Od października realizowaliśmy w naszej szkole tzn. w Śniadeckim projekt: „Razem w pokoleniach: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość”.

W projekcie łącznie uczestniczyło ok. 300 osób z różnych pokoleń, czyli różnych grup wiekowych. Byli to uczniowie, nauczyciele, rodzice uczniów, emeryci – jednocześnie byli nauczyciele naszej szkoły oraz dzieci z przedszkola i szkół podstawowych, których rodzice współpracują ze szkołą. Mieliśmy więc cały wachlarz pokoleń. Patronat honorowy nad projektem objęła pani Senator Rzeczpospolitej Polskiej, pani Małgorzata Kopiczko. Od strony finansowej wspomogła nas Fundacja PGE.

Główny cel projektu to wymiana doświadczeń, pogłębienie relacji międzypokoleniowych, ale przede wszystkim poszukiwanie sposobów rozwiązywania współczesnych problemów egzystencjalnych oraz edukacja patriotyczna.

Realizację projektu rozpoczęliśmy od wyjazdu edukacyjnego do Warszawy. Tam wspólnie zwiedziliśmy Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Sejm i Senat. Tę część naszego wyjazdu zorganizowała pani Senator Rzeczypospolitej Polskiej, pani Małgorzata Kopiczko, która była również inicjatorką całego projektu, za co serdecznie dziękujemy!

Jak się okazało, wyjazd na wycieczkę był dopiero początkiem całego projektu. W następnych dniach zaplanowaliśmy już mnóstwo innych działań, w realizację których włączyło się także wiele innych chętnych osób.

Jako pierwsza, Pani Dyrektor Jolanta Agata Opaluch przeprowadziła lekcję na temat patriotyzmu, wykorzystała ciekawe innowacyjne techniki. Uczniowie jednomyślnie połączyli swoje siły z nauczycielami i wspólnie pracowali nad zadaniami. To niecodzienne doświadczenie bardzo zintegrowało uczniów i nauczycieli. Takie inne lekcje zawsze się podobają i z całą pewnością zaowocują w przyszłości.

W międzyczasie uczniowie klasy IV Gp wykonywali biuletyn historyczno-polonistyczny. Pracowali pod kierunkiem pani Joanny Gaworskiej oraz pani Katarzyny Mosiej. W biuletynie można znaleźć opisy i zdjęcia odwiedzanych przez nas miejsc podczas wycieczki do Warszawy. Aneksem do tego biuletynu są motywy literackie, które uczniowie wykonali na języku polskim, a które posłużą dogłębnemu zrozumieniu omawianych zagadnień i doskonałemu przygotowaniu się do matury. Biuletyn został wydrukowany. Rozdaliśmy go naszym gościom, a część prezentujemy na wystawie dostępnej całej społeczności szkolnej.

Naszym kolejnym działaniem były zajęcia skierowane do dzieci z zaprzyjaźnionego przedszkola „Jedyneczka”. Na początku spotkania dzieci otrzymały patriotyczne kotyliony, które wcześniej wykonały uczennice. Następnie przedszkolaki wysłuchały wierszy patriotycznych, a potem wspólnie dyskutowaliśmy na temat naszej ojczyzny. Część spotkania przeznaczyliśmy na quiz wiedzy o Polsce, wspólne zabawy i gry, np. memory, labirynt. Na zakończenie dzieci otrzymały dyplomy patrioty. Ta część projektu została zorganizowana przez uczniów klasy II OT pod opieką pani Katarzyny Mosiej oraz pani Patrycji Stasiewicz.

Korzyści z tego przedsięwzięcia były obopólne: dzieci ugruntowały swoją wiedzę o Polsce, świetnie się bawiły, a uczniowie zdobywali kompetencje zawodowe – mieli okazję na chwilę wczuć się w rolę nauczyciela. Przede wszystkim była to fantastyczna integracja pokoleniowa. Dzieciom bardzo się podobało, czego dowodem była ogromna radość, uściski, przytulania i podziękowania.

W ramach projektu klasa IV Gp, pod kierunkiem pani Katarzyny Mosiej, przeprowadziła zajęcia dla młodszych kolegów z klasy III G. Temat lekcji brzmiał: „O wojnie – młodzi – młodym”. Z miejscami, które zwiedzili, czwartoklasiści powiązali lektury z okresu wojny i okupacji. Ta lekcja to było dla nich duże wyzwanie. Niełatwo jest przecież stanąć przed całą obcą klasą, prowadzić zajęcia, omawiać prezentację i dodatkowo odpowiadać na pytania. Myślę, że lekcja wypadła świetnie! To kolejne fantastyczne doświadczenie!

W ramach projektu uczniowie odbyli także ciekawe warsztaty dotyczące patriotyzmu prowadzone przez pana doktora Ryszarda Skawińskiego – emerytowanego dyrektora i nauczyciela naszej szkoły, metodyka, wykładowcę uniwersyteckiego, doktora języka polskiego.

Efektem naszego projektu były wystawy, które zaprezentowaliśmy podczas Święta Patrona Szkoły i nadal można je czytać i oglądać na korytarzu szkolnym. Jedna z nich to zdjęcia uczestników, które ukazują wagę i rolę kolejnych pokoleń w naszym życiu. Na co dzień tego nie dostrzegamy, refleksje przychodzą w momencie, gdy zaczynamy tracić kolejne rodzinne ogniwa, wtedy pojawiają się tęsknoty za tym co było, czego nie powiedzieliśmy, czego nie zrobiliśmy swoim bliskim. Zadaniem uczniów było zaprezentować zdjęcia z żyjącymi pokoleniami dziadków i babć oraz wyrazić swoje słowa wdzięczności za najcenniejsze przekazane wartości. Dziadkowie i babcie także wzięli udział w tym projekcie, oni także pisali – co zawdzięczają swoim wnukom. Taka werbalizacja uczuć wzmacnia międzypokoleniowe więzi. I za to wszystkim serdecznie dziękujemy. To było wspaniałe przeżycie emocjonalne, ale przede wszystkim dostrzeżenie wartości rodziny. Do tej wystawy dołączyliśmy również prace najmłodszych uczestników projektu. Są to plakaty – patriotyzm w oczach dzieci.

W archiwum projektu posiadamy fotorelacje ze wszystkich realizowanych przez nas obszarów. Można obejrzeć je na Facebooku Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego, zamieszczaliśmy je na gorąco, po każdym etapie oraz na stronie www naszej szkoły – w podsumowaniu projektu. Dziękujemy raz jeszcze wszystkim organizatorom i uczestnikom projektu: Razem w pokoleniach: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość.

Katarzyna Mosiej