Wstęp
Okres szkolny to dla młodego człowieka istotny czas, podczas którego kształtuje się jego poczucie tożsamości oraz osobowości. Zmiany zachodzą na drodze zdobywania nowego doświadczenia, uzyskiwania umiejętności i wiedzy. Poza zmianami poznawczymi, intelektualnymi, obserwuje się również szereg zmian natury biologicznej, które pojawiają się wraz z oddziaływaniem hormonów i związanych z tym zmianami emocjonalności człowieka.
Przed dorastającymi uczniami stoją również zadania związane z socjalizacją, czyli nawiązywanie relacji interpersonalnych ze swoim otoczeniem, umiejętności wyznaczania własnych i respektowania granic innych ludzi, zdolności zaspokajania potrzeb akceptacji oraz odkrywania i rozwijania własnych pasji i zainteresowań. Jest to czas, kiedy uczniowie kształtują swój światopogląd, formułują postawy moralne a także określają swój aktualny styl i sposób na życie.
Trudności, z którymi spotyka się młody człowiek w okresie dojrzewania, mogą przyczynić się do pojawiania się zachowań ryzykownych. Z powodu wielości zachodzących w tym samym czasie zmian, młody człowiek może czuć się zagubiony czy osamotniony i dlatego będzie szukać wsparcia i akceptacji innych ludzi. Tutaj zadaniem rodziców i nauczycieli dzieci jest wspieranie ich podczas tego okresu. Nie należy dopuścić do sytuacji, w której młody człowiek zostaje zmuszony do szukania aprobaty i zrozumienia w grupach zewnętrznych, których pobudki do działania mogą okazać się dalekie od oczekiwanych. Pozytywne, prawidłowo ukierunkowane wsparcie w procesie dojrzewania, ułatwia zdobywanie optymalnych doświadczeń i wiedzy o świecie w kontrolowanych, najkorzystniejszych warunkach.
Opracowany Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest zbiorem działań, które mają za zadanie wspomagać i kształtować prawidłowy rozwój młodzieży w wieku szkolnym. Ich celem jest zapobieganie pojawieniu się i rozwojowi niekorzystnych zjawisk w konkretnej sytuacji i grupie społecznej, jak też promowanie alternatywnych, pozytywnych zjawisk, form spędzania czasu w stosunku do tych, które usiłuje się wyeliminować.
W społeczności szkolnej należy wyróżnić wiele symptomów, które mogą wskazywać na istnienie problemów. Do najpoważniejszych, ale zarazem najłatwiej zauważalnych wskaźników występujących wśród uczniów należą:
- problemy w nauce, brak motywacji do przyswajania nowej wiedzy, niskie potrzeby i aspiracje edukacyjne,
- opuszczanie godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, wagary oraz spóźnienia na zajęcia lekcyjne,
- kłopoty w samodyscyplinie,
- powiększająca się liczba uczniów z deficytami rozwojowymi, trudnościami dydaktycznymi,
- zaburzenia emocjonalne, zachowania autoagresywne,
- powiększająca się liczba uczniów z problemami rodzinnymi (tj. alkoholizm, zażywanie niedozwolonych substancji, hazard, bezrobocie, bieda) bądź tych, którzy funkcjonują w rodzinach zaburzonych (tj. rodziny niepełne, rodziny rozbite, rodziny wielodzietne, eurosieroctwo, sieroctwo, trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, przemoc w rodzinie)
- problemy zdrowotne uczniów.
Zadaniem szkoły jest prowadzenie cyklicznej diagnozy i ewaluacji wskazanych zjawisk poprzez gromadzenie i przetrzymywanie dokumentacji badawczej, wywiadów wychowawczych oraz informacji na temat warunków społecznych i materialnych danej rodziny.
Poza już wskazanymi czynnikami indywidualnymi i społecznymi na jakość życia oraz sukces edukacyjny szkoły mają wpływ poszczególne czynniki ryzyka tj.:
- kryzys autorytetów,
- nauka zdalna, izolacja społeczna i okres pandemii,
- dostępność środków psychoaktywnych,
- moda na spożywanie substancji zabronionych – narkotyki, dopalacze, leki, alkohol, nikotyna, itp.,
- niska świadomość szkodliwości zażywania substancji zakazanych oraz skutków ich przyjmowania,\
- deficyt właściwych wzorców rodzinnych,
- naciski środowiska rówieśniczego na zachowania społecznie nieakceptowane,
- konflikty rówieśnicze,
- brak wsparcia, zainteresowania w rodzinie lub istnienie niewłaściwych wzorców rodzinnych,
- niekontrolowane przyswajanie wzorców czerpanych z mediów tj. telewizja, Internet,
- stres i niepowodzenia edukacyjne,
- nieumiejętność kompensowania stresu,
- brak nawyku aktywnego odpoczynku,
- nieprzestrzeganie norm dotyczących higieny pracy i higieny osobistej, itp.
Cele Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Cel główny: Wyrównywanie szans wszystkich uczniów poprzez dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego wychowanka w wymiarze intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym, społecznym i duchowym.
Cele szczegółowe:
- Stworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Stworzenie warunków do optymalnego rozwoju uczniów z trudnościami w nauce.
- Rozwijanie kompetencji informatycznych - ochrona przed wpływem świata wirtualnego i mediów.
- Kształtowanie postaw dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Kształtowanie postawy prozdrowotnej, życia bez używek i substancji odurzających.
- Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich.
- Wykształcenie postaw patriotycznych i budowanie szacunku dla kultury.
- Integrowanie zespołów klasowych i całej społeczności szkolnej.
- Stworzenie warunków do rozwoju samorządności szkolnej.
- Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia.
- Wykształcenie postaw obywatelskich, patriotycznych, wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej.
- Wyposażenie uczniów i rodziców w informacje o mechanizmach i następstwach sięgania po używki w młodym wieku.
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych.
- Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole.
- Kształtowanie postaw wrażliwości na innego człowieka.
- Wypracowanie hierarchii wartości i poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z Internetu, mediów społecznościowych.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny obejmuje:
- działalność wychowawczą
- działalność profilaktyczną.
Działalność wychowawcza – ma na celu kształtowanie osobowości młodego człowieka, jego postaw, zachowań oraz cech niezbędnych w życiu społecznym. Naszym celem jest przygotowanie ucznia do samodzielnego, poprawnego nawiązywania stosunków międzyludzkich, kształtowania długoterminowych relacji z innymi ludźmi, zachowania etycznego, moralnego i akceptowanego przez społeczność, w której żyje. Ważna jest świadomość oraz istnienie głębokich, skłaniających do refleksji wartości młodego człowieka.
Działalność wychowawcza polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności, pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność profilaktyczna – celem profilaktyki jest podjęcie szybkich i skutecznych działań niwelujących czynniki ryzyka. Działania profilaktyczne pozwalają stworzyć odpowiedni wzór zachowań społecznych, które przyczyniają się do obniżenia prawdopodobieństwa pojawienia się danego zjawiska. Naszym zadaniem jest dostarczanie silnych pozytywnych wzorców i przeżyć, wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie posiadanych przez nich zdolności oraz wspieranie ambitnych postaw.
Działania szkoły obejmują trzy poziomy profilaktyki:
- profilaktyka uniwersalna – pierwszy poziom – skierowana do wszystkich uczniów i nauczycieli. Jej celem jest budowanie zdrowych i trwałych relacji w obrębie szkolnej społeczności, m.in. poprzez szkolenie nauczycieli i innych pracowników w zakresie pedagogiczno-wychowawczym, ustalenie określonych zasad postępowania, niezgodę na przemoc, dbanie o dobre relacje, wzmacnianie odporności uczniów (np. poprzez warsztaty radzenia sobie ze stresem) i podnoszenie ich samooceny czy wyraźne wskazanie osoby, do której można udać się po pomoc;
- profilaktyka selektywna – drugi poziom – działania skupione są na osobach z grupy zwiększonego ryzyka (np. uczniach z problemami zdrowotnymi, ekonomicznymi, rodzinnymi, z trudnościami w nauce). Zadaniem szkoły i pracowników jest określenie potrzeb i trudności uczniów z grupy ryzyka oraz wsparciu ich w przezwyciężeniu trudności, m.in. poprzez działania włączające ich do grupy rówieśniczej czy pomagające w nauce. Ważnym czynnikiem jest włączenie rodziców / opiekunów uczniów do pracy oraz wspólne rozwiązywanie napotykanych trudności;
Misja i wizja szkoły
- Misja szkoły:
Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych uczniów i zadowolenie rodziców, a wskaźnikiem tego jest ich satysfakcja i prestiż naszej szkoły w środowisku. Priorytetem w naszej szkole jest wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji, zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju każdego ucznia.
2. Wizja szkoły:
Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się nawzajem. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania z jego dorobku naukowego i kulturowego.
Nasza szkoła jest zakorzeniona w tradycji lokalnej i narodowej. Kształcimy swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie systemu wartości, dziedzictwa kulturowego i historycznego.
Każdy uczeń w naszej szkole osiąga sukces na miarę swoich możliwości, uczy się żyć w środowisku i dla środowiska. Kształtujemy w uczniach wrażliwość na dobro, prawdę i piękno. Najwyższym dobrem jest dla nas uczeń.
Model absolwenta: Absolwent Zespołu Szkół nr 1 w Ełku jest Polakiem umiejącym żyć godnie i poruszać się w otaczającym go świecie oraz:
- Jest przygotowany do podjęcia nauki na wyższym szczeblu edukacji;
- Czerpie radość z nauki;
- Przestrzega ogólnie przyjętych wartości moralnych;
- Potrafi samodzielnie podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje;
- Potrafi wyrażać i uzasadniać własne zdanie;
- Zgodnie współpracuje z innymi;
- Jest ciekawy świata i wrażliwy na drugiego człowieka;
- Jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka;
- Rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju;
- Dba o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz o bezpieczeństwo własne i innych;
- Potrafi wykorzystać wiedzę w sytuacjach życiowych.
PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483);
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, póź. zm.);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla technikum (Dz. U. z 2018 r. poz. 467).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. 2017 poz. 1580);
- Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 6 sierpnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (U. 2020 poz. 1449).
- Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526).
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich DZ.U 2022 poz 1700.
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 .
- Statut Szkoły Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku.
Stan prawny z dnia 01.09.2022 r.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany z uwzględnieniem:
- Kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
- Ewaluacji programu wychowawczo- profilaktycznego realizowanego w szkole w roku 2021/2022
Ewaluacja programu pozwoliła na wskazanie następujących efektów wynikających z realizacji treści programowych:
-
- Pozyskiwanie wiedzy o bieżących zagrożeniach pojawiających się w zespole klasowym lub w szkole.
- Poprawa wzajemnego szacunku
- Doskonalenie umiejętność zarządzania emocjami, dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne
- Refleksja i próba zmierzenia się z uzależnieniami uczniów
- Nawiązywanie właściwych relacji interpersonalnych, przeciwdziałanie sytuacjom ryzykownym
- Wzrost świadomości uczniów na temat depresji
- Budowanie coraz lepszej współpracy uczniów z wychowawcą-
- Wzrost poczucia komfortu w szkole w zakresie relacji z innymi
- Wzrost zainteresowania uczniów udziałem w konkursach szkolnych i przedsięwzięciach
- Zwiększenie świadomości uczniów na temat cyberprzemocy, bezpieczeństwa w sieci, profilaktyki zdrowia
- Budowa poprawnych relacji rówieśniczych, pomoc w akceptacji siebie i drugiego człowieka,
- Zapewnienie uczniom prawidłowego rozwoju psychospołecznego, wskazanie właściwych zachowań, promocja systemu wartości moralnych i wychowawczych
- poprawę frekwencji, poszerzenie wiedzy uczniów na temat zagrożeń, większa obowiązkowość uczniów
- Zwiększenie zainteresowania tematami o podłożu psychologicznym
- Poprawa zachowania uczniów
Ankieta przeprowadzona wśród nauczycieli wykazała, że w programie na rok 2022/2023 powinny znaleźć się następujące zagadnienia:
- Pomoc psychologiczna
- Walka z wulgarnym słownictwem
- Podstawowe zasady kultury osobistej
- Uzależnienie od mediów społecznościowych kształtujących patologiczne postawy kulturowe
- Spotkania z psychologiem, depresja, budowania prawdziwego wizerunku samych siebie, umiejętności tworzenia i podtrzymywania relacji oraz radzenia w sytuacjach trudnych
- Profilaktyka chorób nowotworowych
- Ochrona przed cyberprzemocą, uczestniczeniem w świecie social mediów
- Tematy z zakresu ekologii.
- Zagadnienia dotyczące sfery intymności, seksualności oraz procesów związanych z dojrzewaniem
- Profilaktyka uzależnień i stosowania używek
- Budowa poprawnych relacji rówieśniczych
- Zagadnienia związane z zdrowym stylem życia, ochronę planety
- Aktualne problemy młodzieży
- Tematy z doradztwa zawodowego - poznanie zawodu w którym uczniowie się kształcą, planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej
- Spotkania wszystkich uczniów ze specjalistami w celu przeciwdziałania nałogom.
- Wady i zalety podejmowania pracy za granicą
- Zagadnienia związane z wiedzą na temat zmian zachodzących w psychice młodych ludzi pod wpływem otoczenia, umiejętność pracy nad swoimi słabościami Umiejętność radzenia sobie z trudnościami sfery psychicznej
- Zagadnienia dotyczące rozpoznawania problemów uczniów obcokrajowców w tym uczniów z Ukrainy, ich potrzeb wychowawczych i profilaktycznych oraz czynników ryzyka, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań problemowych ( bariera językowa, różnice kulturowe, trauma związana z przymusowym przesiedleniem, brak poczucia więzi, poczucie obcości)
3. Wnioski wynikające z diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych, czynników chroniących i czynników ryzyka
Czynniki chroniące:
-
- pozytywny stosunek do siebie i do najbliższego otoczenia, duża grupa uczniów nie ma problemu w nawiązywaniu przyjaznych i pozytywnych relacji
- większość uczniów czuje się bezpiecznie w środowisku szkolnym,
- brak przemocy w domach większości uczniów,
- uczniowie są mało konfliktowi, a jeśli już w takiej sytuacji się znajdą potrafią ją pozytywnie rozwiązać,
- wychowawca cieszący się dużym zaufaniem oraz wsparcie ze strony rodziców,
- duża grupa zadeklarowała, że nie zażywa środków psychoaktywnych.
Czynniki ryzyka:
-
- część uczniów ma niską samoocenę,
- jest grupa uczniów, która uważa, że rówieśnicy im dokuczają oraz stosują przemoc,
- grupa uczniów, która często popada w konflikty,
- palenie papierosów/e-papierosów, spożywanie alkoholu i zażywanie narkotyków,
- aktywność na portalach społecznościowych oraz zjawisko cyberprzemocy,
- niska świadomość zdrowego stylu życia
Rekomendacje:
-
- budowanie poczucia własnej wartości wśród uczniów,
- integracja zespołu klasowego,
- baczna obserwacja relacji między uczniami,
- lekcje wychowawcze z zakresu profilaktyki uzależnień, zagrożeń płynących z nieumiejętnego korzystania z portali społecznościowych oraz niebezpieczeństwo płynące z hejtu.
- promowanie zdrowego stylu życia
Realizacja zadań wychowawczo-profilaktycznych szkoły w roku szkolnym 2022/2023
SFERA SPOŁECZNA
1. OBSZAR: BUDOWANIE POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE I POZA SZKOŁĄ
Cele:
- Poprawa stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły, w jej obrębie i poza nią.
- Prowadzenie analizy i działań profilaktycznych w stosunku do zachowań społecznie nieakceptowanych.
- Profilaktyka zachowań ryzykownych.
- Intensyfikacja wspólnych (przy współpracy rodziców i nauczycieli) działań wychowawczych.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznych zachowań i radzenie sobie w sytuacjach skomplikowanych i trudnych.
- Tworzenie tradycji i więzi ze szkołą.
- Budowanie schematów reagowania w sytuacjach kryzysowych.
- Uświadomienie rodzicom i nauczycielom istoty problemu alienowania uczniów.
- Przedstawienie bądź przypomnienie panujących w szkole zasad i norm postępowania.
- Budowanie szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły.
Zadania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 oraz wnioski |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin/ |
Organizacja systemu działań szkoły skierowanych na bezpieczeństwo, prawidłowe zachowania społeczne i odpowiedzialne postawy społeczne uczniów. |
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi Rozwijanie kompetencji komunikowania się uczniów oraz praktycznego zastosowania narzędzi komunikacyjnych |
Zapoznanie z obowiązującymi regulaminami, prawami i obowiązkami ucznia. |
wychowawcy pedagog, psycholog |
wrzesień |
Warsztaty diagnostyczno-integracyjne dla klas pierwszych. Diagnozowanie funkcjonowania klasy, ucznia na tle klasy, diagnoza sytuacji zagrożenia. |
||||
Przypomnienie procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa. |
||||
Wspomaganie ucznia w identyfikacji problemu wagarowania i ukazywanie skutków wagarowania. |
Zapoznanie uczniów z zasadami rozliczania i usprawiedliwiania nieobecności. Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach lekcyjnych. Sporządzanie kontraktów z pedagogiem. Indywidualne rozmowy z uczniami wagarującymi i ich rodzicami. Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów. Zapoznanie uczniów z procedurą postępowania w przypadku niespełnienia obowiązku nauki. |
wychowawcy wszyscy nauczyciele, pedagog |
cały rok szkolny |
|
Edukacja w zakresie elementów prawa cywilnego i mediacji. |
Spotkanie z przedstawicielem Policji- edukacja prawna -,,Prawne uwarunkowania demoralizacji i przestępczości nieletnich’’. |
Pracownicy KPP |
w trakcie 1 i 2 półrocza roku szkolnego |
|
Przeciwdziałanie postawom agresji - rozwijanie postawy tolerancji, współpracy, gotowości do dialogu i negocjacji. |
wychowawcy, wszyscy nauczyciele, pracownicy szkoły |
|||
Warsztaty z mediacji rówieśniczych. |
pedagog szkolny |
|||
Pogadanki o podstawach prawa na zajęciach z wychowawcą prowadzone przez prawnika lub z wykorzystaniem ministerialnego poradnika internetowego „ Przychodzi uczeń do prawnika…”: korzyści wynikające ze znajomości prawa w życiu codziennym, gdzie można otrzymać pomoc prawną, prawa ucznia, prawa konsumenta, zawieranie umów, najważniejsze akty prawne, postępowania administracyjne, cywilne, karne. |
radca prawny, wychowawca |
|||
Edukacja rodziców z zakresu problematyki wychowawczej oraz profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci. |
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Wsparcie uczniów przybyłych z zagranicy, w tym z Ukrainy. 9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych |
Warsztaty dla rodziców - elementy Programu “Szkoła dla Rodziców” |
pedagog szkolny |
październik, cały rok szkolny |
Szkolenia online dla rodziców - “Budowanie odporności psychicznej dziecka” |
pedagog szkolny |
listopad 2022 |
||
Konsultacje indywidualne z rodzicami wspierające indywidualizację i rozwój ucznia oraz wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla rodziców uczniów z zagranicy, w tym z Ukrainy. |
wychowawcy, wszyscy nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, pedagog specjalny, |
cały rok szkolny |
||
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów. Kształtowanie właściwych postaw społecznych. |
Zajęcia wychowawcze poświęcone mowie ciała i intonacji głosu - samoprezentacja. |
wychowawcy pedagog specjalny psycholog |
cały rok szkolny |
|
Zajęcia wychowawcze z wychowawcą lub pedagogiem specjalnym, psychologiem na temat blokad komunikacyjnych |
wychowawcy pedagog specjalny psycholog |
cały rok szkolny |
||
Narzędzia skutecznej komunikacji (parafraza, komunikat “ja”, dowartościowanie) - warsztaty, lekcje wychowawcze. |
pedagog szkolny |
drugie półrocze roku szkolnego |
||
Pomoc i postępowanie w sytuacjach kryzysowych. Działania uwzględniające podmiotowość ucznia, zapewnienie bieżącego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego ucznia. |
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi |
Przeprowadzenie lekcji nt. procedur postępowania w przypadku zachowań ryzykownych, przemocowych, agresywnych oraz innego rodzaju sytuacjach kryzysowych. |
wychowawcy |
rok szkolny (zgodnie z planem wychowawczym) |
Profilaktyka agresji rówieśniczej, rola świadka. Kształtowanie postawy zrozumienia i życzliwości wobec innych i odpowiedzialności za siebie i innych - lekcje wychowawcze, konsultacje ze specjalistami. |
wychowawcy, pedagog szkolny |
w trakcie roku szkolnego |
||
Udostępnienie spisu instytucji, telefonów zaufania, gdzie można uzyskać pomoc w przypadku, kiedy jest się ofiarą lub świadkiem przemocy i podanie informacji na lekcji wychowawczej oraz wyeksponowanie informacji w gablocie. |
wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog |
1 półrocze roku szkolnego |
||
Wzmocnienie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej |
Prowadzenie zajęć edukacyjnych/warsztatów z zakresu radzenia sobie z własnymi emocjami. |
Psycholog, pedagog szkolny, wychowawcy |
cały rok szkolny, w ramach bieżącej interwencji |
|
Prowadzenie interwencji kryzysowej - obserwacja, diagnoza, poradnictwo (dla uczniów i ich rodziców). |
Psycholog, pedagog szkolny, pedagog specjalny, wychowawcy |
|||
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i socjalnej. Przeciwdziałanie traumie wojennej. Konsultacje z uczniami i rodzicami, diagnoza potrzeb. |
||||
Lekcje wychowawcze w temacie: „Samookaleczenia i zachowania samobójcze. Młodzieżowa moda czy wołanie o pomoc?” |
Psycholog, pedagog szkolny, wychowawcy, specjaliści spoza szkoły |
2. OBSZAR: BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI OCHRONY PRZED CYBERPRZEMOCĄ
OBSZAR: CYBERPRZEMOC
Cele:
- Ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie zachowań agresywnych i przemocowych, realizowanych przy użyciu nowej technologii komunikacyjnej na terenie szkoły lub poza nią.
- Uświadomienie młodym ludziom, ich opiekunom oraz nauczycielom czym jest przemoc elektroniczna i jak należy się przed nią chronić.
- Wskazanie młodzieży źródeł pomocy i wsparcia oraz konsekwencji, jakie ponosi osoba dopuszczająca się przemocy elektronicznej.
- Kształtowanie umiejętności reagowania w przypadku doświadczania przemocy od innych osób oraz w sytuacji bycia świadkiem stosowania przemocy wobec innego człowieka.
- Kształtowanie postawy absolutnej niezgody na widoczne przejawy agresji w najbliższym otoczeniu i odważnego reagowania na nie.
Zadania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin/ |
Uświadomienie uczniom konsekwencji stosowania cyberprzemocy (cyberbullingu), dla sprawcy i dla ofiary, podkreślanie roli koleżeństwa i współpracy w zespole klasowym |
8. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. |
Krótki wykład uświadamiający zarówno konsekwencje stosowania cyberprzemocy (cyberbullingu) wobec innych, jak i bycia bierną ofiarą tego typu agresji |
wychowawcy |
wrzesień, jedna z pierwszych lekcji z wychowawcą (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
Wskazanie na konieczność przestrzegania tzw. higieny cyfrowej przy korzystaniu z urządzeń elektronicznych typu smartfon |
Krótki wykład zachęcający do stosowania higieny cyfrowej (Digital Wellbeing) opartej o dane ze statystyk użycia urządzenia elektronicznego, zapobiegającej nadmiernemu uzależnieniu korzystającego. Wskazanie na konieczność przestrzegania określonych zasad korzystania ze smartfonu w szkole |
wychowawcy |
wrzesień, jedna z pierwszych lekcji z wychowawcą (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
|
Zaznajomienie uczniów z zagrożeniami wynikającymi z użytkowania komunikatorów internetowych |
Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca: - nierozsądnego korzystania z Facebooka, Twittera, itd., w tym umieszczania własnych zdjęć mogących prowokować np. do szantażu, hejtingu, stalkingu |
wychowawcy |
październik (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia |
|
Przeprowadzenie zajęć dotyczących sposobów obrony przed niebezpiecznymi treściami z Internetu |
Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca: - niebezpieczeństw związanych z pornografią (szczególnie ukazującą przemoc, wykorzystywanie dzieci i zwierząt), - materiałów zawierających m.in. treści faszystowskie, rasistowskie i nawołujących do nienawiści |
listopad, (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia |
||
Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z lekkomyślnego użytkowania Internetu |
Pogadanka na lekcji z wychowawcą dotycząca: - konsekwencji finansowych lekkomyślnego korzystania z tzw. dialerów, tj. połączeń z nr 0-700, - korzystania z tzw. „okazji cenowych” za którymi może kryć się oszustwo lub towar pochodzący z kradzieży, - lekkomyślnego podawania danych wrażliwych, np. numerów kont, haseł, pinów, adresów, itd. |
grudzień, (klasy pierwsze, raz w cyklu kształcenia) |
||
Zwiększanie wiedzy rodziców i opiekunów na temat cyberprzemocy (cyberbullingu), prewencji oraz reagowania w przypadku pojawienia się zagrożenia oraz skutków dla psychiki młodego człowieka |
Prezentacja, mini wykład dla rodziców, rozmowy konsultacyjne. |
Wychowawcy, Pedagog szkolny, psycholog |
Podczas zebrań z rodzicami i spotkań indywidualnych |
|
Zapoznanie uczniów z rodzajami przestępczości internetowej i sposobami ochrony przed nią |
Spotkanie przedstawiciela policji z uczniami klas pierwszych w auli szkolnej |
Wychowawcy, pedagog szkolny |
2 półrocze roku szkolnego, w ramach bieżącej interwencji |
SFERA FIZYCZNA
OBSZAR: ZDROWIE I WOLNOŚĆ OD UZALEŻNIEŃ
Cele:
- Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychoaktywnych i środków zastępczych przez uczniów.
- Zapobieganie łamaniu przyjętych dla danego wieku zwyczajowych norm i wymagań.
- Uświadomienie znaczenia aktywności fizycznej i dbałości o zdrowie dla prawidłowego funkcjonowania.
- Poszerzanie wiedzy na temat prawidłowego odżywiania się.
- Kształtowanie właściwych postaw związanych z prowadzeniem zdrowego stylu życia.
Zadania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin/ |
Propagowanie aktywnego wypoczynku i zdrowego stylu życia. |
3. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej. Nauka strategii uczenia się |
Pogadanki/warsztaty na temat organizacji czasu wolnego oraz zalet aktywnego wypoczynku |
Wychowawcy Nauczyciel w-f |
1 i 2 półrocze roku szkolnego |
Lekcje wf: Korzyści z uprawiania sportu na świeżym powietrzu. |
Nauczyciel w-f, wychowawcy, nauczyciele |
1 i 2 półrocze roku szkolnego |
||
Spotkanie z trenerem personalnym typu cross. Różnica w treningach z trenerem i bez. |
Maria Bogdzio |
Cały rok szkolny |
||
Organizacja lekkoatletycznych zawodów sportowych( II Memoriał im. Janusza Paziewskiego, Memoriał Kamili Skolimowskiej ) |
Komisja wychowania fizycznego odpowiedzialna za przebieg rozgrywek sportowych opiekun SU - Beata Czaplicka |
30 maja |
||
Przygotowanie młodzieży i udział w zawodach powiatowych (sztafetowe biegi przełajowe, piłka siatkowa, piłka nożna, piłka koszykowa, tenis stołowy) |
Nauczyciele w-f |
Cały rok szkolny |
||
Profilaktyka zachowań ryzykownych uczniów i wzmacnianie funkcjonowania biosfery ucznia. Dostarczenie uczniom wiedzy na temat konsekwencji palenia papierosów i nabywanie umiejętności porzucenia nałogu. |
Wychowanie do wartości – warsztaty, lekcje wychowawcze |
Pedagog szkolny, wychowawcy |
1 i 2 półrocze |
|
Elementy neurodydaktyki - techniki uczenia się. Lekcje wychowawcze, wykład dla rodziców. |
Pedagog szkolny, wychowawcy |
1 półrocze roku szkolnego |
||
Program profilaktyczny „Młodzież na rozdrożu” |
Beata Czaplicka |
Cały rok szkolny |
||
.Zorganizowanie akcji: - Dzień bez papierosa; - Konkurs na plakat o szkodliwości palenia tytoniu. |
Nauczyciele Nauczyciel biologii, pielęgniarka szkolna, wychowawcy |
1 i 2 półrocze roku szkolnego Maj, listopad |
||
Lekcja wychowawcza dotycząca kształtowania postaw odpowiedzialności za własne zdrowie. |
||||
Ćwiczenie odmowy palenia papierosów podczas zajęć z wychowawcą. |
||||
Lekcja wychowawcza- „E – papierosy – szkodliwy nałóg czy zdrowa alternatywa dla palenia?" |
||||
Działania z zakresu profilaktyki zdrowia |
Akademia czerniaka – "Znamię – znam je’" |
nauczyciel biologii i pielęgniarka szkolna, wychowawcy |
październik- luty |
|
Spotkanie z pielęgniarką – nauka samobadania piersi - program ,,Różowa wstążeczka.’’ |
||||
Objęcie programem klasy I Wybierz Życie . Pierwszy krok |
||||
Zdrowie fizyczne i psychiczne zależne od odżywiania. |
Spotkanie z dietetykiem nt. zaburzeń odżywiania – Zasady prawidłowego żywienia – jak pomóc osobom z bulimią i anoreksją? |
wychowawcy psycholog nauczyciele w-f |
maj |
|
Nawyki żywieniowe a otyłość |
||||
Lekcje w-f: Choroby cywilizacyjne uwarunkowane niedostatkiem ruchu, nieodpowiednim odżywianiem. |
SFERA PSYCHICZNA
OBSZAR: BUDOWANIE PEWNOŚCI SIEBIE I KSZTAŁTOWANIE ZARADNOŚCI ŻYCIOWEJ.
Cel:
- Budowanie świadomości samego siebie i realnych aspiracji życiowych.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Budowanie pewności siebie i odkrywanie własnej osobowości.
- Budowanie zaradności życiowej.
- Tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i szkole.
- Poznawanie swoich predyspozycji oraz ich rozwijanie.
Zadania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin/ |
Integracja klasy. Kształtowanie pozytywnych relacji Tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery w klasie i szkole. |
1.Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej. Rozwijanie kompetencji komunikowania się uczniów oraz praktycznego zastosowania narzędzi komunikacyjnych |
Wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog |
Wrzesień, cały rok szkolny |
|
Wzmacnianie więzi w społeczności klasowej i szkolnej poprzez organizowanie:
|
Wychowawcy, nauczyciele |
|||
Przeprowadzenie zajęć nt. komunikacji, sposobów rozwiązywania konfliktów, dobrych relacji koleżeńskich |
Wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog |
Cały rok szkolny |
||
Odkrywanie siebie, własnych zdolności oraz aspiracji życiowych |
Zajęcia z uczniami nt.
|
wychowawcy doradca zawodowy |
Cały rok szkolny |
|
Tworzenie indywidualnych planów działania dotyczących kariery edukacyjno-zawodowej. |
doradca zawodowy (uczniowie kl..III - IV technikum oraz II - III BS) |
wg harmonogramu doradztwa zawodowego |
||
Diagnozowanie preferencji i zainteresowań zawodowych uczniów. Testy diagnozujące. |
doradca zawodowy (uczniowie kl..III - IV technikum oraz II - III BS), pedagog szkoły, psycholog |
wg harmonogramu doradztwa zawodowego |
||
Udział w uroczystościach szkolnych, przedstawieniach okolicznościowych, projektach przedmiotowych, kołach zainteresowań. |
nauczyciele |
cały rok szkolny |
||
Kształtowanie poczucia własnej wartości ucznia |
Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi. |
Przeprowadzanie warsztatów z zakresu psychologii pozytywnej (budowanie otwartości, tolerancji, poznawanie swoich mocnych stron i możliwości ich wykorzystania) |
psycholog |
cały rok szkolny |
Propagowanie i promowanie osiągnięć uczniów (naukowych, sportowych, artystycznych) na stronie internetowej szkoły, w kronice szkoły, na Facebooku, w mediach lokalnych. |
wychowawca/pedagog, nauczyciele bibliotekarze |
cały rok szkolny |
||
Budowanie poczucia własnej wartości – godziny wychowawcze. |
nauczyciel, wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny, pedagog specjalny |
cały rok szkolny |
||
Bieżące przekazywanie informacji zwrotnej uczniom na temat postępów w rozwoju edukacyjnym i osobistym |
nauczyciel, wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny, pedagog specjalny |
cały rok szkolny |
||
Budowanie postaw szacunku do siebie i innych |
Lekcje wychowawcze dotyczące kształtowania umiejętności wyrażania własnego zdania w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych, np Czy rozumiesz co do ciebie mówię, Zrozum mnie. |
wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog |
cały rok szkolny |
|
Kształtowanie właściwej postawy |
Zasady savoir vivre – warsztaty. Podejmowanie tematyki dotyczącej zasad zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach oraz stosownego ubioru. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
|
Lekcja pt. Nauka pozytywnego myślenia |
psycholog, wychowawcy |
cały rok szkolny, wg planu wychoawczego |
||
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej uczniów (rozumienie różnic między empatią a syntonią, altruizmem, litością i miłością) |
psycholog, wychowawcy |
Cały rok szkolny, wg planu wychoawczego |
||
Kształtowanie postawy wdzięczności lekcja nt Co daje mi poczucie wdzięczności? |
psycholog, wychowawcy |
|||
Budowanie zaradności życiowej. |
Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji |
Zajęcia z doradztwa zawodowego – planowanie kariery zawodowej. |
doradca zawodowy, wychowawca |
cały rok szkolny |
Nauka opanowania stresu bądź wykorzystania sytuacji stresowych na swoją korzyść. - zapoznawanie uczniów z metodami radzenia sobie ze stresem; - zapoznanie uczniów z technikami relaksacyjnymi; |
wychowawca, pedagog szkolny, psycholog |
|||
Umiejętne rozwiązywanie konfliktów i reagowanie w sytuacjach trudnych. |
wychowawca, pedagog szkolny, psycholog |
|||
Warsztat “Zarządzaj swoim czasem” |
wychowawca, pedagog szkolny, psycholog |
|||
Prowadzenie zajęć uczniami na temat skutecznych metod i technik uczenia się. |
wychowawca, pedagog szkolny, psycholog |
|||
Budowanie świadomości finansowej. |
Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych. |
Pogadanka (wskazana z udziałem eksperta finansowego) , która podniesie poziom wiedzy na temat produktów finansowych, znajomości funkcjonowania pieniądza, zakładania kont bankowych, zaciągania kredytów, kart kredytowych i sposobu ich wykorzystania. |
doradza zawodowy, wychowawcy |
cały rok szkolny |
Umiejętne zarządzanie pieniądzem, przemyślany sposób wydawania oszczędności. |
||||
Instrumenty oszczędzania na rynku finansowym. |
||||
Zadłużenie z głową- jak nie wpaść w spiralę zadłużenia. |
||||
Elementy Programu „Ekonomia na co dzień” |
||||
Nauka samodzielnego podejmowania aktywności/ inicjatywy. |
1.Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi. |
Współpraca samorządów klasowych z Samorządem Uczniowskim. |
wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego |
cały rok szkolny |
Udział i organizowanie szkolnych akcji i przedsięwzięć. |
OBSZAR: BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI I PRZYNALEŻNOŚCI NARODOWEJ
Cele:
- Kształtowanie świadomości obywatelskiej.
- Kształtowanie patriotyzmu lokalnego.
- Pielęgnowanie tradycji narodowych.
- Kształtowanie samorządności.
- Dbałość o używanie poprawnej polszczyzny.
- Rozwijanie postaw prospołecznych oraz dbanie o wspólne dobro.
- Wskazywanie szacunku do symboli narodowych i lokalnych.
- Wskazywanie właściwej postawy podczas obchodów świąt państwowych i szkolnych.
- Poszerzanie wiedzy o historii miasta, regionu, jego kulturze i sztuce.
- Zachęcanie do aktywnego udziału w życiu rodzinnym, społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej.
Zadania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin/częstotliwość |
Uświadomienie istoty przynależności do narodu. Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. |
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi. |
Prelekcje na zajęciach z wychowawcą na temat: 1) kim jest współczesny patriota, jak się zmienił obraz postrzegania patriotyzmu na przestrzeni lat? 2) polskie symbole narodowe - aktualne czy przestarzałe? 3) za co cenimy nasz kraj i Polaków? 4 )miejsce Polski w Europie i Unii Europejskiej. |
wychowawcy, nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie, nauczyciel języka polskiego, bibliotekarze |
cały rok, zgodnie z planami wychowawczymi klasy |
Współpraca z Muzeum Historycznym w Ełku. Wyjście do Muzeum Historycznego. |
||||
Realizacja projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej |
||||
Akcja: “ Pamiętamy”- sprzątanie grobów żołnierzy. |
||||
Pogadanki na zajęciach z wychowawcą, na języku polskim, historii dotyczące sylwetek wielkich Polaków, w tym: Aleksandry Piłsudskiej, Jadwigi Zamoyskiej, Wojciecha Korfantego, Jerzego Nowosielskiego, Maurycego Mochnackiego Mikołaja Kopernika |
||||
Akcja Muzeum Polin Żonkile |
kwiecień |
|||
Wycieczki do muzeów, galerii, teatru i kina. |
cały rok szkolny |
|||
Popularyzacja życia i działalności Patrona szkoły - Jędrzeja Śniadeckiego. |
Zajęcia wychowawcze poświęcone Patronowi szkoły, |
wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły |
maj |
|
Dzień Patrona szkoły. |
||||
Budowanie więzi narodowo – kulturowej. |
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy |
1.Organizowanie w szkole uroczystości narodowych, ceremoniał szkoły. |
osoby odpowiedzialne za organizację uroczystości, wychowawcy, bibliotekarze |
wg planu pracy szkoły |
Przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w konkursach lokalnych, wojewódzkich i krajowych związanych z poprawną polszczyzną oraz historią naszego kraju, konkursach krasomówczych i recytatorskich |
nauczyciele j. polskiego i historii, nauczyciel bibliotekarz, wychowawcy |
zgodnie z planem pracy szkoły oraz bieżącą ofertą innych szkół i instytucji |
||
Udział przedstawicieli szkoły w lokalnych uroczystościach oraz wystawienie pocztu sztandarowego z okazji rocznic narodowych i uroczystości szkolnych. |
opiekun pocztu sztandarowego |
zgodnie z kalendarzem uroczystości |
||
Promowanie działań w społeczności lokalnej. |
1.Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji |
Odwiedzanie lokalnych miejsc pamięci narodowej. |
nauczyciel, wychowawcy, bibliotekarze |
cały rok szkolny, zgodnie z kalendarzem uroczystości |
Promowanie przez nauczycieli aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i społeczności lokalnej. |
nauczyciel, wychowawcy, bibliotekarze |
|||
Kultywowanie pamięci o patronie szkoły – J. Śniadeckiego i patronce stadionu lekkoatletycznego – K. Skolimowskiej. Dostarczanie wiedzy o życiu patronów roku 2023 ustanowionych przez Sejm RP. |
nauczyciel, wychowawcy, bibliotekarze |
|||
Organizowanie promocji szkoły, udział uczniów w Dniu Otwartej Szkoły oraz promocja szkoły w środowisku lokalnym. |
||||
Spotkanie z rzecznikiem praw konsumenta, przedstawicielem policji, straży miejskiej, wojskowej komendy uzupełnień. |
nauczyciele edb i przedsiębiorczości |
|||
Wspieranie samorządności uczniów. |
1.Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji |
Zorganizowanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego. Prowadzenie kampanii wyborczej. |
opiekun SU |
cały rok szkolny |
Zaangażowanie w prace SU. |
||||
Prowadzenie przez uczniów strony internetowej szkoły na portalu Facebook. |
||||
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postaw tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii. |
3.Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europ. 4.Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy |
Konkursy językowe i przedmiotowe. |
nauczyciele, wychowawcy |
cały rok szkolny |
Lekcje wielokulturowe. · Pogadanki na temat tolerancji wobec innych kultur np. kultury narodu ukraińskiego, uświadomienie różnic i cech wspólnych, przełamywania barier językowych, a także tworzenia przyjaznej atmosfery sprzyjającej niwelowaniu traumy związanej z przymusowym przesiedleniem i brakiem poczucia bezpieczeństwa . |
SFERA AKSJOLOGICZNA
OBSZAR: WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Cele:
- Wychowanie młodzieży w duchu systemu wartości pielęgnowanego przez wiele pokoleń Polaków.
- Przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- Kształtowanie gotowości do świadomego i odpowiedzialnego wybierania wartości i odpowiadania za nie.
- Kształtowanie umiejętności kierowania się etyką w podejmowaniu decyzji i w relacjach z innymi. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi oraz umiejętności niesienia im pomocy.
- Budowanie klimatu bezpiecznej i przyjaznej szkoły przy współudziale uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów).
- Rozumienie roli rodziny w życiu osobistym człowieka, poczucie odpowiedzialności za siebie i innych. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.
- Rozwijanie postaw dojrzałych, odpowiedzialnych i aktywnych ludzi zachowujących jedną i tę samą moralność w życiu indywidualnym i publicznym.
- Ugruntowanie wiedzy na temat ochrony klimatu oraz podniesienie świadomości, jak bardzo konsumpcyjny tryb życia wpływa na zmiany klimatyczne. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Zadania |
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 |
Sposób i forma realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin/częstotliwość |
Diagnoza preferowanych przez uczniów wartości. |
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji |
Warsztaty diagnostyczne klas i uczniów. Rozmowy indywidualne. Lekcje wychowawcze nt. wartości. |
pedagog szkolny, psycholog, wychowawcy. |
wrzesień cały rok szkolny |
Podnoszenie kompetencji rady pedagogicznej z zakresu wychowania i profilaktyki |
Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej. |
Szkolenie kadry pedagogicznej z zakresu wartości oraz metod ich pielęgnowania w młodym człowieku. |
dyrektor szkoły, koordynator WDN |
zgodnie z kalendarzem WDN |
Zwiększenie świadomości w temacie wychowania do wartości przez rodzinę. Uświadomienie rodzicom ich kluczowego znaczenia w edukacji. |
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie |
Działania edukacyjne dla rodziców zwiększające ich kompetencje wychowawcze np. warsztaty, webinary, zebrania z rodzicami |
wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, specjaliści |
cały rok szkolny, zgodnie z planami wychowawczymi klas |
Wzbogacenie uczniowskiej wiedzy na temat wartości oraz określenie ich znaczenia w życiu codziennym. Rozwijanie kompetencji osobistych ucznia. |
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji Wzmacnianie poczucia wartości ucznia, sprawczości i zaradności życiowej. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i zarządzania rolami grupowymi. |
Przeprowadzenie godzin wychowawczych na temat: Szacunku, uczciwości, odpowiedzialności, sprawiedliwości, tolerancji, mądrości. kształtowania postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno a uzdalniających do podjęcia odpowiedzialnych decyzji |
wychowawca, pedagog szkolny, psycholog |
cały rok szkolny, wg planu wychowawczego klasy i kalendarza przedsięwzięć kulturalnych |
Zajęcia z psychologiem lub pedagogiem szkolnym (ćwiczenie w uczniach umiejętności refleksyjnego podejścia do własnych zachowań, |
wychowawca, pedagog szkolny, psycholog |
|||
Wyjścia do kina, na przedstawienia teatralne, koncerty, wystawy, spotkania z pisarzami. |
wychowawcy, nauczyciele |
|||
Realizacja projektów: „ Noc bibliotek” oraz „Bookcrossing” oraz innych projektów edukacyjnych |
nauczyciele bibliotekarze |
|||
Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych. |
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie |
Podejmowanie tematyki rodziny na godzinie wychowawczej, wdż, religii oraz przedmiotach humanistycznych. |
wychowawcy, nauczyciele religii, wdż, języka polskiego |
zgodnie z planami wychowawczymi klas i planami wynikowymi |
Prelekcje na temat profilaktyki zachorowań na AIDS i inne choroby przenoszone drogą płciową. |
pielęgniarka szkolna nauczyciel biologii |
grudzień |
||
Szkolny Konkurs Wiedzy o AIDS. |
pielęgniarka szkolna nauczyciel biologii |
grudzień |
||
Lekcje dotyczące konsekwencji wczesnego współżycia i metod regulacji poczęć w ramach lekcji wychowawczych, wdż i lekcji biologii. |
wychowawcy, nauczyciel biologii, pielęgniarka |
zgodnie z planem dydaktycznym z biologii oraz planami wychowawczymi |
||
Pielęgnowanie wartości chrześcijańskich i religijnych tradycji. |
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji |
Realizacja wychowania katolickiego w szkole przez: - obecność znaków, czasopism religijnych, dostępność do Pisma Świętego - udział w uroczystościach religijnych - organizowanie spotkań opłatkowych - możliwość modlitwy wspólnotowej - udział w rekolekcjach, pielgrzymkach i innych formach duchowego przeżywania i kształtowania wiary |
nauczyciele religii |
cały rok szkolny |
Udział w olimpiadach o tematyce religijnej. |
||||
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój osobisty i intelektualny. Stymulowanie młodzieży do poszukiwania własnej drogi rozwoju. |
Prelekcje dotyczące zależności między stylem życia i prawidłowym funkcjonowaniem organizmu a zdolnością uczenia się. |
wychowawcy, pedagog szkolny |
wrzesień, cały rok szkolny wg planu wychowawczego klasy |
|
Lekcje wychowawcze na temat technik skutecznego uczenia się (np. e-lekcja pt. „Pamięć doskonała- mnemotechniki”). |
||||
Przeprowadzenie diagnozy pod kątem indywidualnych stylów uczenia się. |
||||
Spotkania z doradcą zawodowym dotyczące rozwijania własnego potencjału. |
||||
Kształtowanie aktywnej, altruistycznej postawy i otwartości na potrzeby innych (wolontariat). |
Organizowanie zajęć dotyczących udzielania pierwszej pomocy. |
opiekun Szkolnego Koła Caritas opiekun Samorządu Szkolnego nauczyciel przedmiotów zawodowych architektury krajobrazu |
zgodnie z planem pracy SKC oraz SU |
|
Działania Szkolnego Koła Caritas i Samorządu Uczniowskiego. Udział w akcjach: Szlachetna paczka, zbiórki żywności, akcje pomocy dla zwierząt. Współpraca z organizacjami charytatywnymi Organizowanie kiermaszy świątecznych na cele charytatywne. |
||||
Edukacja ekologiczna mająca na celu kształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec środowiska naturalnego. |
Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji |
Lekcje wychowawcze i lekcje biologii na temat dbałości o klimat i środowisko naturalne, segregowania śmieci, oszczędzania wody, zmniejszenia konsumpcji, alternatywnych źródeł energii, gatunków zagrożonych wyginięciem itp. |
wychowawcy, nauczyciele biologii |
cały rok szkolny, wg planów wychowawczych klas i planów dydaktycznych |
Zbiórka surowców wtórnych: baterii, makulatury, nakrętek |
wychowawcy |
cały rok szkolny |
||
Udział w akcjach: „Sprzątanie Świata” oraz „Wiosenne sprzątanie Warmii i Mazur” |
wychowawcy, opiekun SU, nauczyciel biologii |
wrzesień, kwiecień |
||
Udział w ogólnopolskich i miejskich akcjach związanych z ekologią i ochroną środowiska. |
nauczyciel biologii, geografii wychowawcy |
cały rok szkolny, zgodnie z kalendarzem wydarzeń |
||
Realizacja programu CEO “Ekologiczna szkoła” |
Izabella Kasprzak |
Cały rok szkolny |
||
Udział w akcji - “Śmieci oddajesz - drzewko dostajesz” |
K.Maciaszek Beata Czaplicka |
październik |
||
Obchody Dnia Ziemi |
nauczyciel biologii, geografii, |
kwiecień |
||
Obchody Tygodnia Edukacji Globalnej |
Katarzyna Mentel-Dąbrowska Joanna Gaworska Beata Bednarowicz |
listopad |