Wstęp
Program realizacji Wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego w Zespole Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku obejmuje celowe, uporządkowane i wzajemnie powiązane działania związane z doradztwem zawodowym realizowanym w szkole, podlegające wewnętrznej ewaluacji. Dla działań tych - zaplanowanych na rok szkolny 2023/2024 - zostają określeni adresaci, realizatorzy oraz partnerzy.
Program realizacji Wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego został opracowany w oparciu Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego i zawiera:
- Założenia ogólne
- Realizację programu
- Ewaluację programu
Program obejmuje treści i działania, które realizowane będą w ramach:
- zajęć z doradztwa zawodowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 109 ust.1 pkt. 7 ( Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe)
- zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- przedsięwzięć i różnorodnych form wsparcia udzielanych uczniom w szkole przez kadrę pedagogiczną podczas bieżącej pracy, w tym także w formie wycieczek zawodoznawczych, czy też na zajęciach z nauczycielem wychowawcą.
I. Założenia ogólne
Program realizacji doradztwa zawodowego został opracowany w oparciu o Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, który uwzględnia wszystkie typy szkół w zespole. Przygotowując niniejszy Program, uwzględniono wyniki przeprowadzonej diagnozy zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe w celu wsparcia uczniów w planowaniu dalszej edukacji i kariery zawodowej. Diagnozę przeprowadzono za pomocą następujących narzędzi:
- informacji zwrotnej uzyskanej od uczniów po zakończeniu cyklu zajęć z wykorzystaniem aplikacji Mentimeter,
- wywiadu z nauczycielami, wychowawcami oraz specjalistami pracującymi w szkole,
- rozmowy z uczniami,
- obserwacji uczniów, ich predyspozycji i zainteresowań,
- indywidualnych rozmów z rodzicami prowadzonych na bieżąco w ciągu roku szkolnego,
- ewaluacji działań przeprowadzonych we współpracy z jednostkami zewnętrznymi ( PCP-P w Ełku, Wojewódzkim Urzędem Pracy, CKZ w Ełku, Młodzieżowego Centrum Kariery w Ełku, pracodawcami, WANS filia w Ełku, Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie filia w Ełku, WSG w Bydgoszczy filia w Ełku, Szkołą Policealną w Ełku).
Wnioski z diagnozy pozwalają stwierdzić, że program powinien uwzględniać:
- Informacje na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji,
- Możliwości rozwijania ścieżki edukacyjno-zawodowej po różnych etapach kształcenia,
- Warunki rekrutacji na różne kierunki studiów wyższych (umiejętność wyszukiwania źródeł informacji),
- Sporządzanie dokumentów aplikacyjnych oraz korzystanie z dostępnych w Internecie aplikacji,
- Ćwiczenie autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej,
- Uczniowie oczekują, aby zajęcia z doradztwa zawodowego odbywały się w większym stopniu z wykorzystaniem metod interaktywnych,
- Rozwijanie umiejętności gromadzenia dokumentów potwierdzających zdobyte kompetencje i kwalifikacje ( Portfolio).
II. Realizacja programu
Działania z doradztwa zawodowego zaplanowane do realizacji w technikum w roku szkolnym 2023/24.
Obszar z rozporządzenia |
Działanie |
Metody i formy realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
Odbiorca |
Poznanie własnych zasobów |
Realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego |
Zajęcia obowiązkowe; |
I semestr |
Doradca zawodowy |
III klasy technikum |
Diagnozowanie preferencji zainteresowań zawodowych uczniów |
Rozmowa kierowana, wywiad, obserwacja |
Wrzesień - październik |
Wychowawca, nauczyciele przedmiotów zawodowych, pedagodzy, psycholog |
Klasy I |
|
Analiza potrzeb w zakresie organizacji pomocy pp |
Analiza dokumentacji, diagnoza psychologiczno- pedagogiczna, rozmowy z rodzicami, obserwacja uczniów |
Wrzesień - październik |
pedagodzy, psycholog, wychowawcy, wszyscy nauczyciele uczący |
Wszyscy uczniowie, ze szczególnym uwzględnieniem klas I |
|
Przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad |
Realizacja uwzględniona w Planie Pracy Szkoły |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele przedmiotów zawodowych |
Uczniowie wszystkich klas |
|
Rozwijanie zdolności artystycznych, społecznych, pracy w grupie, komunikacyjnych |
Realizacja uwzględniona w Planie Pracy Szkoły |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie wszystkich klas |
|
Konkurs szkolny Mam talent |
Listopad 2023 |
Dyrekcja szkoły, wychowawcy |
Uczniowie wszystkich klas |
||
Rozwijanie umiejętności gromadzenia dokumentów potwierdzających zdobyte kompetencje i kwalifikacje |
Tworzenie Portfolio |
Cały rok szkolny |
wychowawca |
Uczniowie klas I i II |
|
Realizacja treści z doradztwa zawodowego na przedmiotach ogólnokształcących, zawodowych i godzinach wychowawczych |
Informacja dotycząca realizacji tematyki zajęć w sprawozdaniach poszczególnych nauczycieli |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie wszystkich klas |
|
Świat zawodów i rynek pracy |
Udostępnianie informacji na temat zawodów, rynku pracy |
Punkt informacyjny w bibliotece szkolnej |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele bibliotekarze, doradcy zawodowi |
Uczniowie wszystkich klas |
Wycieczki edukacyjno- zawodoznawcze |
Zgodnie z harmonogramem wycieczek szkolnych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele przedmiotów zawodowych |
Uczniowie wszystkich klas |
|
Targi pracy |
Uczestnictwo w targach |
Kwiecień 2024 |
Doradca zawodowy, wychowawcy |
Klasy IV i V |
|
Współpraca z pracodawcami w zakresie organizacji praktyk, staży |
Organizacja praktyk zawodowych i staży zagranicznych |
Cały rok szkolny |
Dyrektor szkoły, kierownik praktyk, koordynator projektów |
Wszyscy uczniowie |
|
Realizacja treści z doradztwa zawodowego na przedmiotach ogólnokształcących, zawodowych i godzinach wychowawczych |
Informacja dotycząca realizacji tematyki zajęć w sprawozdaniach poszczególnych nauczycieli |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie wszystkich klas |
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
W-M Tydzień Kariery |
Działania związane z hasłem „ Przyszłość kompetencji – kompetencje przyszłości” |
Wrzesień - październik |
Doradcy zawodowi |
Uczniowie wszystkich klas |
Sesja popularno-naukowa związana z kierunkami kształcenia realizowanymi w szkole |
Wykłady ekspertów i uczniów |
Listopad 2023 |
I. Piaścik J. Kułakowska |
Uczniowie, rodzice |
|
Targi edukacyjne |
Zapoznanie z ofertą edukacyjną szkół wyższych |
Kwiecień 2024 |
Doradcy zawodowi, wychowawcy |
Uczniowie klas V |
|
Tydzień Różnorodności Edukacyjnej |
Prezentacja kierunków kształcenia w ZS nr1 |
Marzec 2024 |
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie klas VII i VIII SP oraz ich rodzice |
|
Udział w dniach otwartych na wyższych uczelniach i szkołach policealnych |
Zapoznanie się ze specyfiką kształcenia na wybranych kierunkach szkół wyższych |
Według harmonogramów proponowanych przez uczelnie wyższe |
Wychowawcy, doradcy zawodowi |
Uczniowie klas IV- V |
|
Wizyty promujące szkoły wyższe |
Udział w spotkaniach z przedstawicielami wyższych uczelni |
II semestr |
Dyrektor szkoły, wychowawcy |
Uczniowie klas IV- V |
|
Udostępnianie informacji na temat ofert kształcenia szkół wyższych i policealnych |
Udostępnianie ulotek i informatorów |
Cały rok |
Nauczyciele bibliotekarze |
Wszyscy uczniowie |
|
Konferencje naukowe i zawodoznawcze |
Konferencja naukowa związana otwarciem kierunku technik analizy chemicznej |
15.09.2023 |
J. Opaluch |
Nauczyciele, uczniowie, rodzice |
|
Konferencja naukowa związana otwarciem kierunku technik przemysłu jachtowego |
22.09.2023 |
J. Opaluch |
Nauczyciele, uczniowie, rodzice |
||
Szkolenia z doradztwa zawodowego dla kadry pedagogicznej |
Ogólnopolski Tydzień Kariery |
06.09.2023 |
J. Opaluch |
Doradcy zawodowi |
|
„Europejski Rok Umiejętności a nabywanie kompetencji transwersalnych w szkole” |
11.09. 2023 |
J. Opaluch |
Zainteresowani nauczyciele i doradcy zawodowi |
||
Warsztaty dla doradców zawodowych na Wydziale Nauk Technicznych UWM w Olsztynie Poznaj świat inżyniera |
14.09.2023 |
J. Opaluch |
Doradcy zawodowi i zainteresowani nauczyciele |
||
|
Udostępnianie informacji i materiałów z zakresu doradztwa zawodowego nauczycielom i rodzicom |
Aktualizacji informacji znajdującej się na stronie szkoły, udostępnianie linków do materiałów i scenariuszy lekcji przez Librus |
Cały rok szkolny |
Doradca zawodowy |
Nauczyciele, rodzice |
|
Realizacja treści z doradztwa zawodowego na przedmiotach ogólnokształcących, zawodowych i godzinach wychowawczych |
Informacja dotycząca realizacji tematyki zajęć w sprawozdaniach poszczególnych nauczycieli |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie wszystkich klas |
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych |
Indywidualne rozmowy doradcze |
Bieżące rozmowy z zainteresowanymi uczniami i ich rodzicami |
Cały rok szkolny |
Pedagodzy, psycholog, wychowawcy, doradcy zawodowi |
Uczniowie |
Indywidualne zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu |
Ukierunkowanie uczniów na świadome wybory edukacyjno - zawodowe |
Cały rok szkolny po 2 godziny na ucznia |
Pedagodzy, psycholog, doradcy zawodowi |
Uczniowie z SPE |
|
Konsultacje doradcze |
Rozmowy doradcze |
Cały rok szkolny zgodnie z potrzebami |
Pedagog szkolny Psycholog |
Rodzice |
|
Diagnoza doradcza przeprowadzona przez doradcę zawodowego z PCPPP w Ełku |
Diagnoza specjalistyczna związana z wyborem dalszej drogi edukacyjno-zawodowej |
II semestr |
Doradcy zawodowy we współpracy z PCPP w Ełku |
Zainteresowani uczniowie, rodzice |
|
Webinaria i szkolenia dla rodziców |
Jak wspierać dziecko w wyborze drogi edukacyjo-zawodowej? |
Listopad 2023 |
K. Nawrot |
Rodzice |
|
Współpraca z Parkiem Naukowo-Technologicznym w Ełku |
Udział uczniów klasy 4B w konkursie: Eko aplikacje na telefon – stwórz pomysł jak być bardziej eko. |
Wrzesień – listopad 2023 |
K. Siemienkiewicz |
Uczniowie klasy 4B |
|
Realizacja treści z doradztwa zawodowego na przedmiotach ogólnokształcących, zawodowych i godzinach wychowawczych |
Informacja dotycząca realizacji tematyki zajęć w sprawozdaniach poszczególnych nauczycieli |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie klas 1-5 |
III. Ewaluacja programu
Ewaluacja realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego dokonywana jest na bieżąco przez koordynatora systemu doradztwa zawodowego w szkole na podstawie rozmów z uczniami, rodzicami i wychowawcami klas, specjalistami pracującymi w szkole oraz osobami reprezentującymi podmioty zewnętrzne wskazane wyżej, a także analizy dokumentacji szkolnej, a następnie przedstawiona w postaci sprawozdania na koniec roku szkolnego.
Ewaluacja odnosi się do wszystkich działań skierowanych do młodzieży, ich rodziców i nauczycieli.
Wychowawcy jako osoby odpowiedzialne za realizację działań doradczych w klasach przygotowują klasowe programy wychowawcze oraz sprawozdania z realizacji tych programów na koniec roku. Koordynator systemu doradztwa zawodowego w szkole na koniec roku analizuje sprawozdania wychowawców w celu pozyskania informacji zwrotnej na temat jakości oferowanej pomocy doradczej w poszczególnych oddziałach i przygotowania wniosków do dalszej pracy.
Opracował:
Zespół Wewnątrzszkolnego
systemu doradztwa zawodowego
Iwona Piaścik
Izabella Kasprzak
Kamila Nawrot
Ewa Orłowska
Aneta Turulska
Agnieszka Kwiatkowska