
zagrożeń wynikających
z uzależnienia
od marihuany

  1. Zorganizowanie dla uczniów warsztatów z zakresu uzależnień- „ Antrymina”- nie daj się wysterować na minę” ( w ramach warsztatu koncert zespołu Antymina)
  2. "Asertywność. Odmawiam - nie ranię” zajęcia z pedagogiem.
  3. Lekcje wychowawcze i pogadanki o uzależnieniach

Pedagog

wychowawcy

listopad- marzec

cały rok

Dostarczenie uczniom
wiedzy na temat konsekwencji 
palenia papierosów.

  1. Zorganizowanie akcji:
    • Dzień bez papierosa;
    • Konkurs na plakat o szkodliwości palenia tytoniu

  2. Przekazanie danych o szkodliwości palenia na godz. wychowawczych.

  3. Lekcja wychowawcza dotycząca kształtowania postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.

  4. Ćwiczenie odmowy palenia papierosów podczas zajęć z wychowawcą.

wychowawcy, nauczyciel biologii

i pielęgniarka szkolna

maj

cały rok

Dostarczenie uczniom
wiedzy z zakresu zagrożeń wynikających
z zażywania dopalaczy.

  1. Warsztaty w zakresie m.in. przeciwdziałania ryzykownym zachowaniom związanym z używaniem substancji psychoaktywnych.

  2. Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów, ich rodziców na tablicy ogłoszeń.

  3. Rozszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych w celu podniesienia samooceny uczniów.

Komenda Powiatowa  Policji

pedagog
i wychowawcy klas

wszyscy nauczyciele

Kwiecień

cały rok

Pedagogizacja nauczycieli
w zakresie 
rozpoznawania
oraz przeciwdziałania
zagrożeń płynących
z używania substancji psychoaktywnych
przez uczniów.

  1. Przeprowadzenie wśród nauczycieli i wychowawców szkolenia zwiększającego ich wiedzę na temat zagrożeń środkami psychoaktywnymi.
  2. Zapoznanie nauczycieli z dostępnymi narzędziami profilaktycznymi.
  3. Warsztaty dla wychowawców klas I – „Mechanizmy, fazy i objawy uzależnienia od środków psychoaktywnych”

pedagog

październik

Profilaktyka onkologiczna.

  1.  Akademia czerniaka – „Znamię – znam je’’
  2.  Spotkanie z pielęgniarką – nauka samobadania piersi - program ,,Różowa wstążeczka.’’
  3.  Wizualizacja treści dotyczących chorób nowotworowych na tablicy informacyjnej.
  4. Objęcie programem klasy I   Wybierz Życie . Pierwszy krok 

nauczyciel biologii

i pielęgniarka szkolna, wychowawcy

październik- luty

Zdrowie fizyczne
i psychiczne zależne
od odżywiania.

  1. Spotkanie z dietetykiem nt. zaburzeń odżywiania – Zasady prawidłowego żywienia – jak pomóc osobom z bulimią i anoreksją?

wychowawcy

psycholog PPP

maj

SFERA PSYCHICZNA

SFERA PSYCHICZNA

1. OBSZAR: BUDOWANIE PEWNOŚCI SIEBIE I KSZTAŁTOWANIE ZARADNOŚCI  ŻYCIOWEJ.

Cel:

  1. Budowanie świadomości samego siebie i realnych aspiracji życiowych.
  2. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  3. Budowanie pewności siebie i odkrywanie własnej osobowości.
  4. Budowanie zaradności życiowej.
  5. Tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i szkole.
  6. Poznawanie swoich predyspozycji oraz ich rozwijanie.

Zadanie

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialny
realizujący

Termin
oraz
częstotliwość

Integracja klasy. Kształtowanie
pozytywnych relacji
z rówieśnikami.

 

 

 

 

 

 

Odkrywanie siebie
i nabywanie umiejętności porozumiewania się
z innymi.

 

 Kształtowanie poczucia własnej wartości ucznia

 

 

Budowanie postaw asertywnych

  1. Wzmacnianie więzi w społeczności klasowej i szkolnej poprzez organizowanie:
  2. Sporządzenie kontraktu klasowego.
  3. Zajęcia integracyjne w kl I.
    • wycieczek, wyjść
    • kuligów,
    • ognisk,
    • zawodów sportowych,
    • imprez okolicznościowych,
    • wigilii klasowych
    • studniówek
  4. Spotkania uczniów z wychowawcą  i rodzicami.
  5. Pogadanki na godzinach z wychowawcą nt  utrzymania prawidłowych relacji w grupie.

 

  1. Spotkania pedagoga z uczniami:
    • Przeprowadzenie zajęć nt. samopomocy i pomocy rówieśniczej.
    • Warsztaty dla uczniów - Sposoby rozwiązywania konfliktów.
  2. Prowadzenie zajęć z uczniami na temat skutecznych metod i technik uczenia się.

 

  1. Propagowanie i promowanie osiągnięć uczniów (naukowych, sportowych, artystycznych) na stronie internetowej szkoły, w kronice szkoły, na Facebooku, w mediach lokalnych.
  2. Budowanie poczucia własnej wartości – godziny wychowawcze.

 

  1. Zajęcia warsztatowe z asertywności  podczas godzin z wychowawcą
    • Lekcje wychowawcze dotyczące kształtowania umiejętności wyrażania własnego zdania w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych.
    • Kształtowanie umiejętności obrony własnych praw w sytuacjach społecznych.

pedagog
wychowawcy I-IV

 

n-le wf



wychowawcy
wychowawcy





wychowawcy kl.I-III


wychowawcy
wszyscy nauczyciele

 

wychowawca/pedagog




pedagog
wychowawcy
klas II-III

wrzesień


cały rok






cały rok
w zależności od potrzeb












cały rok





cały rok

Kształtowanie właściwej postawy w społeczności lokalnej.

 

Budowanie zaradności życiowej.

 

 

 

 

 

Nauka samodzielnego podejmowania aktywności/ inicjatywy.

  1. Zasady savoir vivre – warsztaty.
  2. Podejmowanie tematyki dotyczącej zasad zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach oraz stosownego ubioru.

 

  1. Zajęcia z doradztwa zawodowego – planowanie kariery zawodowej.

  2. Nauka opanowania stresu bądź wykorzystania sytuacji stresowych na swoją korzyść.



  3. Umiejętne rozwiązywanie konfliktów i reagowanie w sytuacjach trudnych.
    •  · zapoznawanie uczniów z metodami radzenia sobie ze stresem;
    • · zapoznanie uczniów z technikami relaksacyjnymi;

 

  1. Współpraca samorządów klasowych z Samorządem Uczniowskim.
  2. Udział i organizowanie szkolnych akcji i przedsięwzięć.

wychowawcy
kl. I-II
wszyscy nauczyciele

 

wychowawcy

wychowawcy, pedagog, doradca zawodowy

wychowawcy, pedagog, doradca zawodowy

 

wychowawcy
opiekun Samorządu Uczniowskiego

cały rok





cały rok

cały rok









cały rok

2. OBSZARBUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI I PRZYNALEŻNOŚCI NARODOWEJ

Cele:

  1. Kształtowanie świadomości obywatelskiej.
  2. Kształtowanie patriotyzmu lokalnego.
  3. Pielęgnowanie tradycji narodowych.
  4. Kształtowanie samorządności.
  5. Dbałość o używanie poprawnej polszczyzny.
  6. Rozwijanie postaw prospołecznych oraz dbanie o wspólne dobro.
  7. Wskazywanie szacunku do symboli narodowych i lokalnych.
  8. Wskazywanie właściwej postawy podczas obchodów świąt państwowych i szkolnych.
  9. Poszerzanie wiedzy o historii miasta, regionu, jego kulturze i sztuce.
  10. 10.Zachęcanie do aktywnego udziału w życiu rodzinnym, społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej.

Zadanie

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialny

Termin
oraz
częstotliwość

Uświadomienie istoty przynależności do narodu.

  1. Pogadanki na zajęciach z wychowawcą na temat:
    1. kim jest współczesny patriota, jak się zmienił obraz postrzegania patriotyzmu na przestrzeni lat?
    2. polskie symbole narodowe - aktualne czy przestarzałe?
    3. za co cenimy nasz kraj i Polaków?
    4. miejsce Polski w Europie i Unii Europejskiej.

  2. Konkurs międzyklasowy "Patriotyzm i jego znaczenie w dniu dzisiejszym". Uczniowie udowadniają w formie plakatu, że patriotyzm jest siłą spajającą naród.

  3. Konkurs ogólnoszkolny „Drogi do niepodległości”
  4. Pogadanki  na temat obowiązków względem Ojczyzny w ramach realizacji przedmiotu wos oraz historia i społeczeństwo.


  5. Pogadanki na zajęciach z wychowawcą dotyczące sylwetek wielkich Polaków (artystów, uczonych, polityków, żołnierzy). 6.Przygotowanie gazetki klasowej o wybranym wielkim Polaku.

wychowawcy,
nauczyciele historii
i społeczeństwa




E. Jackiewicz
A. Łukaszewicz


W. Rowińska
E.Jackiewicz
J. Jabłoński
wychowawcy

wychowawcy

zgodnie
z planami
wychowawczymi
klas



październik/
listopad


listopad
cały rok



listopad

Budowanie więzi narodowo – kulturowej.

  1. Organizowanie w szkole uroczystości:
    1. Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
    2. Narodowe Święto Niepodległości
    3. Święto Konstytucji 3 Maja
    4. Dzień Edukacji Narodowej
    5. Wigilia
    6. Mikołajki
    7. Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
    8. ”Pamiętamy o Katyniu i Smoleńsku”
    9. Uroczyste zakończenie roku szkolnego

Chętni
nauczyciele

cały rok
zgodnie
z planem
pracy szkoły

 

2.Wykonanie gazetek okolicznościowych, upamiętniających ważne wydarzenia.

W.Rowińska

E.Jackiewicz

M.Czaplicka

A.Opaluch

cały rok

 

3. Przygotowanie  uczniów do aktywnego uczestnictwa w konkursach lokalnych, wojewódzkich i krajowych związanych z poprawną polszczyzną oraz historią naszego kraju, konkursach krasomówczych i recytatorskich;

nauczyciele

j. polskiego i historii, nauczyciel biblitekarz, wychowawcy

zgodnie
z planem
pracy szkoły
oraz bieżącą ofertą innych szkół i instytucji

 

4. Zapoznanie uczniów z literaturą narodową odpowiednią dla ich stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego.

nauczyciele poloniści, bibliotekarze

oraz wychowawcy

cały rok

 

5.Kształtowanie postawy otwartości wobec innych kultur poprzez przygotowanie prezentacji na temat kultury wybranego narodu.

wychowawcy

cały rok

 

6.Udział przedstawicieli szkoły w lokalnych uroczystościach oraz wystawienie pocztu sztandarowego z okazji rocznic narodowych i uroczystości szkolnych.

opiekun pocztu sztandarowego

zgodnie z kalendarzem imprez

Promowanie
działań
w społeczności lokalnej.

1.Promowanie przez nauczycieli aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i społeczności lokalnej.

wychowawcy

cały rok

 

2.Pogadanka na zajęciach z wychowawcą o dorobku kulturowym regionu i jego wpływach na kraj. Przedstawienie sławnej osoby, powiązanej z lokalną miejscowością czy wydarzeń, które odgrywały się na naszym terenie.

wychowawcy

zgodnie z planem pracy wychowaw-czej

 

3.Udział uczniów w obchodach Europejskich Dni Dziedzictwa.

wytypowani nauczyciele

wychowawcy

wrzesień

 

4.Odwiedzanie lokalnych miejsc pamięci narodowej.

wychowawcy

cały rok

 

5.Zapoznanie z sylwetką patrona szkoły – J. Śniadeckiego i patrona stadionu lekkoatletycznego – K. Skolimowskiej, konkurs o patronach szkoły dla uczniów klas pierwszych.

wytypowani nauczyciele, wychowawcy kl.1

listopad, czerwiec

 

6.Organizowanie promocji szkoły, udział uczniów w Dniu Otwartej Szkoły oraz promocja szkoły w środowisku lokalnym.

nauczyciele, uczniowie

marzec- maj

 

7.Spotkanie z rzecznikiem praw konsumenta, przedstawicielem policji, straży miejskiej, wojskowej komendy uzupełnień.

nauczyciele edb, przedsiębiorczości

zgodnie z planem pracy szkoły

Samorządność uczniów.

1.Zorganizowanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego. Prowadzenie kampanii wyborczej.

opiekun SU

wrzesień

 

2. Zachęcanie uczniów do angażowania się w prace Samorządu Uczniowskiego i inne formy aktywności na terenie szkoły.

wychowawcy

opiekun SU

cały rok

 

3.Zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami.

wychowawcy

październik

 

4.Prowadzenie przez uczniów strony internetowej na portalu Facebook

opiekun SU, uczniowie

cały rok

Angażowanie rodziców/opiekunów uczniów w życie szkoły.

1.Zachęcanie rodziców /opiekunów uczniów do uczestniczenia w uroczystościach szkolnych i wyjściach kulturalnych.

wychowawcy

cały rok

 

2.Organizowanie na wywiadówkach szkolnych pogadanek z rodzicami na temat prawidłowych relacji i postaw krzewionych w rodzinie ucznia oraz budowaniu świadomości narodowej uczniów.

wychowawcy

zgodnie z terminarzem wywiadówek szkolnych

SFERA AKSJOLOGICZNA

SFERA AKSJOLOGICZNA

OBSZAR:WYCHOWANIE DO  WARTOŚCI

Cele:

  1. Wychowanie młodzieży w duchu systemu wartości pielęgnowanego przez wiele pokoleń Polaków.
  2. Przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
  3. Kształtowanie gotowości do świadomego i odpowiedzialnego wybierania wartości i odpowiadania za nie.
  4. Kształtowanie umiejętności kierowania się etyką w podejmowaniu decyzji i w relacjach z innymi.
  5. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi oraz umiejętności niesienia im pomocy.
  6. Budowanie klimatu bezpiecznej i przyjaznej szkoły przy współudziale uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów).
  7. Rozumienie roli rodziny w życiu osobistym człowieka, poczucie odpowiedzialności za siebie i innych.
  8. Rozwijanie postaw dojrzałych, odpowiedzialnych i aktywnych ludzi zachowujących jedną i tę samą moralność w życiu indywidualnym i publicznym. 

Zadanie

Sposób i forma realizacji

Odpowiedzialny

Termin
oraz
częstotliwość

Diagnoza
preferowanych
przez uczniów wartości
.

1. Badanie ankietowe diagnozujące posiadane wartości.

pedagog szkolny, zespół ds. Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

wrzesień,

czerwiec

 

2. Sporządzenie analizy uzyskanych wyników.

j.w

 

 

3. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego.

j.w

 

Szkolenie kadry pedagogicznej z zakresu wartości oraz metod ich pielęgnowania w młodym człowieku.

1. Zapoznanie się  z literaturą dotyczącą nauczania wartości (np. „Z dzieckiem w świat wartości” Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej).

dyrektor szkoły, koordynator WDN

zgodnie z kalendarzem WDN

 

2. Udział w szkoleniach proponowanych przez PCPP-P w Ełku, MODN i innych z zakresu kształtowania i pielęgnowania wartości.

j.w

j.w.

Zwiększenie świadomości w temacie wychowania do wartości przez rodzinę. Uświadomienie rodzicom ich kluczowego znaczenia w edukacji.

1. Działania edukacyjne dla rodziców zwiększające ich kompetencje wychowawcze (np. warsztaty organizowane przez PCPP-P w Ełku w ramach Klubu Rodzica, pedagogizacja rodziców podczas wywiadówek szkolnych).

pedagog szkolny, wychowawcy

zgodnie
z kalendarzem
szkoleń PCPP-P,
planem pracy pedagoga szkolnego, terminarzem wywiadówek

 

2. Spotkania z wychowawcami i pedagogiem szkolnym.

j.w

j.w

 

3. Upowszechnianie materiałów informacyjnych i pozycji książkowych.

j.w

j.w

 Wzbogacenie uczniowskiej wiedzy na temat wartości oraz określenie ich znaczenia w życiu codziennym.

1. Przeprowadzenie  godzin wychowawczych na temat:

  • szacunku
  • uczciwości
  • odpowiedzialności
  • sprawiedliwości
  • tolerancji
  • mądrości.

wychowawcy,

pedagog szkolny,

psycholog

zgodnie
z planami
wychowawczymi
klas

 

2. Zajęcia z psychologiem lub pedagogiem szkolnym

(ćwiczenie w uczniach umiejętności refleksyjnego podejścia do własnych zachowań, wyborów i postaw).

pedagog szkolny,

wychowawcy

zgodnie z planami wychowawczymi klas

 

3. Wyjścia do kina, na przedstawienia teatralne, koncerty, wystawy, spotkania z pisarzami,

nauczyciele bibliotekarze, wychowawcy

cały rok

 

4. Realizacja projektów:

„ Noc bibliotek” oraz „Bookcrossing” oraz innych projektów edukacyjnych

nauczyciele bibliotekarze

październik,

czerwiec

Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.

1. Podejmowanie tematyki rodziny na godzinie wychowawczej, religii oraz przedmiotach humanistycznych.

wychowawcy,

nauczyciele religii i języka polskiego

Zgodnie
z planami
wychowawczymi
klas i planami
wynikowymi

 

3. Prelekcje na temat profilaktyki zachorowań na AIDS i inne choroby przenoszone drogą płciową.

pielęgniarka szkolna

nauczyciel biologii

grudzień

 

4. Szkolny Konkurs Wiedzy o AIDS.

pielęgniarka szkolna

nauczyciel biologii

grudzień

 

5. Lekcje dotyczące

Konsekwencji wczesnego współżycia i  metod regulacji poczęć w ramach gzw i lekcji

biologii.

wychowawcy,

nauczyciel biologii,

pielęgniarka

zgodnie
z planem wynikowym
z biologii
oraz planami wychowawczymi

Pielęgnowanie wartości chrześcijańskich 
i religijnych tradycji.

  1. Realizacja wychowania katolickiego w szkole przez:
    • obecność znaków, czasopism religijnych, dostępność do Pisma Świętego
    • udział w uroczystościach religijnych
    • organizowanie spotkań opłatkowych
    • możliwość modlitwy wspólnotowej
    • udział w rekolekcjach pielgrzymkach i innych formach duchowego przeżywania i kształtowania wiary

nauczyciele religii

cały
rok szkolny

Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny.

Stymulowanie młodzieży do poszukiwania własnej drogi rozwoju.

1. Prelekcje dotyczące zależności między stylem życia i prawidłowym funkcjonowaniem organizmu a zdolnością uczenia się.

pielęgniarka szkolna,

pedagog szkolny

cały
rok szkolny
w zależności
od potrzeb

 

2. Podejmowanie tematyki profilaktyki zdrowotnej na lekcjach biologii.

nauczyciel biologii

zgodnie
z planami
wynikowymi

 

3. Lekcje wychowawcze na temat technik skutecznego uczenia się (np. e-lekcja pt. „Pamięć doskonała- mnemotechniki”).

wychowawcy

zgodnie
z planami
pracy
wychowawczej

 

4. Przeprowadzenie diagnozy pod kątem indywidualnych stylów uczenia się.

doradca zawodowy

wrzesień

 

5. Spotkania z doradcą zawodowym dotyczące rozwijania własnego potencjału.

doradca zawodowy

zgodnie
z planami
wychowawczymi
klas

 

6. Dostosowanie metod i form pracy do indywidualnych potrzeb ucznia słabego oraz zdolnego.

wszyscy nauczyciele

cały rok

 

7. Organizowanie zajęć wyrównawczych i rozwijających zainteresowania.

wszyscy nauczyciele

cały rok

 

8. Motywowanie do udziału w konkursach i olimpiadach

wszyscy nauczyciele

cały rok

Kształtowanie aktywnej, altruistycznej postawy i otwartości na potrzeby innych (wolontariat).

1. Przeprowadzenie akcji oddawania krwi na terenie szkoły.

pedagog,

pielęgniarka szkolna

zgodnie
z planem pracy
szkoły

 

2. Organizowanie zajęć dotyczących udzielania pierwszej pomocy.

j.w

j.w.

 

3. Godziny z wychowawcą na temat empatii i altruizmu.

wychowawcy

zgodnie
z planami
wychowawczymi
klas

 

4. Działania  Szkolnego Koła Caritas i Samorządu Uczniowskiego. Udział w akcjach:

  • Szlachetna paczka
  • Zbiórki żywności
  • Akcje pomocy dla zwierząt
  • Współpraca ze stowarzyszeniem „Onkoludki”
  • Organizowanie kiermaszy świątecznych na cele charytatywne.

opiekun Szkolnego Koła Caritas

opiekun Samorządu Szkolnego

nauczyciel przedmiotów zawodowych architektury krajobrazu

zgodnie
z planem pracy
SKC oraz SU