Wstęp
Okres szkolny to dla młodego człowieka istotny czas, podczas którego kształtuje się jego poczucie tożsamości oraz osobowości. Zmiany zachodzą na drodze zdobywania nowego doświadczenia, uzyskiwania umiejętności i wiedzy. Poza zmianami poznawczymi, intelektualnymi, obserwuje się również szereg zmian natury biologicznej, które pojawiają się wraz z oddziaływaniem hormonów i związanych z tym zmianami emocjonalności człowieka.
Przed dorastającymi uczniami stoją również zadania związane z socjalizacją, czyli nawiązywanie relacji interpersonalnych ze swoim otoczeniem, umiejętności wyznaczania własnych i respektowania granic innych ludzi, zdolności zaspokajania potrzeb akceptacji oraz odkrywania i rozwijania własnych pasji i zainteresowań. Jest to czas, kiedy uczniowie kształtują swój światopogląd, formułują postawy moralne a także określają swój aktualny styl i sposób na życie.
Trudności, z którymi spotyka się młody człowiek w okresie dojrzewania, mogą przyczynić się do pojawiania się zachowań ryzykownych. Z powodu wielości zachodzących w tym samym czasie zmian, młody człowiek może czuć się zagubiony czy osamotniony i dlatego będzie szukać wsparcia i akceptacji innych ludzi.
Tutaj zadaniem rodziców i nauczycieli dzieci jest wspieranie ich podczas tego okresu. Nie należy dopuścić do sytuacji, w której młody człowiek zostaje zmuszony do szukania aprobaty i zrozumienia w grupach zewnętrznych, których pobudki do działania mogą okazać się dalekie od oczekiwanych. Pozytywne, prawidłowo ukierunkowane wsparcie w procesie dojrzewania, ułatwia zdobywanie optymalnych doświadczeń i wiedzy o świecie w kontrolowanych, najkorzystniejszych warunkach.
Opracowany Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest zbiorem działań, które mają za zadanie wspomagać i kształtować prawidłowy rozwój młodzieży w wieku szkolnym. Ich celem jest zapobieganie pojawieniu się i rozwojowi niekorzystnych zjawisk w konkretnej sytuacji i grupie społecznej, jak też promowanie alternatywnych, pozytywnych zjawisk, form spędzania czasu w stosunku do tych, które usiłuje się wyeliminować.
W społeczności szkolnej należy wyróżnić wiele symptomów, które mogą wskazywać na istnienie problemów. Do najpoważniejszych, ale zarazem najłatwiej zauważalnych wskaźników występujących wśród uczniów należą:
- problemy w nauce, brak motywacji do przyswajania nowej wiedzy, niskie potrzeby i aspiracje edukacyjne,
- opuszczanie godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, wagary oraz spóźnienia na zajęcia lekcyjne,
- kłopoty w samodyscyplinie,
- powiększająca się liczba uczniów z deficytami rozwojowymi, trudnościami dydaktycznymi,
- powiększająca się liczba uczniów z problemami rodzinnymi (tj. alkoholizm, zażywanie niedozwolonych substancji, hazard, bezrobocie, bieda) bądź tych, którzy funkcjonują
w rodzinach zaburzonych (tj. rodziny niepełne, rodziny rozbite, rodziny wielodzietne, eurosieroctwo, sieroctwo, trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, przemoc w rodzinie) - problemy zdrowotne uczniów
Zadaniem szkoły jest prowadzenie ciągłej ewaluacji wskazanych zjawisk poprzez gromadzenie i przetrzymywanie dokumentacji badawczej, wywiadów wychowawczych oraz informacji na temat warunków społecznych i materialnych danej rodziny.
Poza już wskazanymi czynnikami indywidualnymi i społecznymi na jakość życia oraz sukces edukacyjny szkoły mają wpływ poszczególne czynniki ryzyka tj.:
- kryzys autorytetów,
- dostępność środków psychoaktywnych,
- moda na spożywanie substancji zabronionych – narkotyki, dopalacze, leki, alkohol, nikotyna, itp.,
- brak wiedzy na temat szkodliwości zażywania substancji zakazanych oraz skutków ich przyjmowania,
- brak właściwych wzorców rodzinnych,
- naciski środowiska rówieśniczego na zachowania społecznie nieakceptowane,
- konflikty rówieśnicze
- brak wsparcia, zainteresowania w rodzinie lub istnienie niewłaściwych wzorców rodzinnych,
- niekontrolowane przyswajanie wzorców czerpanych z mediów tj. telewizja, Internet,
- stres i niepowodzenia edukacyjne,
- brak zdolności do kompensowania stresu,
- brak nawyku aktywnego odpoczynku,
- nieprzestrzeganie norm dotyczących higieny pracy i higieny osobistej, itp.
Cele Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Cel główny:
Wyrównywanie szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego wychowanka w wymiarze intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym, społecznym i duchowym.
Cele szczegółowe:
- Stworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów
- Stworzenie warunków do optymalnego rozwoju uczniów z trudnościami w nauce
- Rozwijanie kompetencji informatycznych- ochrona przed wpływem świata wirtualnego i mediów
- Kształtowanie postaw dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej, życia bez używek i substancji odurzających
- Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich
- Wykształcenie postaw patriotycznych i budowanie szacunku dla kultury
- Zintegrowanie zespołów klasowych i całej społeczności szkolnej
- Stworzenie warunków do rozwoju samorządności szkolnej
- Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia
- Wykształcenie postaw obywatelskich, patriotycznych, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej
- Wyposażenie uczniów i rodziców w informacje o mechanizmach i następstwach sięgania po używki w młodym wieku
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych
- Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole
- Wykształcanie postaw wrażliwości na innego człowieka
- Wypracowanie hierarchii wartości i poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z Internetu
Program Wychowawczo-Profilaktyczny obejmuje:
- działalność wychowawczą
- działalność profilaktyczną
Działalność wychowawcza – ma na celu kształtowanie osobowości młodego człowieka, jego postaw, zachowań oraz cech niezbędnych w życiu społecznym. Naszym celem jest przygotowanie ucznia do samodzielnego, poprawnego nawiązywania stosunków międzyludzkich, kształtowania długoterminowych relacji z innymi ludźmi, zachowania etycznego, moralnego i akceptowanego przez społeczność, w której żyje. Ważna jest świadomość oraz istnienie głębokich, skłaniających do refleksji wartości młodego człowieka.
Działalność wychowawcza polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności, pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność profilaktyczna – celem profilaktyki jest podjęcie szybkich i skutecznych działań niwelujących czynniki ryzyka. Działania profilaktyczne pozwalają stworzyć odpowiedni wzór zachowań społecznych, które przyczyniają się do obniżenia prawdopodobieństwa pojawienia się danego zjawiska. Naszym zadaniem jest dostarczanie silnych pozytywnych wzorców i przeżyć, wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie posiadanych przez nich zdolności oraz wspieranie ambitnych postaw.
Działania szkoły obejmują trzy poziomy profilaktyki:
- profilaktyka uniwersalna – pierwszy poziom – skierowana do wszystkich uczniów i nauczycieli. Jej celem jest budowanie zdrowych i trwałych relacji w obrębie szkolnej społeczności, m.in. poprzez szkolenie nauczycieli i innych pracowników w zakresie pedagogiczno-wychowawczym, ustalenie określonych zasad postępowania, niezgodę na przemoc, dbanie o dobre relacje, wzmacnianie odporności uczniów (np. poprzez warsztaty radzenia sobie ze stresem) i podnoszenie ich samooceny czy wyraźne wskazanie osoby, do której można udać się po pomoc;
- profilaktyka selektywna – drugi poziom – działania skupione są na osobach z grupy zwiększonego ryzyka (np. uczniach z problemami zdrowotnymi, ekonomicznymi, rodzinnymi, z trudnościami w nauce). Zadaniem szkoły i pracowników jest określenie potrzeb i trudności uczniów z grupy ryzyka oraz wsparciu ich w przezwyciężeniu trudności, m.in. poprzez działania włączające ich do grupy rówieśniczej czy pomagające w nauce. Ważnym czynnikiem jest włączenie rodziców / opiekunów uczniów do pracy oraz wspólne rozwiązywanie napotykanych trudności;
Misja i wizja szkoły
- Misja szkoły:
Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych uczniów i zadowolenie rodziców, a wskaźnikiem tego jest ich satysfakcja i prestiż naszej szkoły w środowisku. Priorytetem w naszej szkole jest wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji, zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju każdego ucznia. - Wizja szkoły:
Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.
Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego.
Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.
Model absolwenta
Absolwent Zespołu Szkół nr 1 w Ełku jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie oraz:
- jest przygotowany do podjęcia nauki na wyższym szczeblu edukacji;
- czerpie radość z nauki;
- przestrzega ogólnie przyjętych wartości moralnych;
- potrafi samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje;
- potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie;
- zgodnie współpracuje z innymi;
- jest ciekawy świata i wrażliwy na drugiego człowieka;
- jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka;
- rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju;
- dba o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz o bezpieczeństwo własne i innych;
- potrafi wykorzystać wiedzę w sytuacjach życiowych.
PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483);
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1457);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół(Dz. U. z 2012 r. poz. 977).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla technikum (Dz. U. z 2018 r. poz. 467).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. 2017 poz. 1580);
- Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526).
- Statut Szkoły
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 z późniejszymi zmianami.
Stan prawny z dnia 1.09.2021 r.
SFERA SPOŁECZNA
OBSZAR: BUDOWANIE POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE I POZA SZKOŁĄ
Cel:
- Poprawa stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły, w jej obrębie i poza nią.
- Prowadzenie analizy i działań profilaktycznych w stosunku do zachowań społecznie nieakceptowanych.
- Profilaktyka zachowań ryzykownych.
- Intensyfikacja wspólnych (przy współpracy rodziców i nauczycieli) działań wychowawczych.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznych zachowań i radzenie sobie w sytuacjach skomplikowanych i trudnych.
- Tworzenie tradycji i więzi ze szkołą.
- Budowanie schematów reagowania w sytuacjach kryzysowych.
- Uświadomienie rodzicom i nauczycielom istoty problemu alienowania uczniów.
- Przedstawienie bądź przypomnienie panujących w szkole zasad i norm postępowania.
- Budowanie szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły.
Zadanie |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin oraz częstotliwość |
Organizacja systemu działań szkoły ograniczających zjawiska niepożądane. |
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
1.Zapoznanie z obowiązującymi regulaminami, prawami i obowiązkami. 2. Sporządzenie kontraktu klasowego i jego ewaluacja. 3. Przypomnienie procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa. 4. Diagnozowanie sytuacji zagrożenia. |
wychowawcy pedagog |
wrzesień |
Wspomaganie ucznia w identyfikacji problemu wagarowania i ukazywanie skutków wagarowania. |
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
1. Zapoznanie uczniów z zasadami rozliczania i usprawiedliwiania nieobecności. 2. Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach lekcyjnych. 3. Sporządzanie kontraktów z pedagogiem. 4. Indywidualne rozmowy z uczniami wagarującymi i ich rodzicami 5. Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów. 6. Zapoznanie uczniów z procedurą postępowania w przypadku niespełnienia obowiązku nauki. |
wychowawcy wszyscy nauczyciele, pedagog |
cały rok |
Pedagogizacja rodziców z zakresu problematyki wychowawczej. |
1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego. |
1. Edukacja rodziców –prelekcje na tematy:
|
przedstawiciel KPP |
maj |
Uświadomienie korzyści wynikających z prawa w codziennym życiu. |
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. |
1. Pogadanki o podstawach prawa na zajęciach z wychowawcą prowadzone przez prawnika lub z wykorzystaniem ministerialnego poradnika internetowego „ Przychodzi uczeń do prawnika…”: korzyści wynikające ze znajomości prawa w życiu codziennym, gdzie można otrzymać pomoc prawną, prawa ucznia, prawa konsumenta, zawieranie umów, najważniejsze akty prawne, postępowania administracyjne, cywilne, karne |
wychowawcy, radca prawny |
grudzień |
Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska. |
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
1. Lekcje wychowawcze na temat kultury, szacunku dla innych. 2. Pogadanki na temat panujących w szkole zasad i norm postępowania. 3. Pogadanki na temat budowania szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły 4. Spotkanie z przedstawicielem Policji- edukacja prawna -,,Prawne uwarunkowania demoralizacji i przestępczości nieletnich’’ |
wychowawcy przedstawiciel KPP |
styczeń cały rok |
Budowanie schematów reagowania w sytuacjach kryzysowych. |
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. |
1. Przeprowadzenie lekcji nt. procedur postępowania w przypadku zachowań ryzykownych, przemocowych, agresywnych oraz innego rodzaju sytuacjach kryzysowych 2. Pogadanki na temat przemocy na godzinie z wychowawcą. Kształtowanie postawy zrozumienia i życzliwości wobec innych i odpowiedzialności za siebie i innych. 4. Przygotowanie spisu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc w przypadku, kiedy jest się ofiarą lub świadkiem przemocy i wyeksponowanie informacji w gablocie szkolnej. |
||
Zapewnienie wsparcia psychologiczno- pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. |
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. |
1. Przeprowadzenie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy. 2. Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej, kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z orzeczeniami i opiniami– indywidualne konsultacje i porady dla wychowawców i nauczycieli. 3. Udzielanie bieżącego wsparcia w sytuacjach kryzysowych. 4. Wskazanie rodzicom instytucji pomocowych. 5. Udział w programie społecznym „WspieraMy relacje” fundacji Chrońmy dzieci (zapoznanie nauczycieli i rodziców z materiałem szkoleniowym ukierunkowanym na wspieranie dziecka przeżywającego trudności po doświadczeniach związanych z pandemią). 6. Objęcie wsparciem osób nieśmiałych i wycofanych. 7. Zwracanie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego obawą przed porażką w grupie rówieśniczej. 8. Przeprowadzenie przez wychowawców zajęć w temacie: „Depresja. Rozumiesz- pomagasz. „ 9. Lekcje wychowawcze w temacie: „Samookaleczenia i zachowania samobójcze. Młodzieżowa moda czy wołanie o pomoc?” a jeżeli w klasie jest zauważony problem przez wychowawcę- pedagogizacja rodziców na wywiadówce |
Pedagog wszyscy nauczyciele wychowawcy |
Cały rok |
Poprawa poziomu bezpieczeństwa na terenie szkoły. |
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
1. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji. Ćwiczenie właściwych zachowań podczas alarmu przeciwpożarowego. 2. Aktywne pełnienie dyżurów przez nauczycieli we wszystkich rejonach szkoły. 3. Lekcje wychowawcze na temat bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza szkołą, przeciwdziałania przemocy i agresji oraz sposobów obrony przed stalkingiem? |
nauczyciel edb, wszyscy nauczyciele, dyrektor, wicedyrektor, nauczyciele wychowawcy |
wrzesień cały rok cały rok |
OBSZAR: BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI OCHRONY PRZED CYBERPRZEMOCĄ
Cele: OBSZAR: CYBERPRZEMOC
Cele:
- Ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie zachowań agresywnych i przemocowych, realizowanych przy użyciu nowej technologii komunikacyjnej na terenie szkoły lub poza nią.
- Uświadomienie młodym ludziom, ich opiekunom oraz nauczycielom czym jest przemoc elektroniczna i jak należy się przed nią chronić.
- Wskazanie młodzieży źródeł pomocy i wsparcia oraz konsekwencji, jakie ponosi osoba dopuszczająca się przemocy elektronicznej.
- Kształtowanie umiejętności reagowania w przypadku doświadczania przemocy od innych osób oraz w sytuacji bycia świadkiem stosowania przemocy wobec innego człowieka.
- Kształtowanie postawy absolutnej niezgody na widoczne przejawy agresji w najbliższym otoczeniu i odważnego reagowania na nie.
Priorytet MEN |
Zadanie |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin oraz częstotliwość |
Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. |
Uświadomienie uczniom konsekwencji stosowania cyberprzemocy (cyberbullingu), dla sprawcy i dla ofiary, podkreślanie roli koleżeństwa i współpracy w zespole klasowym |
Krótki wykład uświadamiający zarówno konsekwencje stosowania cyberprzemocy (cyberbullingu) wobec innych, jak i bycia bierną ofiarą tego typu agresji |
wychowawcy |
wrzesień, jedna z pierwszych lekcji z wychowawcą (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
Priorytet 4 |
Wskazanie na konieczność przestrzegania tzw. higieny cyfrowej przy korzystaniu z urządzeń elektronicznych typu smartfon |
Krótki wykład zachęcający do stosowania higieny cyfrowej (Digital Wellbeing) opartej o dane ze statystyk użycia urządzenia elektronicznego, zapobiegającej nadmiernemu uzależnieniu korzystającego. Wskazanie na konieczność przestrzegania określonych zasad korzystania ze smartfonu w szkole |
wychowawcy |
wrzesień, jedna z pierwszych lekcji z wychowawcą (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
Priorytet 4 |
Zaznajomienie uczniów z zagrożeniami wynikającymi z użytkowania komunikatorów internetowych |
Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca:
|
wychowawcy |
październik (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
Priorytet 4 |
Przeprowadzenie zajęć dotyczących sposobów obrony przed niebezpiecznymi treściami z Internetu |
Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca:
|
wychowawcy |
listopad, (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
Priorytet 4 |
Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z lekkomyślnego użytkowania Internetu |
Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca:
|
wychowawcy |
grudzień, (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
Priorytet 4 |
Zwiększanie wiedzy rodziców i opiekunów na temat cyberprzemocy (cyberbullingu), prewencji oraz reagowania w przypadku pojawienia się zagrożenia oraz skutków dla psychiki młodego człowieka |
Spotkanie psychologa z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z rodzicami podczas wywiadówki ogólnoszkolnej |
pedagog szkolny |
grudzień (przy okazji wywiadówki informującej o zagrożeniach ocenami ndst na 1 półrocze) |
Priorytet 4 |
Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z lekkomyślnego użytkowania Internetu |
Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca:
|
wychowawcy |
styczeń, (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
Priorytet 4 |
Zapoznanie uczniów z rodzajami przestępczości internetowej i sposobami ochrony przed nią |
Spotkanie przedstawiciela policji z uczniami klas pierwszych w auli szkolnej |
pedagog szkolny |
luty (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
Priorytet 4 |
Przeprowadzenie zajęć dotyczących sposobów obrony przed stalkingiem |
Pogadanka na lekcji z wychowawcą |
wychowawcy |
marzec, (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
SFERA FIZYCZNA
OBSZAR: ZDROWIE I WOLNOŚĆ OD UZALEŻNIEŃ
Cele:
- Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychoaktywnych i środków zastępczych przez uczniów.
- Zapobieganie łamaniu przyjętych dla danego wieku zwyczajowych norm i wymagań.
- Uświadomienie znaczenia aktywności fizycznej i dbałości o zdrowie dla prawidłowego funkcjonowania.
- Poszerzanie wiedzy na temat prawidłowego odżywiania się.
- Kształtowanie właściwych postaw związanych z prowadzeniem zdrowego stylu życia.
Priorytety MEN |
Zadanie |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin oraz częstotliwość |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
Propagowanie aktywnego wypoczynku. |
1. Pogadanki na temat organizacji czasu wolnego oraz zalet aktywnego wypoczynku 2. Promocja zdrowia i zdrowego stylu życia - warsztaty dla uczniów. 3. Lekcje wf: Korzyści z uprawiania sportu na świeżym powietrzu. 4. Lekcje wf: Jak zadbać o odpowiednią dawkę ruchu podczas pandemii |
wychowawcy I-V nauczyciele wf |
cały rok |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
|
Kształtowanie właściwych przekonań normatywnych dotyczących picia alkoholu. |
1. Realizacja programu „Debata'' podczas godzin wychowawczych. Omówienie zagadnień dotyczących:
|
wychowawcy pedagog |
listopad-grudzień |
Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
Pedagogizacja rodziców |
1. Warsztaty dla rodziców z profilaktyki uzależnień:
|
pedagog |
luty |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
|
Uświadomienie zagrożeń
|
1. ”Asertywność. Odmawiam - nie ranię” zajęcia z pedagogiem. 2. Zorganizowanie warsztatów dla uczniów z zakresu uzależnień.. Nie pozwól odlecieć swojemu szczęściu” |
Pedagog wychowawcy |
listopad- marzec cały rok |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
|
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat konsekwencji palenia papierosów. |
1. Zorganizowanie akcji:
2. Przekazanie danych o szkodliwości palenia na godz. wychowawczych. 3. Lekcja wychowawcza dotycząca kształtowania postaw odpowiedzialności za własne zdrowie. 4. Ćwiczenie odmowy palenia papierosów podczas zajęć z wychowawcą. 5. Lekcja wychowawcza- „E – papierosy – szkodliwy nałóg czy zdrowa alternatywa dla palenia ? |
nauczyciel biologii |
listopad maj |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
Dostarczenie uczniom wiedzy |
1. Warsztaty w zakresie m.in. przeciwdziałania ryzykownym zachowaniom związanym z używaniem substancji psychoaktywnych. 2. Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów, ich rodziców na tablicy ogłoszeń. 3. Rozszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych w celu podniesienia samooceny uczniów. 4. Spotkanie z psychologiem. Gdy młode życie staje się koszmarem czyli depresja wśród nastolatków zwiększenie wiedzy uczniów na temat depresji. |
Komenda Powiatowa Policji pedagog i wychowawcy klas wszyscy nauczyciele |
Kwiecień cały rok |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
|
Pedagogizacja nauczycieli |
1. Przeprowadzenie wśród nauczycieli i wychowawców szkolenia zwiększającego ich wiedzę na temat zagrożeń środkami psychoaktywnymi. 2. Zapoznanie nauczycieli z dostępnymi narzędziami profilaktycznymi. |
pedagog |
październik |
. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
|
Profilaktyka onkologiczna. |
1. Akademia czerniaka – "Znamię – znam je’" 2. Spotkanie z pielęgniarką – nauka samobadania piersi - program ,,Różowa wstążeczka.’’ 3. Wizualizacja treści dotyczących chorób nowotworowych na tablicy informacyjnej. 4. Objęcie programem klasy I Wybierz Życie. Pierwszy krok. |
nauczyciel biologii i pielęgniarka szkolna, wychowawcy |
październik- luty |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
Zdrowie fizyczne i psychiczne zależne od odżywiania. |
1. Spotkanie z dietetykiem nt. zaburzeń odżywiania – Zasady prawidłowego żywienia – jak pomóc osobom z bulimią i anoreksją? 2.Nawyki żywieniowe a otyłość |
wychowawcy psycholog PPP |
maj |
SFERA PSYCHICZNA
OBSZAR: BUDOWANIE PEWNOŚCI SIEBIE I KSZTAŁTOWANIE ZARADNOŚCI ŻYCIOWEJ.
Cel:
- Budowanie świadomości samego siebie i realnych aspiracji życiowych.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Budowanie pewności siebie i odkrywanie własnej osobowości.
- Budowanie zaradności życiowej.
- Tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i szkole.
- Poznawanie swoich predyspozycji oraz ich rozwijanie.
Zadanie |
Priorytety MEN |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin oraz częstotliwość |
Integracja klasy. Kształtowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami. |
Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
|
1. Zajęcia integracyjne w kl I. 2. Sporządzenie kontraktu klasowego. 3. Wzmacnianie więzi w społeczności klasowej i szkolnej poprzez organizowanie:
4. Spotkania uczniów z wychowawcą i rodzicami. 5. Pogadanki na godzinach z wychowawcą nt utrzymania prawidłowych relacji w grupie. |
pedagog wychowawcy I-IV n-le wf wychowawcy wychowawcy |
wrzesień cały rok cały rok w zależności od potrzeb |
Odkrywanie siebie i nabywanie umiejętności porozumiewania się z innymi. |
Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
|
1.Spotkania pedagoga z uczniami:
2. Prowadzenie zajęć z uczniami na temat skutecznych metod i technik uczenia się. |
wychowawcy kl.I-III wychowawcy wszyscy nauczyciele |
cały rok |
Kształtowanie poczucia własnej wartości ucznia. |
Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
|
1. Propagowanie i promowanie osiągnięć uczniów (naukowych, sportowych, artystycznych) na stronie internetowej szkoły, w kronice szkoły, na Facebooku, w mediach lokalnych. 2. Budowanie poczucia własnej wartości – godziny wychowawcze. |
wychowawca/pedagog |
cały rok |
Budowanie postaw asertywnych |
Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
|
1. Zajęcia warsztatowe z asertywności podczas godzin z wychowawcą 2. Lekcje wychowawcze dotyczące kształtowania umiejętności wyrażania własnego zdania w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych.
|
pedagog wychowawcy klas II-III |
Cały rok |
Kształtowanie właściwej postawy |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
|
1. Zasady savoir vivre – warsztaty. 2. Podejmowanie tematyki dotyczącej zasad zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach oraz stosownego ubioru. |
wychowawcy kl. I-II wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
Budowanie zaradności życiowej. |
Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
|
1. Zajęcia z doradztwa zawodowego – planowanie kariery zawodowej. 2. Nauka opanowania stresu bądź wykorzystania sytuacji stresowych na swoją korzyść. 3. Umiejętne rozwiązywanie konfliktów i reagowanie w sytuacjach trudnych.
|
wychowawcy wychowawcy, pedagog, doradca zawodowy wychowawcy, pedagog, doradca zawodowy |
Cały rok |
Budowanie świadomości finansowej. |
Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
|
1. Pogadanka (wskazana z udziałem eksperta finansowego) , która podniesie poziom wiedzy na temat produktów finansowych, znajomości funkcjonowania pieniądza, zakładania kont bankowych, zaciągania kredytów, kart kredytowych i sposobu ich wykorzystania. 2. Umiejętne zarządzanie pieniądzem, przemyślany sposób wydawania oszczędności. 3. Instrumenty oszczędzania na rynku finansowym. 4. Zadłużenie z głową- jak nie wpaść w spiralę zadłużenia. |
Wychowawcy |
Cały rok |
Nauka samodzielnego podejmowania aktywności/ inicjatywy. |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
|
1. Współpraca samorządów klasowych z Samorządem Uczniowskim. 2. Udział i organizowanie szkolnych akcji i przedsięwzięć. |
Wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego |
Cały rok |
Poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej pandemią COVID-19) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą |
Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. |
1. Wpływ pandemii na nasze życie. 2. Czy dostrzegamy różnice świata przed pandemią i teraz. 3. Gdzie uzyskamy pomoc? |
Wychowawcy |
Cały rok |
2. OBSZAR: BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI I PRZYNALEŻNOŚCI NARODOWEJ
Cele:
- Kształtowanie świadomości obywatelskiej.
- Kształtowanie patriotyzmu lokalnego.
- Pielęgnowanie tradycji narodowych.
- Kształtowanie samorządności.
- Dbałość o używanie poprawnej polszczyzny.
- Rozwijanie postaw prospołecznych oraz dbanie o wspólne dobro.
- Wskazywanie szacunku do symboli narodowych i lokalnych.
- Wskazywanie właściwej postawy podczas obchodów świąt państwowych i szkolnych.
- Poszerzanie wiedzy o historii miasta, regionu, jego kulturze i sztuce.
- Zachęcanie do aktywnego udziału w życiu rodzinnym, społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej.
Zadanie |
Priorytety MEN |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin oraz częstotliwość |
Uświadomienie istoty przynależności do narodu. Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. |
Działanie na rzecz szerszego udostępniania kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych) Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności i zaangażowania społecznego. |
1. Pogadanki na zajęciach z wychowawcą na temat:
2. Współpraca z Muzeum Historycznym w Ełku. Wyjście do Muzeum Historycznego. 3. Realizacja projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej 4. Akcja: “Pamiętamy”- sprzątanie grobów żołnierzy. 4. Pogadanki na temat obowiązków względem Ojczyzny w ramach realizacji przedmiotu wos oraz historia i społeczeństwo. 5. Pogadanki na zajęciach z wychowawcą dotyczące sylwetek wielkich Polaków (artystów, uczonych, polityków, żołnierzy). 6. Przygotowanie gazetki klasowej o wybranym wielkim Polaku. 7. Wycieczki do muzeów, galerii, teatru i kina . 8. Lekcje muzealne |
wychowawcy, nauczyciele historii i społeczeństwa nauczyciele historii - Joanna Gaworska, Anna Nawacka, wychowawcy A. Łukaszewicz K. Mosiej Opiekun SU –Beata Czaplicka, wychowawcy wychowawcy, nauczyciele historii wychowawcy wychowawcy wychowawcy wychowawcy |
zgodnie z planami wychowaw-czymi klas rok szkolny I semestr październik/ listopad październik/ listopad cały rok listopad zgodnie z planami wychowaw-czymi klas zgodnie z planami wychowaw-czymi klas |
Budowanie więzi narodowo-kulturowej.
|
Działanie na rzecz szerszego udostępniania kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych) Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności i zaangażowania społecznego. |
1.Organizowanie w szkole uroczystości:
|
Chętni nauczyciele |
cały rok, zgodnie z planem pracy szkoły |
2. Wykonanie gazetek okolicznościowych, upamiętniających ważne wydarzenia. |
W.Rowińska M.Czaplicka |
cały rok |
||
3. Przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w konkursach lokalnych, wojewódzkich i krajowych związanych z poprawną polszczyzną oraz historią naszego kraju, konkursach krasomówczych i recytatorskich; |
nauczyciele j. polskiego i historii, nauczyciel bibliotekarz, wychowawcy |
zgodnie z planem pracy szkoły oraz bieżącą ofertą innych szkół i instytucji |
||
4. Zapoznanie uczniów z literaturą narodową odpowiednią dla ich stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego. |
nauczyciele poloniści, bibliotekarze oraz wychowawcy |
cały rok |
||
5. Kształtowanie postawy otwartości wobec innych kultur poprzez przygotowanie prezentacji na temat kultury wybranego narodu. |
wychowawcy |
cały rok |
||
6. Udział przedstawicieli szkoły w lokalnych uroczystościach oraz wystawienie pocztu sztandarowego z okazji rocznic narodowych i uroczystości szkolnych. |
opiekun pocztu sztandarowego |
zgodnie z kalendarzem imprez |
||
Promowanie działań w społeczności lokalnej. |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności i zaangażowania społecznego. |
1. Promowanie przez nauczycieli aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i społeczności lokalnej. |
wychowawcy |
cały rok |
|
Działanie na rzecz szerszego udostępniania kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych) Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności i zaangażowania społecznego. |
2. Pogadanka na zajęciach z wychowawcą o dorobku kulturowym regionu i jego wpływach na kraj. Przedstawienie sławnej osoby, powiązanej z lokalną miejscowością czy wydarzeń, które odgrywały się na naszym terenie. |
wychowawcy |
zgodnie z planem pracy wychowawczej |
4. Odwiedzanie lokalnych miejsc pamięci narodowej. |
wychowawcy |
cały rok |
||
5. Zapoznanie z sylwetką patrona szkoły – J. Śniadeckiego i patrona stadionu lekkoatletycznego – K. Skolimowskiej |
wychowawcy kl.1 |
listopad, czerwiec |
||
6. Organizowanie promocji szkoły, udział uczniów w Dniu Otwartej Szkoły oraz promocja szkoły w środowisku lokalnym. |
nauczyciele, uczniowie |
marzec- maj |
||
7. Spotkanie z rzecznikiem praw konsumenta, przedstawicielem policji, straży miejskiej, wojskowej komendy uzupełnień. |
nauczyciele edb, przedsiębiorczości |
zgodnie z planem pracy szkoły |
||
Samorządność uczniów. |
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności i zaangażowania społecznego. |
1. Zorganizowanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego. Prowadzenie kampanii wyborczej. |
opiekun SU |
wrzesień |
2. Zachęcanie uczniów do angażowania się w prace Samorządu Uczniowskiego i inne formy aktywności na terenie szkoły. |
Wychowawcy, opiekun SU |
cały rok |
||
3. Zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami. |
wychowawcy |
październik |
||
4. Prowadzenie przez uczniów strony internetowej na portalu Facebook |
opiekun SU, uczniowie |
cały rok |
||
Angażowanie rodziców/opiekunów uczniów w życie szkoły. |
Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny. |
1. Zachęcanie rodziców /opiekunów uczniów do uczestniczenia w uroczystościach szkolnych i wyjściach kulturalnych. |
wychowawcy |
cały rok |
|
2. Organizowanie na wywiadówkach szkolnych pogadanek z rodzicami na temat prawidłowych relacji i postaw krzewionych w rodzinie ucznia oraz budowaniu świadomości narodowej uczniów. |
wychowawcy |
zgodnie z terminarzem wywiadówek szkolnych |
|
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postaw tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii. |
Działanie na rzecz szerszego udostępniania kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych) |
1. Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce 2. Konkursy językowe 3. Wirtualne zwiedzanie zabytków Europy |
Wychowawcy nauczyciele języków obcych wychowawcy |
zgodnie z planami wychowaw-czymi klas zgodnie z planem pracy szkoły zgodnie z planami wychowaw-czymi klas |
SFERA AKSJOLOGICZNA
OBSZAR: WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Cele:
- Wychowanie młodzieży w duchu systemu wartości pielęgnowanego przez wiele pokoleń Polaków.
- Przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- Kształtowanie gotowości do świadomego i odpowiedzialnego wybierania wartości i odpowiadania za nie.
- Kształtowanie umiejętności kierowania się etyką w podejmowaniu decyzji i w relacjach z innymi. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro.
- Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi oraz umiejętności niesienia im pomocy.
- Budowanie klimatu bezpiecznej i przyjaznej szkoły przy współudziale uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów).
- Rozumienie roli rodziny w życiu osobistym człowieka, poczucie odpowiedzialności za siebie i innych. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.
- Rozwijanie postaw dojrzałych, odpowiedzialnych i aktywnych ludzi zachowujących jedną i tę samą moralność w życiu indywidualnym i publicznym.
- Ugruntowanie wiedzy na temat ochrony klimatu oraz podniesienie świadomości, jak bardzo konsumpcyjny tryb życia wpływa na zmiany klimatyczne. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Zadanie |
Priorytety MEiN |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialny |
Termin oraz częstotliwość |
Diagnoza preferowanych przez uczniów wartości. |
1. Badanie ankietowe diagnozujące posiadane wartości. |
pedagog szkolny, zespół ds. Programu Wychowawczo-Profilaktycznego |
wrzesień, czerwiec |
|
2. Sporządzenie analizy uzyskanych wyników. |
j.w |
|||
3. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego. |
j.w |
|||
Szkolenie kadry pedagogicznej z zakresu wartości oraz metod ich pielęgnowania w młodym człowieku. |
Wychowanie do wrażliwości naprawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
1. Zapoznanie się z literaturą dotyczącą nauczania wartości (np. „Z dzieckiem w świat wartości” Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej). |
dyrektor szkoły, koordynator WDN |
zgodnie z kalendarzem WDN |
2. Udział w szkoleniach proponowanych przez PCPP-P w Ełku, MODN i innych z zakresu kształtowania i pielęgnowania wartości. |
j.w |
j.w. |
||
Zwiększenie świadomości w temacie wychowania do wartości przez rodzinę. Uświadomienie rodzicom ich kluczowego znaczenia w edukacji.
|
Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny |
1. Działania edukacyjne dla rodziców zwiększające ich kompetencje wychowawcze (np. warsztaty organizowane przez PCPP-P w Ełku w ramach Klubu Rodzica, pedagogizacja rodziców podczas wywiadówek szkolnych) |
pedagog szkolny, wychowawcy |
zgodnie z kalendarzem szkoleń PCPP-P, planem pracy pedagoga szkolnego, terminarzem wywiadówek |
2. Spotkania z wychowawcami i pedagogiem szkolnym. |
j.w |
j.w |
||
3. Upowszechnianie materiałów informacyjnych i pozycji książkowych. |
j.w |
j.w |
||
4. Udział w projekcie „Edukacja dla rodziny –wzmocnienie roli szkół w rzeczywistym przygotowaniu młodzieży do życia w rodzinach” |
j.w |
wrzesień-czerwiec |
||
5. trzymywanie stałego kontaktu z rodzicami uczniów podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych i telefonicznych oraz przez e-dziennik Librus. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
||
Wzbogacenie uczniowskiej wiedzy na temat wartości oraz określenie ich znaczenia w życiu codziennym. |
Wychowanie do wrażliwości naprawdę i dobro. |
1. Przeprowadzenie godzin wychowawczych na temat:
|
wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog |
zgodnie z planami wychowawczymi klas |
2. Zajęcia z psychologiem lub pedagogiem szkolnym (ćwiczenie w uczniach umiejętności refleksyjnego podejścia do własnych zachowań, wyborów i postaw). |
pedagog szkolny, wychowawcy |
zgodnie z planami wychowawczymi klas |
||
3. Wyjścia do kina, na przedstawienia teatralne, koncerty, wystawy, spotkania z pisarzami. |
nauczyciele bibliotekarze, wychowawcy |
cały rok |
||
4.Realizacja projektów:
|
nauczyciele bibliotekarze |
październik, czerwiec |
||
Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych. |
Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny |
1. Podejmowanie tematyki rodziny na godzinie wychowawczej, religii oraz przedmiotach humanistycznych. |
wychowawcy, nauczyciele religii i języka polskiego |
Zgodnie z planami wychowawczymi klas i planami wynikowymi |
3. Prelekcje na temat profilaktyki zachorowań na AIDS i inne choroby przenoszone drogą płciową. |
pielęgniarka szkolna nauczyciel biologii |
grudzień |
||
4. Szkolny Konkurs Wiedzy o AIDS. |
pielęgniarka szkolna nauczyciel biologii |
grudzień |
||
5. Lekcje dotyczące konsekwencji wczesnego współżycia i metod regulacji poczęć w ramach gzw i lekcji biologii. |
wychowawcy, nauczyciel biologii, pielęgniarka |
zgodnie z planem wynikowym z biologii oraz planami wychowawczymi |
||
Pielęgnowanie wartości chrześcijańskich i religijnych tradycji. |
|
1.Realizacja wychowania katolickiego w szkole przez:
2. Udział w olimpiadach o tematyce religijnej. |
nauczyciele religii |
cały rok szkolny |
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny. Stymulowanie młodzieży do poszukiwania własnej drogi rozwoju. |
Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności- rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej. |
1. Prelekcje dotyczące zależności między stylem życia i prawidłowym funkcjonowaniem organizmu a zdolnością uczenia się. |
pielęgniarka szkolna, pedagog szkolny |
cały rok szkolny w zależności od potrzeb |
2. Podejmowanie tematyki profilaktyki zdrowotnej na lekcjach biologii. |
nauczyciel biologii |
zgodnie z planami wynikowymi |
||
3. Lekcje wychowawcze na temat technik skutecznego uczenia się (np. e-lekcja pt. „Pamięć doskonała- mnemotechniki”). |
wychowawcy |
zgodnie z planami pracy wychowawczej |
||
4. Przeprowadzenie diagnozy pod kątem indywidualnych stylów uczenia się. |
doradca zawodowy |
wrzesień-październik |
||
5. Spotkania z doradcą zawodowym dotyczące rozwijania własnego potencjału. |
doradca zawodowy |
zgodnie z planami wychowawczymi klas |
||
6. Dostosowanie metod i form pracy do indywidualnych potrzeb ucznia słabego oraz zdolnego. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
||
7. Organizowanie zajęć wyrównawczych i rozwijających zainteresowania. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
||
8. Motywowanie do udziału w konkursach i olimpiadach |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
||
Kształtowanie aktywnej, altruistycznej postawy i otwartości na potrzeby innych (wolontariat). |
Wychowanie do wrażliwości naprawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie |
1. Organizowanie zajęć dotyczących udzielania pierwszej pomocy. |
j.w |
j.w. |
2. Godziny z wychowawcą na temat empatii i altruizmu. |
wychowawcy |
zgodnie z planami wychowawczymi klas |
||
3. Działania Szkolnego Koła Caritas i Samorządu Uczniowskiego. Udział w akcjach:
|
opiekun Szkolnego Koła Caritas opiekun Samorządu Szkolnego nauczyciel przedmiotów zawodowych architektury krajobrazu |
zgodnie z planem pracy SKC oraz SU |
||
Edukacja ekologiczna mająca na celu kształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec środowiska naturalnego. |
Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. |
1. Lekcje wychowawcze na temat dbałości o klimat i środowisko naturalne, segregowania śmieci, oszczędzania wody, zmniejszenia konsumpcji, alternatywnych źródeł energii, gatunków zagrożonych wyginięciem itp. |
wychowawcy |
zgodnie z planami wychowawczymi klas |
2. Gazetki tematyczne związane z ochroną klimatu. |
wychowawcy |
cały rok |
||
3. Zbiorka surowców wtórnych: baterii, makulatury, nakrętek |
wychowawcy, opiekun SU, nauczyciel biologii |
cały rok |
||
4. Udział w akcjach: „Sprzątanie Świata” oraz „Wiosenne sprzątanie Warmii i Mazur” |
nauczyciel biologii, geografii wychowawcy |
wrzesień, kwiecień |
||
5. Udział w ogólnopolskich i miejskich akcjach związanych z ekologią i ochroną środowiska. |
nauczyciel biologii, geografii, wychowawcy |
cały rok |
||
6. Obchody Dnia Ziemi |
nauczyciel biologii, geografii wychowawcy |
kwiecień |
||
7. Obchody Tygodnia Edukacji Globalnej |
Katarzyna Mentel-Dąbrowska Joanna Gaworska Beata Bednarowicz Monika Cebelińska |
listopad |
||
8. Realizacja projektu CEO- „Ekologiczna szkoła” |
nauczyciel biologii |
wrzesień-czerwiec |
||
|
|
9. Sesja popularno- naukowa “Partnerstwo w ekologii- żywność, budownictwo, architektura krajobrazu” |
Iwona Piaścik Justyna Kułakowska Paula Kalińska |
II sem. |
|
|
10. “Po co być eko?” - realizacja innowacji pedagogicznej na zajęciach z wychowawcą w klasie 3Gg |
Joanna Gaworska |
wrzesień-kwiecień |
PLIKI DO POBRANIA
2021/2022 Program Wychowawczo-Profilaktyczny - Technikum nr 1